Wat is er nieuw

gemarmerde bijlzalmpjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bov
  • Startdatum Startdatum
B

Bov

Guest
Hallo ik zal me even voorstellen ik ben Bo (40)en kom uit Den Haag.Ik ben nieuw hier op het forum en moet zeker mijn weg nog vinden. Ik ben net een week of 7 bezig met mijn aquarium lido 120 heb wel het nodige gelezen maar ik ben wel een leek!
Nou had ik in de bovenlaag 5 gemarmerde bijlzalmpjes,daar is er inmiddels 1 van verdwenen (volgens mij niet eruit gesprongen) en nu is er nog 1 die zich afzonderd en wat lager zwemt,het lijkt wel of hij niet genoeg kracht heeft om boven te blijven. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Groet Bo

Als je een interne filter hebt, kijk daar eens in, dit visjes komt op de meest onmogelijke plekken terecht door zijn capriolen. Met die ene die wat lager zwemt zou ik niet echt panikeren. Een groter schooltje zou wel beter zijn voor deze echte groepsvissen.

Ik heb inderdaad een binnenfilter.Ik zal gelijk even gaan kijken.
Een groter schooltje mischien nog 5 erbij?
Dank voor je snelle reactie trouwens!

Hoi,

Ikzelf heb ook gemarmerde bijlzalmpjes..had er 8 gekocht..maar na 4 weken zijn er uit eindelijk 5 over gebleven.
Via de LFS heb ik gehoord (was totaal niet op de hoogte) dat deze visjes behoorlijk sprongen uit het water kunnen maken en dat er waarschijnlijk wel eens 1 dood kan gaan na een sprong tegen de lichtbak.
maar goed..heb er nu nog 5. Bijlzalmpjes hoeven niet persee altijd boven in te zwemmen. Zijn ze angstig..gaan ze juist een stukje lager zwemmen..dus normaal gedrag. Ze hoeven ook niet persee bij elkaar te zwemmen.
Ik zie dat in mij bak ook wel eens voorkomen.
Nu heb ik 2 bakken tegen elkaar aangeplakt (een 200 lt bak en een 60 lt bak) en is vorige week dus 1 van de bijlzalmpjes..over gespongen van de 200 lt bak..naar het 60 lt gedeelte..waar ik mijn Amano garnalen heb zitten.
Dag erna had ik het ontdekt..dat beestje was totaal de weg kwijt L( hahaha..liet zich heel makkelijk vangen..en zwom na 5 minuten weer vrolijk bij de rest.

Ik zou het even aanzien wat jou ene bijlzalm betreft...kan best zijn dat hij weer binnenkort normaal zijn rondjes zwemt 😀

Groeten en suc6

Deze bijlzalmpjes zijn goede kandidaten om het interne filterhuis van een Lido in te zwemmen.

Overigens meen ik dat als er eentje wat lager zwemt omdat ie bang ergens voor is, je van de anderen ook zou verwachten dat ze lager gaan zwemmen (omdat ze bang zijn voor datzelfde). Reden genoeg om toch even verder te vragen: zwemt die ene wel normaal? eet ie normaal? doet ie verder normaal? ziet ie er normaal uit?

~ Ivo

Hij zat niet in mijn filter waar hij is gebleven ik heb echt geen idee! De gene die gister apart zwom van de rest lag vanmorgen toen het licht aan ging dood onder in de bak helaas. Ik had er gister wat drijfplanten (kikkerbeet) in gedaan voor wat schuil plekken tegen het schrikken. Was in de veronderstelling dat dat gunstig was (wij hebben hier ook een druk huishouden ze zullen dus best wel eens schrikken). Het lijkt mij verstandig even te wachten met de groep aan te vullen tot ik weet wat er aan de hand is. Aan de gene die vanmorgen in de bak lag zag ik niet veel bijzonders mischien iets grouwer de vinnen zagen er goed uit.

Ik voeg wel elke dag easy carbo toe 2 tot 2,5 ml zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Deze visjes komen van nature voor in zeer schoon water en echt een fris middeltje is Easycarbo nu ook weer niet, maar het is altijd lastig dit soort dingen te linken.

Heb je verder al andere visjes in het aquarium? Hoe lang heb je de bijlzalmpjes al?

~ Ivo

Ja er zitten nog 10 kardinaaltetra's in en 3 panda's die ik nog graag aanvul naar 6 of 7 en 3 guppy's uit mijn oude koudwater bakje en de bijlzalmpjes heb ik nu een week of 4. Ik heb eerst de bak 2 tot 2 1/2 week laten indraaien toen de tetra's daarna (week later)de bijlzalmpjes samen met de guppy's en gister de panda's en ik zou graag nog een koppel ramerezi erin doen maar lees veel verschillende verhalen
Bo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan