Geslacht cherax


Femkemertens

New member
Lid geworden
8 augustus 2014
Berichten
4
Hallo!

Wij hebben ons een nieuwe kreeft aan geschaft, nu was mijn vraag of het klopt dat dit een mannetje is ?

Ik zelf ben nieuw met kreeften dus het geslacht onderscheid is nog nieuw voor me 😅

Alvast bedankt !
 

Bijlagen

  • 20220315_181107.jpg
    20220315_181107.jpg
    116.9 KB · Weergaven: 94
Van Aquainfo:

Vermenigvuldiging:
Over het algemeen zijn de scharen van het vrouwtje kleiner als die van het mannetje, maar er is geen absoluut duidelijk kenmerk, dat ze onderscheidt. Om het geslacht vast te stellen, kijkt men het beste op de onderkant van het lichaam. Net zoals bij de andere soorten van deze familie heeft het vrouwtje aan het begin van het 3. beenpaar twee ovale openingen, waaruit later de eieren gelegd worden. Bij het mannetje ontbreken deze openingen, maar heeft bij het 5. beenpaar telkens een stekel.
 
Ik denk ook een vrouw maar blijf het lastig vinden.
 
Ook bij cherax is het vrij eenvoudig te zien aan de onderkant maar inderdaad anders dan bij cpo's. Op je foto vind ik het het wat lastiger maar ik zou denken dat je inderdaad een mannetje hebt. Even uit het water halen geeft waarschijnlijk een duidelijker beeld.

geschlechtsunterschiede_cherax-geschlechtsbestimmung_cherax.jpg

https://www.garnelio.de/en/blog/crabs/cherax-aquarienkrebse-haltung-im-aquarium
 
Hey allemaal! Ik had het ook in een forum op facebook geplaatst, en daar aan de praat geraakt met een vriendelijke dame die cherax kreeftjes kweekt, het is dus inderdaad een mannetje, allemaal heel fel bedankt voor me verder te helpen ! 😁
 
Hey allemaal! Ik had het ook in een forum op facebook geplaatst, en daar aan de praat geraakt met een vriendelijke dame die cherax kreeftjes kweekt, het is dus inderdaad een mannetje, allemaal heel fel bedankt voor me verder te helpen ! 😁
Euh...als ik de vergelijking van de gonopoda voorbeeldfoto's mag geloven is het dus een dame. Bij de man zitten de gonopoden tussen de achterste poten, en bij de jouwe duidelijk tussen het paar daarvoor.
Maar goed, ik ben dus totaal onbekend met kreeftjes en kan enkel van de foto's uitgaan.
 
Volgens mij is het niet bij elke soort gelijk zoals Antje ook al had opgemerkt.
 

Terug
Bovenaan