Wat is er nieuw

Geschikte steensoorten

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
931
Hoi allen,

Zojuist via Marktplaats heb ik bij een vriendelijke man thuis wat stenen uit de tuin opgehaald. Ik heb ze afgespoeld en flink geschrobd met een afwasborstel, ze zijn nu op het oog schoon dus.

Twee dingen vraag ik mij af:
-hoe kan ik vaststellen of deze stenen geschikt zijn voor in mijn aquarium qua waterwaarden? Ik wil niet ineens met een hardheit van 25 zitten of zo bijvoorbeeld 😉
-hoe kan ik ze het beste ontsmetten? Je leest vaak dat je ze moet koken maar ik ben ook bang dat ze dan ploffen. Is heet water ook goed, en dan laten weken in de gootsteen of in een emmer?
 
Je kan ze met azijn overgieten om te zien of het gat bruisen. Zelf ik ik al enkele malen stenen uitgekookt en zonder problemen. Er zijn bacterien die tot boven het kookpunt overleven namelijk.

Ook heb ik weleens ze in een bak met verdund chloor gelegd en na enkele uren goed schoon gespoeld.
 
Dank voor de tip maar ik heb beide producten niet in huis.

Hier trouwens de stenen. Iemand die het met het blote oog al kan zien? Anders moet ik maar even azijn gaan halen.
20180310_130340.jpg
20180310_130346.jpg
 
Met het blote oog kun je niet zien wat je met azijn of chloor kunt bereiken.
 
dat soort stenen heb ik ook gebruikt maar ja om zeker te zijn zou ik anders even azijn halen.
 
Volgens mij zijn dit maaskeien. Bij mijn weten doorgaans geschikt voor in het aquarium maar toch maar even testen. Je kunt goed testen met schoonmaakazijn, dat is 4 x zo sterk als azijn voor consumptie.
 
Gewoon even goed afspuiten met een tuinslang of hogedruk reiniger.

Ik kan.niet 1-2-3 zien wat voor stenen t zijn.
Lijkt mij een mengeling van soorten.
 
Volgens mij zijn dit maaskeien. Bij mijn weten doorgaans geschikt voor in het aquarium maar toch maar even testen. Je kunt goed testen met schoonmaakazijn, dat is 4 x zo sterk als azijn voor consumptie.
Thanks for the tip Nicole.🙂
 
Ik was net nog even mijn "4 x zo sterk" aan het checken. Blijkt toch iets minder te zijn. Ook vraag ik me af wat ze daarmee bedoelen en wat dit betekent voor de pH Maar dat het steviger bruist op steen dan consumptie azijn is wel heel duidelijk te zien als je het vergelijkt.
Goed om te weten:thumbs:

Thanks for the tip Nicole.🙂
 
Ik was net nog even mijn "4 x zo sterk" aan het checken. Blijkt toch iets minder te zijn. Ook vraag ik me af wat ze daarmee bedoelen en wat dit betekent voor de pH Maar dat het steviger bruist op steen dan consumptie azijn is wel heel duidelijk te zien als je het vergelijkt.

Ijsazijn dat is pas sterk.

Schoonmaakazijn is doorgaans 15%.
 
Als je ze kookt, kun je ze in lauw water leggen en dat water aan de kook brengen, zo voorkom je dat de temperatuur te snel veranderd en de stenen kapot gaan.
 
Gewoon dus een fles azijn in je vriezer leggen begrijp ik:juggle:

Die azijn is zo sterk, dat deze al vast wordt bij 17 graden. Dus in de winter moeten wij een extra fles op het lab zetten. Want het magazijn is niet zo warm.
 
Die azijn is zo sterk, dat deze al vast wordt bij 17 graden. Dus in de winter moeten wij een extra fles op het lab zetten. Want het magazijn is niet zo warm.

niet wat gevaarlijk voor thuis gebruik?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan