Wat is er nieuw

Geslacht Ancistrus claro

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik heb een vraagje over mijn Ancistrus claro, waar ik hoop dat jullie me bij kunnen helpen.

Ik heb mijn Claro's sinds mei en na een paar weken begonnen naast de bek een paar kleine 'stekeltjes' te ontstaan; bij de ene Claro eentje aan elke kant en bij de andere alleen eentje aan de rechterkant. Ik ging er dus een beetje vanuit dat het twee mannetjes zouden zijn (wat bij deze soort gelukkig geen probleem is).
We zijn nu een paar maanden verder, maar er is eigenlijk niets meer veranderd. Naast de bek zijn er geen kleine 'stekeltjes' meer bijgekomen en ook op de neus is er helemaal niets van een beginnende borstel zichtbaar.

Via planet catfish ben ik er inmiddels achter gekomen dat bij de Claro de borstel zich gaat ontwikkelen als ze ongeveer 3,5 cm groot zijn. Mijn exemplaren zijn nu allebei iets meer dan 4 cm groot en bij dit formaat zou de borstel al meer ontwikkeld moeten zijn.

Hoe moet ik dit nu inschatten (ik ben namelijk langzamerhand behoorlijk nieuwsgierig te worden 😉 ), zijn het twee vrouwtjes ipv mannetjes of gaat de ontwikkeling van de borstel in fases en is het heel normaal dat deze een tijdlang stilstaat?

Hier zijn nog wat foto's, misschien kunnen jullie daarop nog iets zien.

De beide Claro's samen tegen de raam. De kleine puntjes boven op de neus zijn vlekjes op de raam:
_MG_0351_web_zps8sjf8dmi.gif


De grootste van de twee met de twee 'stekeltjes':
_MG_0333_web_zps8aemquep.jpg


De andere:
_MG_0353_web_zpson5m8cv6.gif


Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Het is nu nog niet te zien. Een vrouwelijke ancistrus kan ook wel enige stekels hebben terwijl een mannelijke ancistrus er veel meer krijgt welke ook groter zijn.
 
Bedankt voor de snelle reactie, maar wat ik me dan gelijk afvraag is wanneer ik het dan wel met zekerheid kan zeggen. Is daar een soort richtlijn voor?
Ik heb een kweekverslag gelezen van iemand die Claro's had, die ongeveer even groot waren als mijn Claro's bij aankoop. Na ongeveer een jaar begonnen ze voor het eerst eitjes af te zetten en het mannetje had toen al een behoorlijke borstel. Het schijnt dat ze zich gaan voortplanten als ze een centimeter of 4,5-5 zijn. Dan zou de ontwikkeling van de borstel toch in de komende maanden moeten beginnen of gaat dat heel erg snel?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan