Geschikte inrichting voor maanvissen


Jordy1994

Member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
23
Leeftijd
29
Beste forumleden,

Morgen gaan we een nieuw aquarium van 1,5 meter ophalen. In deze bak willen wij o.a. maanvissen houden. Nou is het best lastig om voor zo'n groot aquarium een mooie inrichting te bedenken. Weten jullie wat voor inrichting het beste bij maanvissen past? Een dicht beplante bak, een open bak of een combinatie? Zijn er bijvoorbeeld inrichtingsornamenten waar ze niet van houden zoals grote boomstronken of spiderwood?
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Beste forumleden,

Morgen gaan we een nieuw aquarium van 1,5 meter ophalen. In deze bak willen wij o.a. maanvissen houden. Nou is het best lastig om voor zo'n groot aquarium een mooie inrichting te bedenken. Weten jullie wat voor inrichting het beste bij maanvissen past? Een dicht beplante bak, een open bak of een combinatie? Zijn er bijvoorbeeld inrichtingsornamenten waar ze niet van houden zoals grote boomstronken of spiderwood?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Kijk eens bij mijn onderschrift, die van @tuinkabouter en die van @Fozzy , dan heb je 3 verschillende maar goed draaiende bakken waar je info uit kan halen.
 
Bedankt voor de tip. Zal er eens gaan kijken
 
Vooral verticale structuur aanbrengen met takken of planten. Daar hangen ze graag tussen, en het onderbreekt het gezichtsveld (ze zien er heel statig en beheerst uit, maar ze zijn best venijnig onderling). Grote stronken zijn op zich geen probleem, maar dat neemt wel zwemruimte weg. Drijfplanten zijn ook welkom, ze hangen graag in de schaduw. Valisneria is bv. een goede plant voor bij maanvissen, da's twee vliegen in een klap: verticale structuur, en schaduw als de bladeren zo lang worden dat ze op het water gaan drijven. Zorg ook voor wat mogelijkheden om eitjes af te zetten, door wat planten met brede/lange bladeren erbij te doen (Echinodorus bleheri wordt veel gebruikt). Maar een stronk kienhout die je rechtop zet gebruiken ze ook.

De bodem is op zich wat minder boeiend voor de maanvissen, ze zitten toch in het midden van de bak, maar als je bv. Corydoras erbij wil (kan prima bij maanvissen), zou ik er zand indoen.

Wel belangrijk: voldoende water/bakhoogte. 60 cm is het minimum, zou ik zeggen. Voor Altums 70-80 cm zelfs.

Tip: neem er niet te weinig, ga voor het maximum aantal dat in je bak kan (grofweg 50 liter inhoud per maanvis). Ik heb er nu 13 in een 2-meter bak, en ondanks de beperking die ik mezelf daarmee opleg qua medebewoners, heb ik er nog geen moment spijt van. Het is echt een prachtig gezicht.
 
Hallo Serge,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee. Ik was in ieder geval van plan om de Scalare San te schaffen en niet de Altums.
 
Scalaren hangen graag ergens onder, dat bied ze rust.
Open zwemruimte gaan ze eerder mijden.
Ik creëer het liefst bogen en bruggen met hout die tot aan of zelfs boven het wateroppervlak komen.
Een dicht beplante bak kan op zich ook, ware het niet dat vele planten veel licht nodig hebben en scalaren daar niet echt fan van zijn.
Ook durven ze wel eens planten eten, zeker de dunbladerige soorten vallen vaak in de smaak.
 
Bedankt voor de tips allen. Ik ga de bak vanmiddag ophalen en morgen naar de winkel om te zien wat ze allemaal hebben om mee te "knutselen".
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov

Terug
Bovenaan