Genoeg licht?

S

Syl1990

Guest
Even een klein vraagje
In me aquarium dat komt
Heb ik het oase premium led gekozen
Het aquarium zelf is 140x50x64
En het aquarium word redelijk vol beplant
Als voeding ga ik mico macro gebruiken
Easycarbo
Co2
En een aquasoil

Maar nu mijn vraag
Dit licht sterk genoeg of moet er nog meer licht in

Graag antwoorden uit eigen ervaring en geen links
 

Bijlagen

  • 187CD4D1-DD3F-4E09-9725-E933AB79B972.png
    187CD4D1-DD3F-4E09-9725-E933AB79B972.png
    874.2 KB · Weergaven: 122
Voor een plantenaquarium met CO2 en EI bemesting zou ik gaan voor 20 tot 30 lumen per liter inhoud.
1 led buis van Oase geeft op vol vermogen maximaal 7000 lumen.
Jouw aquarium is 400 liter; 400 x 20 lumen is minimaal 8000 benodige lumen.
Vraag trouwens nooit 100% vermogen van je lamp !
Easy Carbo is niet nodig als je CO2 toevoegt.
 
Vraag trouwens nooit 100% vermogen van je lamp !

Het kan wel, maar hoe harder en langer je de de LEDs laat branden, des te sneller neemt de levensduur af ivm warmteontwikkeling.
Als de LED-lamp goed ontworpen is (qua koeling) zou het niet echt kwaad moeten kunnen.
Zelf koel ik met water en heb alles lekker op 100%
 
Voor planten die weinig lichtintensiteit behoeven hanteert men een gemiddelde van 20 lumen/ltr. Een gemiddelde intensiteit vraagt 40 lumen/ltr. Een hoge intensiteit, en dat vragen veel planten, 60 lumen/ltr.
Leds laat je branden op maximaal 98%. Dat geeft een verlenging van levensduur. De verlenging neemt dus niet trapsgewijs af. Easy Carbo kan gebruikt worden naast CO2 toevoer. Om plaatselijk een extra te bieden bijvoorbeeld.
 
Leds laat je branden op maximaal 98%. Dat geeft een verlenging van levensduur. De verlenging neemt dus niet trapsgewijs af.

Dat klinkt volledig willekeurig. Is dat volgens jou op alle LEDs van toepassing? Kan dat ook onderbouwd worden?

Volgens mij gaat het puur om de warmteontwikkeling en dan geldt simpelweg: hoe minder lang en hoe minder fel je de leds laat branden, des te langer gaan ze mee.
 
Dat klinkt volledig willekeurig. Is dat volgens jou op alle LEDs van toepassing? Kan dat ook onderbouwd worden?

Volgens mij gaat het puur om de warmteontwikkeling en dan geldt simpelweg: hoe minder lang en hoe minder fel je de leds laat branden, des te langer gaan ze mee.

JMB, bijvoorbeeld, heeft in haar 3 watt versies zelf die veiligheid ingebouwd, d.w.z. dat bij 100% de lamp al een veiligheidsmarge van ik meen 2 % heeft. In haar 1 Watt versies, die ik gebruik, zit dat niet. Mijn maximum hou ik dus zelf op 98%. Daarbij zou de kwaliteit van de leds dus zeker ook een rol spelen evenals of er al of niet warmte afvoer aanwezig is. Echter zal die warmte ontwikkeling vanaf een bepaalde waarde pas een rol gaan spelen. Je kan dat niet trapsgewijs vanaf nul berekenen denk ik.
 
Ja precies. Bij lage intensiteiten is er nauwelijks warmteontwikkeling, maar elke graad die je boven de 30 graden komt, ga je waarschijnlijk op de lange duur wel merken aan de levensduur van de LEDs.
Om dezelfde reden zou je ook kunnen zeggen dat 100% geen kwaad kan, ALS je ze supergoed zou koelen, wat in de praktijk natuurlijk lastig is.

Ik denk wel dat het 'max percentage' nogal verschilt per leverancier. En per type ledbalk. Een balk die goed warmte kan afvoeren kan meer hebben vermoed ik.
 
JMB, bijvoorbeeld, heeft in haar 3 watt versies zelf die veiligheid ingebouwd, d.w.z. dat bij 100% de lamp al een veiligheidsmarge van ik meen 2 % heeft. In haar 1 Watt versies, die ik gebruik, zit dat niet. Mijn maximum hou ik dus zelf op 98%. Daarbij zou de kwaliteit van de leds dus zeker ook een rol spelen evenals of er al of niet warmte afvoer aanwezig is. Echter zal die warmte ontwikkeling vanaf een bepaalde waarde pas een rol gaan spelen. Je kan dat niet trapsgewijs vanaf nul berekenen denk ik.

Dat heb ik ook met de zeewaterled van AI. Deze spreken over leds van 3W dacht ik maar gebruiken leds van 5W waardoor er een marge is en je ook tot 130% kan gaan wanneer andere kleuren minder hoog staan ingesteld.
 
Ja precies. Bij lage intensiteiten is er nauwelijks warmteontwikkeling, maar elke graad die je boven de 30 graden komt, ga je waarschijnlijk op de lange duur wel merken aan de levensduur van de LEDs.
Om dezelfde reden zou je ook kunnen zeggen dat 100% geen kwaad kan, ALS je ze supergoed zou koelen, wat in de praktijk natuurlijk lastig is.

Ik denk wel dat het 'max percentage' nogal verschilt per leverancier. En per type ledbalk. Een balk die goed warmte kan afvoeren kan meer hebben vermoed ik.

Doch... stel je hebt knettert harde verlichting die super warm wordt... en je kan deze op de 1 of andere manier koelen met het aquarium water dan heb je win win.

1. gekoelde leds
2. toevoer warm water aan t aquarium en dus minder verbruik aan een aquarium heater.
 
Ja precies. Bij lage intensiteiten is er nauwelijks warmteontwikkeling, maar elke graad die je boven de 30 graden komt, ga je waarschijnlijk op de lange duur wel merken aan de levensduur van de LEDs.
Om dezelfde reden zou je ook kunnen zeggen dat 100% geen kwaad kan, ALS je ze supergoed zou koelen, wat in de praktijk natuurlijk lastig is.

Ik denk wel dat het 'max percentage' nogal verschilt per leverancier. En per type ledbalk. Een balk die goed warmte kan afvoeren kan meer hebben vermoed ik.

Dit is mede een grond waardoor led strips die niet voorzien zijn van koelribben of anderszins al snel de geest geven.
 
Doch... stel je hebt knettert harde verlichting die super warm wordt... en je kan deze op de 1 of andere manier koelen met het aquarium water dan heb je win win.

1. gekoelde leds
2. toevoer warm water aan t aquarium en dus minder verbruik aan een aquarium heater.
Daar hebben inderdaad al meerderen over nagedacht. Dit type koeling bestaat dus ook.
 
Ik heb er zo juist voor gekozen om 2 balken premium led te nemen.
Ik zal kijken en ervaren of dit genoeg zal wezen voor het gewenste resultaat wat ik voor ogen heb.
Mocht dit niet zo wezen dan neem ik nog een derde balk erbij
Dat gaat flink in de kosten lopen
Maar een ander led systeem is niet mogelijk
Oase heeft het ontwerp zo gemaakt dat een ander led systeem niet echt mogelijk is zonder te gaan knutselen aan het ontwerp.
Ik ben best handig maar ik wil niet aan een goed ontwerp gaan knutselen.
 
Voor planten die weinig lichtintensiteit behoeven hanteert men een gemiddelde van 20 lumen/ltr. Een gemiddelde intensiteit vraagt 40 lumen/ltr. Een hoge intensiteit, en dat vragen veel planten, 60 lumen/ltr.
Hoe kom je aan deze waardes Ben
Ben me zelf al een tijd er in aan het verdiepen en deze waardes nog niet tegen gekomen in de artikelen.
De enigste keer was dat om vrucht en groei van vrucht dragende planten te stimuleren en daar is in onze hobby geen sprake van.
 
Hoe kom je aan deze waardes Ben
Ben me zelf al een tijd er in aan het verdiepen en deze waardes nog niet tegen gekomen in de artikelen.
De enigste keer was dat om vrucht en groei van vrucht dragende planten te stimuleren en daar is in onze hobby geen sprake van.
Eigenlijk heb ik het ergens van een kwekers site (aquariumplanten) die ik nu niet terug vind. Maar ook hieronder vind je een vergelijkbaar iets. In aanmerking moeten we nemen dat bakken vaak hoger worden en dat de lichtintensiteit met elke cm. dieper aanzienlijk afneemt. In mijn bak, slechts 40 cm hoog, heb ik zo'n 50 lumen/ltr.

 
Doch... stel je hebt knettert harde verlichting die super warm wordt... en je kan deze op de 1 of andere manier koelen met het aquarium water dan heb je win win.

1. gekoelde leds
2. toevoer warm water aan t aquarium en dus minder verbruik aan een aquarium heater.
Precies. Ik heb ook watergekoelde led-balken (https://www.ledaquaristik.de/epages...55316/Categories/Produkte/LEDs/LEDLeisten_PRO) . Ik laat het water door de kruipruimte lopen en houd zo mijn leds koel :)

Koelen met aquariumwater kan ook (raadt de leverancier ook aan) maar ik ben geen voorstander. In de zomer wil ik juist de warmte af kunnen voeren ipv toevoeren aan het aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik het ergens van een kwekers site (aquariumplanten) die ik nu niet terug vind. Maar ook hieronder vind je een vergelijkbaar iets. In aanmerking moeten we nemen dat bakken vaak hoger worden en dat de lichtintensiteit met elke cm. dieper aanzienlijk afneemt. In mijn bak, slechts 40 cm hoog, heb ik zo'n 50 lumen/ltr.

Aha bij kwekers dus
hmm vraag me af waar zij dat op baseren 20 en 40 is nog verklaarbaar maar 60 vooral omdat de meeste planten boven water opgekweekt worden.
Ook vreemd dat de led verlichting makers dit niet aangeven daytime geeft waarden tussen de 20 en 30 aan voor makkelijke planten 20 voor de meer veeleisende 30 en voor de meer speciale boven de 30
Heb zelf 30 lummen per liter aangehouden en pff daar wil je niet in kijken :cool: :D
Maar goed ben maar een groentje op dit gebied dus al :D doende leert men
 
Aha bij kwekers dus
hmm vraag me af waar zij dat op baseren 20 en 40 is nog verklaarbaar maar 60 vooral omdat de meeste planten boven water opgekweekt worden.
Ook vreemd dat de led verlichting makers dit niet aangeven daytime geeft waarden tussen de 20 en 30 aan voor makkelijke planten 20 voor de meer veeleisende 30 en voor de meer speciale boven de 30
Heb zelf 30 lummen per liter aangehouden en pff daar wil je niet in kijken :cool: :D
Maar dat gaat dan om jouw ogen, Jaap. Maar dat zegt niet zoveel omdat planten het licht toch wat anders zien. Bovendien is het licht in de natuur vele malen feller als de eerder hier aangegeven waardes. Ik vertelde al dat ik in mijn bak zo'n 50 lumen/ltr. heb. Wat dus nog niet eens zoveel is. Overigens zijn er wel meer sites die ook met deze waardes, zoals ik die gaf, werken. Ik gaf er zelf al een en ook John voegde een voorbeeld toe.
 
Terug
Bovenaan