Wat is er nieuw

German Blue Ram vrouw ziek?

Bas Maessen

Member
Lid geworden
13 maart 2024
Berichten
8
Leeftijd
44
Een paar dagen geleden kon ik mijn German Blue Ram vrouw niet meer vinden in mijn 350liter aquarium. Vandaag tijdens het voeren kwam ze gelukkig te voorschijn, maar ik schrok me dood.

Volledig kleurloos en aan de ene kant een zwarte kop. Haar ene oog is zwart en het andere rood. Ook erg mager voor mijn gevoel.
Kunnen jullie mij adviseren wat te doen? Moet ik haar apart zetten en behandelen met bv Easy-Life Voogle?

De man doet het fantastisch, mooie kleuren en actief. De PH is 7,05.
 

Bijlagen

  • 20241003_115028.jpg
    20241003_115028.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 10
  • 20241003_115033.jpg
    20241003_115033.jpg
    1 MB · Weergaven: 7
  • 20241003_115025.jpg
    20241003_115025.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 7
  • 20241003_115103.jpg
    20241003_115103.jpg
    1 MB · Weergaven: 7
Het lijkt op dit ziektebeeld: https://aquariumscience.org/index.php/11-18-black-head-syndrome/

Dan is er waarschijnlijk van binnen iets beschadigd, wat door verschillende dingen kan komen. Ongeacht de oorzaak is er helaas geen medicatie voor. (Voogle werkt overigens sowieso niet.)

Wat je nog wel kunt proberen is kijken of je filtering beter kan. Dat is voor deze gevoelige soort altijd een punt van aandacht. Is veel mee te voorkomen. 🙂
 
Bedankt voor de reactie!
Spijtig om te lezen, het was zo'n mooi koppeltje.
Hoop dat ze er mee door kan leven. Wat me wel opvalt is dat de man minder interesse toont. Zou hij ook zien dat er iets aan de hand is?

Als filter draait er een Oase Biomaster Thermo 850 op. Ook zit er een extra skimmer in de bak voor iets meer circulatie.
 
Apart dat de man zich nu anders opstelt. Misschien dat het voor vissen net zo geldt als voor mensen: we vallen fysiek over het algemeen op partners die (biologisch gezien) tekenen geven van een goede gezondheid. "Afwijkingen" werken meestal nadelig en worden dan ook niet als aantrekkelijk gezien. Bijvoorbeeld lichaamsverhoudingen die niet ideaal zijn of een afwijkende huid...

En dat is een mooi filter. 🙂 Zit ook goed filtermateriaal in, als je de setup hebt zoals je hem koopt. Afhankelijk van de belasting van de bak zou dat genoeg kunnen zijn. Al is het vaak zo dat met "overfilteren" nog wel winst te boeken is. Ik houd zelf als richtlijn aan dat als de stroming in een bak niet overal voldoende is, ik niet met wavemakers e.d. ga werken maar extra filtering plaats. Zodat alle waterbeweging daarvan komt en je zeker weet dat de circulatietijd kort is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan