Wat is er nieuw

Geslacht vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gifmenger
  • Startdatum Startdatum
G

Gifmenger

Guest
Ik heb een paartje Honinggoerami's en een paartje Antennebaarsjes in mijn aquarium. Kan iemand mij vertellen wat van deze vissen de kenmerken zijn waar ik het geslacht aan kan herkennen? Van de Honinggoerami's heeft ��n een oranje staart en de andere een witte. En van de Antennebaarsjes heeft ��n rode vlek op de buik. Ik dacht dat dat het vrouwtje was.

Een roze buikje bij een ramirezi is in principe een kenmerk van vrouwen. Maar met veel slechte kweek op de markt is niet handig om op slechts ��n kenmerk af te gaan.

Kun je foto's maken en hier plaatsen van je dieren?

De Honing goermie wenst een temperatuur van rond de 22 graden (en veel drijfplanten). De Antennebaarsjes wensen een graad of 26. De combinatie is dus verre van aan te raden.

Neontetra's en Corydoras paleatus hou je liever ook rond de 22 graden. Een tijdelijk opwarming in de zomer is niet erg.

Van de Goeramie's ook graag foto's.

De Antennebaarsjes:
748564gifmenger_0_82_wp_20150509_006.jpg

688988gifmenger_0_82_wp_20150509_012.jpg

De Honinggoerami's:
664465gifmenger_0_82_wp_20150509_016.jpg

539792gifmenger_0_82_wp_20150430_002.jpg

Matige foto's helaas, maar ze wilden niet poseren.

(P.S. Wat een dramatische manier van foto's toevoegen zeg, volgens mij kan dit veel simpeler)

Bij de Anteneebaarsjes (Mikrogeopagus reamirezi) lijkt mij de eerste een man en de tweede een vrouw.

Remco

Honinggoeramie foto 1 is vrouw foto 2 man

ronrijn zei:
Honinggoeramie foto 1 is vrouw foto 2 man
Van de zgn "Gold" vorm.

Dank u!

De eerste foto van de ramirezi is eigenlijk te klein om goed te kunnen oordelen.

~ Ivo

Hoe groot is je bak?

60L. Er komt niets meer bij. Ik denk eraan om de temperatuur te verlagen van 24-25 gr naar 22-23 gr. Goed idee?

Tja .....
Voor de honinggoeramies zeker wel, voor de antennebaarsjes zeker niet .....

Voor al je vissen een beter idee maar voor de Ramirezi's niet. Die eigenlijk ook een grotere bak wensen, evenals de Corydoras paleatus. Sowieso is je bodem niet zo geschikt voor Corydoras soorten.

De Neon's wensen ook een groter aantal en je Goeramie's veel gewone planten en drijfplanten.

Geslachtskenmerken ramirezi's: vrouwen zijn vaak wat ronder van vorm en hebben vaak een roze buik. Ook zijn ze wat kleiner dan de mannen, vaak, dus niet altijd. Ook hebben ze vaak in de grote zwarte vlek, lichte blauwe puntjes. Al schijnt dat laatste bij ramirezi's die uit het wild zijn gevangen, ook bij mannen wel voor te komen.
Ook kan je soms de geslachtspapil wel goed zien.

Mannen hebben vaak een wat langere lichaamsbouw en een grotere kop. Ook hebben mannen vaak een grotere vinnen.
Althans dit zijn de kenmerken waar ik vaak op let, heeft bij mij wel goed geholpen. Maar soms blijft het moeilijk. Ik zou dus zeker niet zeggen dat je hiermee 100% zekerheid kunt vaststellen of je met een man of een vrouw te maken hebt.

Zo heb ik vrouwen gehad die een behoorlijke grote verlengde rugvin had. En heb ook mannen gehad die minder fors waren.

Dan over je bestand, misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat je ramirezi's hier niet goed zitten. Dit vanwege de lage temperatuur, die kan je omhoog doen, maar de vraag is of de rest van je vissen daar wel tegen kunnen.

Bij een lagere temperatuur zou je wel het neefje (/nichtje) van de ramirezi kunnen houden: Mikrogeophagus altispinosa oftewel de boliviaanse antennebaars. Je ziet die in zowel mijn als visstisck's avatar. Ook een heel leuke vis, alleen is het geslachtsonderscheid minsten zo lastig als bij de ramirezi.

Paddy.K.1966 zei:
Bij een lagere temperatuur zou je wel het neefje (/nichtje) van de ramirezi kunnen houden: Mikrogeophagus altispinosa oftewel de boliviaanse antennebaars.
Maar niet in 60 cm met ook al Corydoras.

Want zoals aangegeven: zonder de reamirezi's, wat koeler gehouden en met eventueel uitbreiding van het aantal neontetra's een aardig bestandje.

Mascha&Ivo zei:
Paddy.K.1966 zei:
Bij een lagere temperatuur zou je wel het neefje (/nichtje) van de ramirezi kunnen houden: Mikrogeophagus altispinosa oftewel de boliviaanse antennebaars.
Maar niet in 60 cm met ook al Corydoras.

Want zoals aangegeven: zonder de reamirezi's, wat koeler gehouden en met eventueel uitbreiding van het aantal neontetra's een aardig bestandje.

Daar heb jij weer helemaal gelijk in ..... ik moest maar eens wat beter omhoog in topics lezen .....

Ik hou alles in de gaten. Heb nu ook drijfplantjes voor honinggoerami's. Alle vissen zien er gezond uit, hebben gezonde kleur en vertonen natuurlijk gedrag. Temperatuur is rond 24,5 gr C. Het lijkt helemaal goed te gaan.

(P.S. Wat een dramatische manier van foto's toevoegen zeg, volgens mij kan dit veel simpeler)??

Ja, www.Photobucket.com

Dan wel eerst foto,s daar opslaan.

Gewoon foto selecteren en plaatsen lijkt mij beter. (Heeft de forumbeheerder een reden waarom dit niet zo gaat?)

Gifmenger zei:
Ik hou alles in de gaten.
Je bent niet geneigd een grotere foto van de eerste ramirezi te gaan maken?

291653gifmenger_0_82_wp_20150520_0051.jpg

Duidelijker wordt hij niet!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan