gepaard, en nu?


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,934
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
ik zag mijn appelslakken net een poosje opelkaar zitten, en aangezien in nog geen eieren heb gezien, maar ze al wel groot genoeg zijn om net eieren te kunnen leggen denk ik dat het goed mogelijk is dat ze net hebben gepaard.

wanneer kan ik de eitjes in de kap verwachten?

ik denk dat dit beter bij ''slakken'' past dan bij ''kweken'' omdat hier sneller de echte ''slakkenkenners'' te vinden zijn.
 
Voor een nestje heb je wel een man en vrouw nodig Niels,kunnen ook 2 van hetzelfde geslacht zijn die op elkaar zitten natuurlijk.

Als er daadwerkelijk een bevruchting is geweest zal het vrouwtje vannacht of morgenochtend de eitjes afzetten.
 
ja, dat wist ik, misschien heb ik geluk :D dit zijn nl. de enigste 2 paarse die ik heb, ik zou hier graag een paar jongen van hebben. ze zitten wel vaker op elkaar maar dan kruipen ze gewoon allebei en komen ze elkaar tegen, maar nu bleven ze echt op elkaar zitten, een beetje aan de zijkant. laatst zag ik hier op het AF ook foto's van het paren en van afstand leek het erop. (ik heb niet van dichtbij gekeken).

ok�, ik ben benieuwd :)

ik laat het weten
 
Mijne zitten dagelijks op elkaar, hooeft niet veel te zeggen... ik wens je geluk
 
tja... ik zag het nu voor het eerst dat ze zolang op elkaar zaten

we zien wel ;)

--------

en stel dat ik hier nooit eieren van krijg (door 2x man of 2x vrouw) en ik zou er een andere kleur bij doen, welke kleur kan ik dan het beste doen? roze of blauw? het is de bedoeling dat er zoveel mogelijk paarse jongen komen.

is er een site waar staat welke eigenschappen dominant zijn? of weet iemand dat zo? en misschien ook in kleur van de voet?
 
Welke kleur heb je nu?
Ik dacht dat de lichtere kleuren dominant zijn voor schaal en voet. maar zeker weten doe ik het niet...
 
ik heb 3x roze parelmoer lichte voet en 1x egaal blauw donkere voet (blauw) in 1 bak
en in de andere bak zitten 2 paarsgestreepte donkere (paarse) voet. (daar gaat de startpost over).

het is niet zo als verf dat lichte kleuren slechter zichtbaar zijn dan donkere.

als licht dominant is dan zou uit een zuivere lichte voet x een zuivere donkere voer (of andersom) 100% lichte voet komen (tenzij de vererving geslachtsgebonden verloopt)
 
Volgens mij kan je er nooit 100 % van uitgaan dat iets een bepaalde kleur krijgt. neem bijvoorbeeld oogkleur. je hebt een gen dat de kleur bepaald. ik heb blauwe ogen, maar mn vader groen en grijs en mn moeder bluin. je hebt alle genen, maar de een staat aan en de ander uit (simpel gezegt). dus ik kan een andere oogkleur hebben zonder problemen. ik kan zelfs nog een oogkleur er doorheen gemengt krijgen. of het met vissen precies het zelfde is weet ik niet, maar het lijkt me wel.
 
ja, volgens mij is dat ook zo, maar dan heb je nog wel dat je ouders kunnen berekenen hoe groot de kans is dat jij blauwe ogen krijgt ;)

dat zou ik dus ook graag willen weten, dat ik weet hoe de verdeling ongeveer zou zijn bij de appels :)
 
Nou ik weet niet precies wat de verdelingen zijn nilo, dat vond ik trouwens ook maar al te moeilijk bij biologie vroeger ;) en is ook al weer een tijd geleden haha.
Maar ik kan je wel zeggen dat ik uit de paarse appelslakken met donker lijf ook de helft kreeg met een licht lijf.

Als ze echt aan het voortplanten zijn dan zitten ze inderdaad vaak erg lang op elkaar. Die van mij toen soms wel uren. Maar dit deden ze volgens mij ook meerdere keren voordat er eitjes kwamen. Gewoon even in de gaten houden :)
Bedenk wel dat als je ze uit laat komen dat je ze moeilijk kwijt kan raken weer. Was mij nog een hele klus. Winkel wou ze pas groot hebben en veel animo van mp kreeg ik ook niet echt, zelfs niet voor een kwartje
 
Klopt Inuz, het kan dagen en zelfs nog weken duren voor de slakken eitjes leggen. Ze "oefenen" vaak eerst voordat er een echte bevruchting heeft plaats gevonden. Zelfs wanneer er een bevruchting geweest is kan het zijn dat het vrouwtje er nog niet klaar voor is en het zaad in haar lichaam opslaat voor later gebruik.

Hoe de verhouding in kleuren is, is bij appeltjes vrij moeilijk te voorspellen. Je weet namelijk niet welke kleur de ouders van de slak waren en dat speelt ook mee. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een nest met allemaal jongen van 1 kleur krijgt en het volgende nest (van dezelfde ouders) ineens twee kleuren tevoorschijn komen.

De jongen hebben wel al meteen hun definitieve kleur als ze uit hun eitje komen.
 
Heb uit ��n tros weleens roze, witte, paarse en blauwe slakken gehad. Blijft een verrassing. 1 tros is nog leuk, maar zou wel oppassen als je er meerdere hebt zou ik die weghalen. Je raakt ze in het begin nog gemakkelijk kwijt, maar op een gegeven moment raak je ze niet meer kwijt. Ik had een bodem van appelslakken ipv grind haha! Het was echt een plaag! Dus hou je lichtkap goed in de gaten.
 
Probleem van appelslakken is dat je ze net als vissen niet kan opsturen. veel winkels willen ze pas groter hebben. de kleintjes worden niet gekocht. maar voor leuke kleuren hou ik mij aanbevolen.
 

Terug
Bovenaan