Geschikte filter voor Fusion 80


K

Kristof78

Guest
Hallo,

Ik heb me afgelopen weekend een tweedehandse Aquatlantis Fusion 80 aangeschaft maar ben nu op zoek naar een geschikte buitenfilter, maximum netto inhoud is 115L en er zal alvast geen zware bezetting in komen . Ik blijf twijfelen tussen volgende toestellen van Eheim en JBL:

-JBL Cristalprofi e902 of is de e702 al voldoende? (prijsverschil tussen beiden is te verwaarlozen)

-Eheim eXperience 150 of 250 of meteen de duurdere Pro 4+ 250?

Ik ben eerder geneigd naar Eheim maar deze hebben telkens maar 2 vakken voor filtermedia.

Welke raden jullie aan voor deze bak?
 
Ik ben ook voorstander van de lekkere eenvoudige eheim classic series en de 2213 is perfect voor 125L inhoud. Zelf heb ik geen ervaring met die Experience modellen.

Ook de JBL e902 is prima al is die 702 ook al voldoende, voor het geringe prijsverschil wellicht toch voor de grotere 902 gaan. Voordeel van de JBL is dat de slangen makkelijk aan/af te koppelen zijn. Voordeel van de Eheim vind ik dat de instroom onderaan zit en de uitstroom bovenaan zodat er totaal geen bypass kan zijn. Alles loopt in dat filter gewoon van onder naar boven.
 
zodat er totaal geen bypass kan zijn. Alles loopt in dat filter gewoon van onder naar boven.

Kun je dit uitleggen voor een niet technisch figuur als mij? Bij de Eheim kun je makkelijk met kranen werken dus dan is loskoppelen voor onderhoud ook vrij simpel vindt ik.
 
Kun je dit uitleggen voor een niet technisch figuur als mij? Bij de Eheim kun je makkelijk met kranen werken dus dan is loskoppelen voor onderhoud ook vrij simpel vindt ik.

De instroom en uitstroom komen bij de JBL beide in de kop van het filter binnen. De instroom gaat naar het grote pre filter en zou in principe langs de zijkanten van die mandjes naar beneden moeten lopen en dan door het midden weer terug omhoog door de mandjes heen. Als de kop bijvoorbeeld niet helemaal lekker sluit op het bovenste mandje of tussen de mandjes in zit een gleuf dan lekt het daar en kan (een deel van) het water vanuit de instroom direct weer naar de uitstroom lopen zonder door alle filtermandjes heen te gaan. Dat noemt men bypass. In principe zijn JBL filters prima ontworpen hoor en de kans hierop is klein, mits je de mandjes niet te vol stopt en goed oplet of de kop goed aansluit op de mandjes en de mandjes onderling goed sluiten.

Ook ben ik geen fan van het voorfilter bovenin. Wat betreft onderhoud en schoonmaken is dit wel handig maar als je te laat bent met schoonmaken loopt een deel van de prut toch langs de mandjes naar beneden in je biologisch filtermateriaal. Ik heb het voorfilter dus liever beneden in het onderste mandje want de kans dat die prut omhoog kruipt is een stuk kleiner. Ook die optie geeft de JBL je, maar zal je wel zo moeten inrichten.

Bij de Eheim classic is de kans op bypass 0 want de instroom komt aan de onderkant van het filter binnen en het water moet wel door het filtermateriaal heen om weer door de pomp aan de bovenkant naar buiten te worden gepompt. Het principe is gewoon meer 'solide' en simpel. Beide filters zijn inderdaad makkelijk los te halen alleen de JBL gaat net even sneller. Een hendel verzetten en beide buizen kun je los halen, bij de eheim kraantjes zul je toch wat meer moeite moeten doen. Ook heeft de JBL een vacuümpomp wat het op gang brengen na onderhoud ook net even makkelijker is. Niet onoverkoombaar natuurlijk en als je ervaring met die eheim classic hebt dan zijn die ook erg eenvoudig, maar voor de leek is de JBL denk ik net iets simpeler.
 
De instroom en uitstroom komen bij de JBL beide in de kop van het filter binnen. De instroom gaat naar het grote pre filter en zou in principe langs de zijkanten van die mandjes naar beneden moeten lopen en dan door het midden weer terug omhoog door de mandjes heen. Als de kop bijvoorbeeld niet helemaal lekker sluit op het bovenste mandje of tussen de mandjes in zit een gleuf dan lekt het daar en kan (een deel van) het water vanuit de instroom direct weer naar de uitstroom lopen zonder door alle filtermandjes heen te gaan. Dat noemt men bypass. In principe zijn JBL filters prima ontworpen hoor en de kans hierop is klein, mits je de mandjes niet te vol stopt en goed oplet of de kop goed aansluit op de mandjes en de mandjes onderling goed sluiten.

Kan jij even nog dieper hier op ingaan, want als je de kop eruit haalt zie je dat de uitstroom "cirkel"in een van de mand inschuift als je snapt wat ik bedoel.
dus er kan toch enkel water uit de fijne filterwatten enkel eruit gaan?

1573641784838.png
1573641817236.png


Daar kan toch niet water langs gaan?
 
Kan jij even nog dieper hier op ingaan, want als je de kop eruit haalt zie je dat de uitstroom "cirkel"in een van de mand inschuift als je snapt wat ik bedoel.
dus er kan toch enkel water uit de fijne filterwatten enkel eruit gaan?

Bekijk bijlage 283678 Bekijk bijlage 283679

Daar kan toch niet water langs gaan?
Klopt, dit is tegenwoordig (de 02 versies van de filters) inderdaad een betere manier om bypass bij de kop te voorkomen. De 01 en 00 versies van de filters hebben echter nog een rechthoekige distributieplaat (zie foto hieronder) waar bypass een stuk meer voorkwam. Neemt niet weg dat als je de mandjes niet goed in elkaar zet of als eentje net te hoog is je daar alsnog bypass kunt krijgen maar de kop zit een stuk beter in elkaar inderdaad.
2019-11-13_135255.png
 
Klopt, dit is tegenwoordig (de 02 versies van de filters) inderdaad een betere manier om bypass bij de kop te voorkomen. De 01 en 00 versies van de filters hebben echter nog een rechthoekige distributieplaat (zie foto hieronder) waar bypass een stuk meer voorkwam. Neemt niet weg dat als je de mandjes niet goed in elkaar zet of als eentje net te hoog is je daar alsnog bypass kunt krijgen maar de kop zit een stuk beter in elkaar inderdaad.
Bekijk bijlage 283695
Aha dus er is nog een verschil met de 01 en de 02. dacht enkel de voorfilter mand. maar duidelijk verhaal. thanks!
 
Ik heb destijds de co2 op de ingang van de JBL gehad en had ook de indruk dat niet alles goed via de zijkanten naar beneden ging en gelijk bij de uitstroom terecht kwam. Vandaar dat ik nu met Eheim draai.
 
Klopt, dit is tegenwoordig (de 02 versies van de filters) inderdaad een betere manier om bypass bij de kop te voorkomen. De 01 en 00 versies van de filters hebben echter nog een rechthoekige distributieplaat (zie foto hieronder) waar bypass een stuk meer voorkwam. Neemt niet weg dat als je de mandjes niet goed in elkaar zet of als eentje net te hoog is je daar alsnog bypass kunt krijgen maar de kop zit een stuk beter in elkaar inderdaad.
Bekijk bijlage 283695

Dat is niet juist. Deze plaat zit alleen in de 901 versie, de 902 heeft die niet. In plaats daarvan zit er bovenin een dubbele basket waarvan de bovenste als voorfilter functioneert. Het voorfilter mandje zamelt het eerste vuil in over de gehele oppervlakte maar het water verlaat de bovenste mand juist via de weerszijden aan de onderkant. En wordt zo via de zijkanalen naar onderen gewerkt waar het door de onderliggende mandjes weer naar boven gaat. In het bovenste voorfiltermand zit bovendien een midden buis, dus het gefilterde water komt niet meer in het voorfilter terecht.
 
Dat is dus precies wat ik zeg. Kees liet de 902 versie al zien en ik laat hier het verschil met de 900/901 versie zien.

Ok, dat las ik niet goed. Excuus. Overigens dat met die bypass valt mee omdat je het voorfilter eigenlijk niet verkeerd kán zetten. Het is zo groot als het filterhuis, het zit dus aan alle kanten "klem". Zou je nu de onderliggende mandjes die dus wél ruimte aan de zijkanten hebben, op de een of andere manier schuin zetten of te hoog laden dan past de kop er niet meer op.
 

Terug
Bovenaan