geslacht appelslakken herkennen?


C

Cumulonimbus

Guest
Een vraagje voor de 'appelslakkenner' :)
Ik vroeg me af, misschien een domme vraag, of je het geslacht van een appelslak kan herkennen?
Ik heb namelijk twee blauwe appelslakken en vraag me af of ik ooit eitjes moet verwachten.. :juggle:
 
Tja,google daar eens op. Geslacht appelslakken.
Ben je sneller,en je begrijpt het beter.
 
Ik vind enkel op google dat je het heel moeilijk kan zien :). Afwachten dus.
 
Wat ik wel weet is dat appelslakjes geen hermafrodieten zijn.
 
het is idd moeilijk tot niet te zien, volgens mij is het zelfs niet te zien.

beste oplossing lijkt mij om meerdere te houden. (als je bak groot genoeg is)
 
Het geslacht van de appelslak is wel te bepalen, maar voor de gemiddelde aquariaan echt niet te doen. Als je ze een tijdje bestudeerd hebt kun je het verschil zien. Bij de 1 zit er een soort van tunneltje/holletje en bij de ander is dit niet te vinden (dat is de man).
Maar zoals hierboven ook al is beschreven, je kunt het beste een aantal appelslakken bij elkaar zetten. Dan zit er wellicht minimaal 1 man en 1 vrouw bij.

Het kan soms wel een redelijke tijd duren (2 a 3 maanden) voor ze eitjes leggen. Zeker bij jonge dieren zijn mensen vaak wat ongeduldig. Daarnaast zijn ook deze dieren gevoelig voor de seizoenen, ook al zitten ze in een aquarium waar de omstandigheden het hele jaar door ongeveer hetzelfde zijn. Luchtdruk en andere (voor mensen niet zomaar waar te nemen) omstandigheden schijnen toch een redelijk grote invloed hierop te hebben.

Als je je dieren op een gegeven moment een halve dag (of langer) aan elkaar geplakt ziet zitten dan kun je er wel vanuit gaan dat je een man en een vrouw hebt. Maar als gezegd, vooral bij jonge dieren zul je ook geduld moeten hebben voor de dieren zover zijn.
 
Bedankt voor je antwoord :). Ik ben nu niet meteen aan het wachten op jongen hoor, ik ben gewoon benieuwd of er te verwachten zijn. We zullen zien :), maar aangezien ik er maar twee heb zal de kans wel klein zijn.
 
Ik had er ook maar twee, nu heel wat klein grut aan het rondscharrelen:) misschien heb je ook geluk.
 
Ze hebben in ieder geval nog niet aan elkaar gezeten voor zover ik het gezien heb :p
 

Terug
Bovenaan