Gernalen bak ...

tengymortier

Active member
Lid geworden
12 maart 2024
Berichten
41
Leeftijd
30
hoi . Ik heb dus 2 gernalen aquaria. De ene neocaridina de andere gewone caridina .. bij de iets kleinere bak(30l) ,waar de caridinas in zitten , is er enorm veel (los) algen.. op de stenen en planten ligt een los laagje .. ook komen de ruiten enorm rap in alg die namelijk (los) makkelijk weg te halen is echter kuis ik hem enorm veel uit maar tg komt het telkens terug ... de waterwaardes voor gewone caridina is anders maar is eigelijk goed .. wat zou de oorzaak zijn ? Heb nu 2 filters voor de circulatie erin ik merk verbetering maar tg komt het telkens terug zie foto's... de grote bak foto 1 draait lekker geen teveel algen meer deze eten de chrimps lekker op .. maar de kleinere bak foto 2 is is het probleem
17171643099536825828670941915631.jpg
17171643365016566574661541972117.jpg
 
Je hebt het over caridina en neocaridina maar ik zie in beide bakjes neocaridina toch?
 
Neen in de ene de kleine zitten (normaal gzien ) red crystals .. ik zeg normaal gzien omdat ik dan begonnen ben met shrimps te houden in de kleine bak eerst en merkte dat het moeilijk was en specialere waardes nodig heeft kwa water ... dus heb ik in de grote neocaridina gestoken en merkte een verschil kwa kweken . Ik heb in elke bak maar 10 ingestoken .. in de kleine zijn er direct 2 gestorve´ .. maar overlaatst tg een jonky gzien ... maar in de grote gaat kweken vanzelf.. niet normaal zelf :p . De kleine vak met (speciale) waardes zo noem ik het. Is altijd eiglijk de best draaiende bak geweest en plots is het omgekeert . De red crystals hebben vuur rode pootjes .de neocardina hebben doorzichtige of ben ik mis ..
 
Mooie neocaridina's, geen caridinas, althans niet op de foto's (crystal reds zijn rood/wit gestreept, zeg maar zebra printje in rood wit).
Maar deze op de foto's zien er wel mooi uit.
Op kamertemperatuur heb je geen verwarming nodig in je bak (vanaf +- 17 graden is het prima). Neocaridina hebben geen pH verlagende bodem nodig, zelfs beter van niet.

Hoelang draait het aquarium van je 2de foto?
 
Toch nu al een jaartje ... de eerste foto draait al 1,5jaar nu .. dus kan ik ze gewoon best bij de andere doen dan foto 2 shrimps bij foto 1 ?
 
Mooie neocaridina's, geen caridinas, althans niet op de foto's (crystal reds zijn rood/wit gestreept, zeg maar zebra printje in rood wit).
Heb ik het toch goed gezien.

Heb je in beide bakken een ph verlagende bodem Tengy?
 
 
Ja in beide zelde verlagende bodem.. maar ik dacht echt dat het verschillende waren xd haha nuja .. kan ik dan deze gewoon bij de andere doen en de 1ne bak heel uitkuisen voor een ander project ?
 
Ja als het dezelfde soort is dan kan dat natuurlijk. Neem aan dat de waterwaarden ook zo ongeveer gelijk zijn.
 
Neen dat is
Ja als het dezelfde soort is dan kan dat natuurlijk. Neem aan dat de waterwaarden ook zo ongeveer gelijk zijn.
Neen dat is het juist waarom ik ook twijfel heb echt ,El de eerste keer caridinas gkocht .. en de 2 de keer neo.. de gh en kh zijn helemaal anders dan de andere bak dat is waarom ik ook dacht het andere waren ..
 
Nou net als Blup ben ik ook zeker dat het dezelfde zijn maar wat zijn de waterwaarden van beide bakken dan?
 
Van de kleinere bak is de waarde :
Ph 6.5-7 kh : 0 en gh tussen 4 en 7 .. en de iets grotere bak : alles veel hoger behalve de ph is ongeveer zelde
 
Daarom snap ik nie hoe ze ju al een jaar overleven op ander water xd
 
Hoe zet ik ze nu in het ander aquarium met water vergieten en dergelijke of gelijk zo erin?
 
Van de kleinere bak is de waarde :
Ph 6.5-7 kh : 0 en gh tussen 4 en 7 .. en de iets grotere bak : alles veel hoger behalve de ph is ongeveer zelde
Raar want met een ph verlagende bodem moet de kh in beide gevallen zo rond de 1 liggen tenzij het een oude bodem is.
Ik zou ze rustig overwennen in bv een bakje en dan telkens wat water toevoegen van de nieuwe bak waar ze inkomen.
 
Oké thx . Ja dat kan rond de 1 liggen dan ng is het iets te weinig voor gewone neocaridina toch? .. maar ik heb een pro testrit zoals in.vorige onderwerpen aangegeven maar ik meet eiglijk veel meer met die strips .. minder werk maat idd minder correct maar tis lager dan het eerste kleur op de strips duszo ga ik ervan uit rond de 0 mss wel 1 dat kan kvind het tg raar dat ze overleven al een halfjaar minimum op dit water xd
 
Ja de neo s kun je het beste houden op een wat hogere kh als ik het goed heb maar de gh is nog belangrijker. Die mag wel rond de 5 liggen maar dat is goed bij je.
Misschien kan @BlupGup iets zeggen over de kh voor deze garnalen.
Maar beide bakken ontlopen elkaar niet zoveel als ik het goed begrijp met de kh.
 
die meet ik niet bij de neocaridina eigenlijk omdat ze op zand/grind en kraanwater het prima doen en je over het algemeen v.w.b. de watersamenstelling weinig omkijken hebt. Maar op een pH verlagende bodem zal dat natuurlijk anders zijn... zou dit wel aanpassen
 
Valt me wel op dat ze het met zo n lage kh en ook ph goed doen. Ik neem aan dat TS geen uitval heeft en dat ze goed kweken?
 
Neen .. af en toe zie ik wel een shrimp die shrimp opeet .. en ik denk dan dat deze overleden is of dat ze de populatie in bedwang houden ook dit is een goed gedrag eiglijk .. dus de rechtse waar ze goed in doen vind ik eiglijk prima .. had last van veel algen en dergelijke maar juist dat heeft hun gnoeg gevoed en nu houden ze het zeker schoon gnoeg.. xd
 
Nou ik heb nog nooit gezien dat ze elkaar levend opeten en dat moeten dan dode garnalen zijn want die ruimen ze wel op.
 
Ahaaa . Ben ik al blij mee .. stoppen ze namelijk met kweken ook tegen overpopulatie?
 
Ng 1 vraag als ik de shrimps verstoken heb en ik kuis die buit goed uit en ik gebruik het water gewoon van de grote bak voor een nieuw project .. is dit gezond. Of best niet ?
 
In het water zitten weinig bacterien dus dat overdoen heeft weinig effect.
 
Ng een vraag :rolleyes::ROFLMAO: een echte ruitekuiser(algeneter) vb een borstelneus .. kan dit samen met shrimps ?
 
Die kun je beter niet in een klein bakje doen en ruiten maak je makkelijk schoon met een stukje filterwat bijvoorbeeld.
 
Thx maar is eiglijk omdat ik een visbakje in de living staan heb waar ik wel paar shrimps wou indoen zitten 4 pattys in en een ruitekuiser. Met dat mijn shrimps toenemen wou ik er daar in steken een 10 tal
... niet doen dus ?
 
O dat is al een bestaande bak begrijp ik. Als je genoeg verstopplekken hebt zou het wellicht kunnen want wat in de bek past ..................................
 
Is dit normaal ... zie foto ---->


Ik had gewoon 10 vuurrode gekocht geen enkele zo ene.... kan dit uit een kweek plots zo worden lijkt me wel blauw die ene ...
IMG_20240601_181637.jpg
 
O dat is al een bestaande bak begrijp ik. Als je genoeg verstopplekken hebt zou het wellicht kunnen want wat in de bek past ..................................
Ja dacht ik ook wel maar is ng een kleintje maar vb eitjes als ze moeste´ gelegt worden is dan wel aantrekkelijk voor zo een ruitekuiser ... ik las dat het geen kwaad kon maar heb er mijn twijfels over
 
Is het je nog nooit opgevallen dat ze geen eitjes leggen maar deze onder het lijf meedragen?
 
Haha jawel dat is niet het hoofdingang waar ik het over had xd twas een rappe manier van spreken ... mijn excuses Jessica.. .. maar kan je me zeggen wat die blauwe ertussen doet ?
 
Terug
Bovenaan