Geslacht Aulonocara Baenschi Benga en Red Rubin


T

Timvdlinden

Guest
Hallo,

Aangezien ik een aquarium leeg te staan had heb ik besloten om hier een kweekgroep aulonocara's in te plaatsen.

Na wat zoekwerk had ik besloten om een groep Baenschi en Red rubin te nemen.

De bedoeling was om van elk 1 man en 4 vrouwen te nemen.

De verkoper waar ik de vissen vervolgens gekocht heb heeft toen 4 "vrouwen" en 1 man uitgevangen.
Hij bepaalde het geslacht door naar de onderzijde van de vis te kijken; 2 gaatjes was een vrouwtje, 1 een mannetje.


Eenmaal thuisgekomen zie ik 3 felgekleurde exemplaren van de red rubins en 2 mooie geel gekleurde Baenschi.

Ik ben bang dat ik teveel mannen heb aangezien ik overal lees dat het vrouwtje bruin/grijs hoort te zijn.


De verkoper beweert nu dat ik niet aan de vinnen en kleur het geslacht kan bepalen, maar ik echt aan de onderkant moet kijken.
Het zouden namelijk geen europese vissen zijn die ik gewend zou zijn.


Bij deze wil ik aan jullie vragen hoe ik het geslacht nou bepaal door aan de onderkant te kijken, en of kleur altijd betrouwbaar is?




Foto's zal ik morgen plaatsen.
 
Ik weet dat sommige op deze manier het geslacht bepalen als het om vrij jonge vissen gaat die nog weinig kleur vertonen, maar als ze eenmaal kleur beginnen te vertonen dan kun je vrij eenvoudig zien wat een man en een vrouw is. de vrouwen zijn vrij kleurloos terwijl jonge mannen toch al vaak al wat kleur gaan vertonen vaak beginnend bij de bovenvin. Ook aan de vorm van de onder en bovenvin is anders. bij de man veel uit gerekter en vaak met veel eivlekken terwijl bij de vrouw de ondervin, vrij kort en afgerond en afgerond is.
 

Terug
Bovenaan