Geslacht Goudgoerami

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo,

zoals ik al in een ander topic had vermeld heb ik sinds kort een nieuw aquarium gekocht. Nu zitten daar 2 Goudgoerami�s in. Het probleem is dat de grote Goerami de kleine Goerami steeds opjaagt. Ik weet dus niet of dit een poging is tot paren of dat het 2 mannetjes zijn die niet met elkaar kunnen.

Nu heb ik dus de vraag of iemand kan zien wat voor geslacht deze vissen zijn.

Ik heb goed 1 uur voor de bak gezeten met mijn camera omdat veel foto�s niet goed waren (volgens mij), dus dat is de reden dat er misschien wat mist of niet duidelijk is. Vandaar dan ook het grote aantal foto�s

Foto�s vis 1

571771timvdlinden_0_82_img_0389.jpg
928197timvdlinden_0_82_img_0393.jpg
938881timvdlinden_0_82_img_0411.jpg
758821timvdlinden_0_82_img_0413.jpg
621443timvdlinden_0_82_img_0414.jpg
672687timvdlinden_0_82_img_0415.jpg
915338timvdlinden_0_82_img_0416.jpg

Vis 2 was veel drukker dus minder foto�s, hij is ook aardig groter dan vis 1 en hij jaagt vis 1 steeds op.

Foto�s vis 2

491993timvdlinden_0_82_img_0505.jpg
313546timvdlinden_0_82_img_0506.jpg
142754timvdlinden_0_82_img_0511.jpg
918597timvdlinden_0_82_img_0520.jpg

Sorry voor de hand in het beeld, mijn broertje zat naast me.

Alvast bedankt allemaal,

Tim :)

mufin

Well-known member
Lid geworden
24 nov 2010
Heb even naar mijn Gold harem gekeken en ik denk dat de vis op foto 1 een meneer is.gezien de wat langere boven vin.
op foto 2een dame

Topicstarter
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Is er nog iemand die het geslacht kan bepalen?

Topicstarter
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Foto 1 en 2 zijn toch wel verschillende vissen, wat me wel opvalt is dat vis 2 vis 1 de hele tijd achtervolgt.

Vis 2 is dan ook groter, vandaar dat ik niet meteen geloof dat vis 2 een vrouwtje is en vis 1 een mannetje.
Dit omdat mijn ervaring is dat de mannetjes de vrouwtjes opjagen en eigenlijk niet andersom.

Misschien dat iemand me verder kan helpen?

Pol_de_gezzmol

Well-known member
Lid geworden
4 mrt 2011
Ik neem mijn woorden terug en ga voor twee mannen.

De mannen zijn wat feller gekleurd als de vrouwen. De vrouwen hebben een wat rondere buikpartij. De rugvin van de mannen loopt spits toe en is bij de vrouwen rond van vorm.

Op foto 4,5,6,7 merk ik dat de ene al gebeten is , hij mist een klein stukje vin? Kan dat ?
Hoe lang heb je de vissen al, en weet je hoe oud ze zijn ?
Hoe groot is het aquarium waar ze zitten ?
Is het een optie om nog een derde, zeker vrouwtje bij te kopen ? Deze soort zit beter in harem omda mannejtes nogal druk kunnen zijn. Als je een derde (zeker vrouwtje) bijkoopt zal je snel merken of je nu twee mannen of een koppel hebt.

dangermind

Well-known member
Lid geworden
22 jul 2011
Het zijn 2 mannetjes, dit kan je aan de bovenvin zien maar ook ana de ondervin, deze raak de staart bijna aan, bij vrouwtjes zit er meer ruimte tussen :)

whisky

Well-known member
Lid geworden
4 feb 2011
bij de vrouwtjes hebben de rugvinnen een stompe punt en bij de mannetjes een hebben die een scherpe punt daaraan zie je het verschil,kan het alleen op de fotos niet zo duidelijk zien, volgens mij is foto 1 een vrouwtje

Topicstarter
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Hmm, ik dacht zelf aan een mannetje en een vrouwtje.

Maar ik begin nu wel erg te twijfelen

En er is helaas geen mogelijkheid om er een vrouwtje/mannetje bij te kopen..

Harrietilburg

Member
Lid geworden
18 dec 2019
Leeftijd
58
Ik zit beetje met t zelfde probleem. Ook 2 goudgourami's meegebracht en de ene jaagt de andere op. Voor mij zien ze er identiek uit. De ene is iets egale van kleur dan de andere maar Aan de vinnen zie ik niks. Zijn afgerond en kort volgens mij. Bij een puntige vin denk ik meer aan een vin net als de kersenbuikman, of zit ik er naast. Dus denk dat ik op jacht moet naar een man

PascalK

Member
Lid geworden
23 mei 2019
Ik zie ook twee mannetjes. Overigens kunnen goudgouramies (en de andere kleurvarianten van deze soort) behoorlijk onvriendelijk naar elkaar zijn, zeker als je er twee or drie van hetzelfde geslacht hebt zitten, maar ook in z'n algemeen. Misschien is het beter om er eentje een nieuw thuis te geven.

Ik zal erbij voegen dat twee van verschillende geslachten niet garandeert dat ze aardig zijn naar elkaar. Ik ken mensen waarvan de ene helft van een paartje de andere helft de dood in heeft gejaagd.

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 sep 2018
Leeftijd
32
Zo zien die van mij er uit. Mannen of vrouwen?
Die op deze foto is een vrouwtje. Over je andere gourami's is zo niets te zeggen, maar op het internet zijn vrij makkelijk artikeltjes/filmpjes te vinden met de verschillen in beeld. :) Het zit hem het duidelijkst in het al dan niet afgerond zijn (vrouwtje) of puntig aflopen (mannetje) van de rug- en anaalvinnen.

Laatst bewerkt:

Harrietilburg

Member
Lid geworden
18 dec 2019
Leeftijd
58
Die op deze foto is een vrouwtje. Over je andere gourami's is zo niets te zeggen, maar op het internet zijn vrij makkelijk artikeltjes/filmpjes te vinden met de verschillen in beeld. :) Het zit hem het duidelijkst in het al dan niet afgerond zijn (vrouwtje) of puntig aflopen (mannetje) van de rug- en anaalvinnen.

Harrietilburg

Member
Lid geworden
18 dec 2019
Leeftijd
58
Dit zijn beide exemplaren. Is al opgelost. Heb er een man bijgezet.hij moet nog ff wennen aan zoveel aandacht maar is stuk rustiger nu

Private conversations
Help Users
    Bovenaan