Wat is er nieuw

Geophagus Tapajos Red Head

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Hebben mensen hier ervaring met (een groep) Geophagus Tapajos Red Head? Zat eerst naar de Geophagus brasiliensis te kijken, maar begrijp deze deze echt groot wordt (25 a 30 cm) en de gehele bak overhoop haalt. Hoe zit dit met een groep Geophagus Tapajos Red Head, kun je daar hetzelfde gedrag verwachten of zijn deze wat rustiger? Filmpjes die ik op YouTube zie is dat ze vooral wat zand happen, maar zeker niet de gehele bak op de kop zetten.

Zou deze dan willen houden met een koppel Aequidens sp. Jenaro Herrera.

Gezien er nog geen reactie is - iets meer context:

Ik ben op zoek naar aanvullingen voor mijn aquarium (230x60x70), momenteel heb ik het volgende vissenbestand:
  • 2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
  • 15x Hyphessobrycon columbianus
  • 15x Corydoras Adolfoi
  • 1x Bujurquina oenolaemus
  • 1x Andinoacara pulcher Electric Blue
  • 3x Farlowella acus
Nu is het morgen een 25% kortingsactie bij Aquabeek en zat alvast naar de Zuid-Amerikaanse vissen te kijken die ze momenteel op voorraad hebben (https://aquabeek.nl/vissen/categorieen/amerikaanse-cichlide) en daar lijken wel een paar mooie matches bij te zitten. Benieuwd of jullie ervaring hebben met deze soorten.

Geophagus tapajos red head - vind ik een interessante vis, maar lees heel wisselende verhalen - de een zegt dat ze de hele bak overhoop halen en druk zijn, de andere herkent zich totaal niet in deze ervaringen. Tijdens de broedperiode wat actiever, maar dat zijn de meeste cichlide (https://www.cichlidenkwekers.nl/geopaghus-tapajos-redhead/) - juist in koppel houden of in een groep van 7 bijv?

Geophagus brasiliensis - lees verhalen dat deze gigantisch groot kunnen worden (30cm) en erg dominant kunnen zijn, dus dit lijkt mij geen goede match.

Alternatieve vissen:
Guianacara owroewefi grand laussat - waarschijnlijk een iets wat rustigere vis dan de Geophagus? In YouTube filmpjes zie ik ze vaak in groepjes in een aquarium zitten en niet als koppel, al lijkt dit artikel te suggreren dat een koppel beter is https://aquainfo.nl/artikel/guianacara-owroewefi/.

Mijn bak staat er overigens momenteel zo bij:

w5w3WX1RaWt18kpHiklmMaXE.jpg

Met Geophagus is het wel een uitdagingkje om je planten te laten staan. Ze zijn heel de dag niet anders aan het doen dan zandhappen, en doen dat voornamelijk rondom planten, stenen, hout enz.
Het is wel te doen, zolang je er rekening mee houd.

Persoonlijk vind ik dat geophagus in een groep gehouden moet worden. 7 zoals je aangeeft gaat prima en is denk ik heel mooi in jou bak.

Met Geophagus is het wel een uitdagingkje om je planten te laten staan. Ze zijn heel de dag niet anders aan het doen dan zandhappen, en doen dat voornamelijk rondom planten, stenen, hout enz.
Het is wel te doen, zolang je er rekening mee houd.

Persoonlijk vind ik dat geophagus in een groep gehouden moet worden. 7 zoals je aangeeft gaat prima en is denk ik heel mooi in jou bak.
In de filmpjes die je op internet ziet lijkt het eigenlijk wel mee te vallen, ze verplaatsen wel wat zand maar het lijkt er niet op dat ze ook echt een puinhoop van je bak maken.

Klopt, ze maken er niet echt een puinhoop van. Maar zand verplaatsen doen ze wel, en dus ook rondom je planten, waardoor je die wel even vast moet zetten.
Zelf heb ik hier alle planten bij de wortels omringd door een aantal stenen, waar ze met hun kop net niet tussen kunnen. En zelfs dan og moet ik regelmatig weer even wat zand bij de wortels gooien.

Op 1 een of andere manier denken ze gewoon dat als er iets ligt (hout, steen of plant) er eten tussen te vinden is
20230311_113007.jpg

Rondom de stenen, en langs alle randen van de bak wordt alles weggegraven.

Nogmaals, ze maken er geen bende van zoals sommige midden amerikanen dat doen. Maar je moet er wel rekening mee houden.

Als ik bijvoorbeeld een steen neerleg op het zand, ligt hij een paar dagen later op de bodem

Uiteindelijk toch voor de Guianacara Geayi gegaan, dat formaat past wellicht beter bij de inrichting van het aquarium/bij de overige soorten. Al blijft de Geophagus wel een fantastische soort om te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan