Wat is er nieuw

Geophagus ligt stil op de bodem.

Lagerwerf

Well-known member
Lid geworden
19 juni 2019
Leeftijd
33
Heb even jullie hulp nodig. Zoals jullie misschien weten heb ik een groep Geophagus Dicrozoster's zitten. Nu wil het geval dat er 1 sinds vanmorgen na de wekelijkse waterwissel stil op bodem ligt ligt.

- Gisteren hebben ze allemaal nog gegeten en was er niets aan de hand.
- De vis ademt redelijk normaal, maar reageert extreem traag.
- De vis ziet er verder goed en gezond uit.
- Alle andere vissen is niets aan te merken.
- Ik heb de vis nu even apart gezet, gezorgd voor voldoende oppevlakte beweging en 1gram zout toegevoegd.

Ik denk dat ik nu even een dag moet afwachten en morgenochtend de situatie opnieuw moet bekijken.

Zit ik goed of heb jullie nog tips, do's en dont's?

Foto vis? Ontlasting observeren.

20211113_112757.jpg

Ontlasting zal ik in de gaten houden.
Scherpere foto's zijn helaas lastig, aangezien de quarantaine bak zo'n mooie curver bak is:oopss:

Ach gut die ziet er inderdaad niet happy uit.

Oogjes zien er naar mijn idee ook goed uit. Heb je het idee dat ze meer uit de kop staan in vergelijking met een gezond exemplaar?

Hopen dat hij op toffeld met zout. Zo te zien is het een aardig groot visje dus watertje goed in de gaten houden en veel verversen. Neem aan dat er een luchtpomp ofzo in zit.

Meer dan afwachten hoe het een en ander zich ontwikkeld kun je niet doen tenzij je een adres weet waar je een afstrijkje kan laten maken.

Uiterlijk is er geen verschil te ontdekken met hoe hij er normaal uitziet, en ook geen verschil met de andere 10.
De vis is inmiddels een 14cm.

Luchtpomp heb ik er nu niet op staan, maar wel een stomingspompje van 200l/u op een bakje van +-40l waarmee ik wel wat oppervlaktebeweging, en dus zuurstofuitwisseling zou moeten hebben.

Mijn idee voor nu is:
- 2x per dag minimaal 50% waterwisselen
- Eventueel zoutgehalte langzaam opvoeren naar 2gram per liter
- Eventueel temperatuur iets opschroeven richting de 30°

Stromingspompje lekker hoog zetten zodat wateroppervlak mooi golf zorgt voor flink wat zuurstof.

Ja temperatuur opschroeven voor parasieten en spijsvertering goed maar voor bacterieel minder maar ik neem aan dat hij al hoog in temperatuur zit dus of dit het verschil zal maken denk ik niet.

Als hij ademt kun je dan in de kieuwen kijken? Hoe zien die ervan binnen uit. Rood, wit/roze, zwarte plekken?

Binnenkant van de kieuwen is geen afwijking in te zien.
Temperatuur is normaalgesproken rond de 24° tot 24.5°.

Wat is de reden dat je zegt dat een temperatuurverhoging bacterieel minder goed is?

De meeste bacterieen houden van warmere temperaturen en als dit de ziekte veroorzaker is wil je ze liever minder dan meer. Maar met flink verversen hevel je ook flink wat af. 14 cm vis gewoon s avonds even je NH3 en NO2 meten en zien wat dit doet op 40 liter.

Een sluier van 22 cm vervuilt dermate dat ik 100 % wissels moet doen.

Ik maak gebruik van 2 curvers. leeg kiepen en afspoelen in douche en voorbereiden voor de avond, luchtpomp erin en de avond weer klaar zetten voor de volgende ochtend. Dan is kwestie van alleen vis even overzetten met in jouw geval de stromingspomp.

Ik hoop dat hij snel weer happy rond zwemt of je wat symptomen krijg te zien zodat je een idee heb wat er loos kan zijn zodat je gericht kan behandelen.

@edit. vergeten. Probeer de vis niet met een net te vangen maar met water en al bijv. in een pan over te zetten. Minder stress en minder kans op beschadiging.

Succes

Vanmorgen las de vis helaas op zn rug in de quarantaine bak, en heeft hwt dus niet gehaald.
Uitwerpselen zaken er goed/normaal uit, geen wormen oid.
Binnenkant kieuwen ook normaal.

Voor nu dus geen aanwijsbare oorzaak.

De vis is 15cm en 48gram geworden

Balen. Zonde van je mooie vis. 😢

Hopen dat het er bij eentje blijft en er gewoon iets in de vis niet goed was ontwikkeld.

Het is inderdaad zeker balen, en ben er ook echt ziek van. Maar heb hem inderdaad niet kunnen redden.

Ter lering voor anderen:
ik heb nu in de de grote bak logees (M-A, zie mijn fotoalbum)zitten waardoor mijn eigen vissen in de 150cm bak zitten

Op dit moment heb ik in de 150cm bak (150x50x60) het volgende visbestand zitten:
10x Geophagus Dicrozoster (1 heeft het vanmorgen niet gered) 13-17cm
7x heros efasciatus rotkeil (12-16cm)
4x Bujurquina Oenolaemus (12cm)

De onderlinge interactie (stress) die dit veroorzaakt heeft de vanochtend overleden Geophagus de das om gedaan.

De 150cm word op dit moment:
- wekelijks 50-70% water ververst,
- vanaf opstart 0.00 no2 gemeten
- maximum van 30ppm no3 gemeten

Bovenstaande is niet genoeg geweest om bovenstaande visbestand in geheel in leven te houden. (Stress)

Vervolg stap zal zijn om de Heros en Bujurquina's over 2 weken over te plaatsen naar een andere bak, om volgende 2.5 maand te kunnen overleven, waarn het geheel weer terug kan gaan naar 325cm bak

Conclusie: qua biologische belasting trek ik het prima in de 150cm bak. Maar qua vissen is het een onhoudbare situatie, die ten koste gaat voor de vissen.

21 vissen van gemiddeld 14cm in een 150cm bakje...en je vindt het gek dat er stress is bij de bewoners ?
Die vissen kunnen gewoon geen kant uit.
Mooi dat je vissen opvangt van/voor een ander...maar dus ten koste van je eigen vissen. Dat is toch wel vreemd.

Bedankt voor je inbreng...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan