Geslacht Sewellia's


Aquafreak2

Member
Lid geworden
6 juni 2013
Berichten
19
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Bij het dierenwinkeltje hier in het dorp loop ik graag in mijn middagpauze even langs de aquariums.
De eigenaar heeft regelmatig bijzondere soorten en vandaag zag ik dat er een aantal volwassen Sewellia lineolata's zaten.

Kan iemand mij helpen met het verschil tussen mannen en vrouwen te leren onderscheiden?

Ik heb 3 foto's gemaakt van 3 verschillende vissen:

4L-lXoQrf3OxJO1DZ-pwAZDs2o9Q_hFN.jpeg


4L-lXoQrf3OxJO1DZ-pwAZDs2o9Q_hFN.jpeg


4L-lXoQrf3OxJO1DZ-pwAZDs2o9Q_hFN.jpeg
 
Als het volwassen exemplaren zijn is er kleurverschil, mannen zijn donkerder.
Mannen hebben ook rondere kop, vrouwen ovaal.
 
Dan denk ik ook 3 mannetjes
 
Hmm vreemd, maar normaal worden mannelijke sewellia toch beschouwd als vierkanter, in mijn ogen dan ronder.
En vrouwtjes spitser? Ovaler in mijn ogen :p

(edit: typfoutje)
 
Het duidelijkste verschil tussen mannetjes en vrouwtjes S. lineolata (en veel andere Sewellia soorten):

-volwassen vrouwtjes zijn veel breder gebouwd dan mannetjes.
-de "kop" v/d vrouwtjes is veel ronder, vooral de hoek met de borstvinnen verloopt veel geleidelijker.
Bij de mannetjes is die hoek veel scherper. Dit is goed te zien wanneer je ze van onderen bekijkt(wanneer ze tegen de aquariumwand plakken bijvoorbeeld).

De foto's van je gegeven link vond ik persoonlijk niet zo duidelijk.
Vooral de foto van het vrouwtje geeft een vertekend beeld, omdat ie wat schuin genomen is.
Wel kun je de geleidelijke hoek van het vrouwtje en de wat scherpere hoek van het mannetje onderscheiden ("kop" t.o.v. borstvinnen).

Hier nog een youtube filmpje met rechts het mannetje en links het vrouwtje.
https://www.youtube.com/watch?v=9DtSuInomFE

Ps. De eerste 3 foto's lijken wel op Sewellia albisuera i.p.v. S. lineolata.
 
Bedankt Kasja leer weer dingen bij, maar als je opzoekt op internet staat er meestal wat ik dacht.

Zo ook op loaches.com, staan er 2 artikels over de sewellia (de andere heeft dezelfde foto als ik toonde)
 
Op loaches.com staat bij de foto's de volgende begeleidende tekst:

Sexual Dimorphism: Females plumper than males. Males have raised areas like small "fences" on first few rays of pectoral fins, and when viewed from above are noticeably "squarer" in the area of the front leading edge of the pectoral fins.

en dit:

Females are somewhat broader in the body than males who have a more streamlined form.

Sexually mature Males develop a fringe of small tubercules along the leading edge of the head and the first few rays on the Pectoral fins develop a series of "fences" or louvres, for want of a better description, on their upper surface.

The differences are clear in this photograph, also note the shape of the front leading edge of the pectoral fins. The transition between the fin and body is at a much sharper angle in the male, more flowing in the female.

Dat is dus zo'n beetje wat ik in m'n vorige post probeerde aan te geven.
Hier is nog de toevoeging van de 'fences" bij de mannetjes.

Squarer betekent hoekiger, niet ronder en heeft betrekking op de scherpe hoek die de kop met de borstvinnen maakt bij de mannetjes.

Het andere artikel dat je aanhaalde is vast deze:
http://www.loaches.com/articles/sewellia-lineolata-the-reticulated-hillstream-loach-easy-to-spawn-or-a-whole-lot-of-luck

Daar staat een mooi voorbeeld van een mannetje en vrouwtje naast elkaar.


Persoonlijk denk ik dat je je teveel focust op het wat spitse snuitje van het vrouwtje op je eerste gelinkte foto.
Zoals gezegd is die foto niet recht genomen en wanneer Sewellia's aan het grazen zijn van de algjes, gaat de "neus" op en neer. Wanneer je dan een foto neemt kan het neusje wat spitser zijn; maar dat is bij de mannetjes ook zo.

Beter kun je je concentreren op de scherpte van de hoek wanneer de kop het begin van de borstvinnen bereikt.

Hier nog een linkje met foto's van Sewellia sp. "spotted"
Een vis die erg dicht tegen S. albisuera aanzit.
Ook hier een duidelijke foto van het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje.
http://www.loaches.com/species-index/sewellia-sp-spotted
 
Omdat foto's soms meer zeggen dan duizend woorden, heb ik geprobeerd ��n en ander schematisch weer te geven.

Fotootje geleend van loaches.com en wat bewerkt.
S.lineolata2.jpg


Let op de rode markeringen.
Links vrouwtje, rechts mannetje

maar als je opzoekt op internet staat er meestal wat ik dacht.
Mannen hebben ook rondere kop, vrouwen ovaal.

loaches.com: Adult males and females are easy to distinguish by their head formation when viewed from above or the underside. Males have a more pronounced head. The head of the females appears almost to run into their pectoral fins, making the entire front of the fish look round.

Volgens mij staat daar precies het tegenovergestelde van wat jij dacht.

Maar blijft over de vraag welke vissen aquafreak2 nu gezien heeft in de aquariumwinkel?
Het zijn in ieder geval geen S. lineolata.
 

Terug
Bovenaan