Geslachtskenmerken ramirezi's: vrouwen zijn vaak wat ronder van vorm en hebben vaak een roze buik. Ook zijn ze wat kleiner dan de mannen, vaak, dus niet altijd. Ook hebben ze vaak in de grote zwarte vlek, lichte blauwe puntjes. Al schijnt dat laatste bij ramirezi's die uit het wild zijn gevangen, ook bij mannen wel voor te komen.
Ook kan je soms de geslachtspapil wel goed zien.
Mannen hebben vaak een wat langere lichaamsbouw en een grotere kop. Ook hebben mannen vaak een grotere vinnen.
Althans dit zijn de kenmerken waar ik vaak op let, heeft bij mij wel goed geholpen. Maar soms blijft het moeilijk. Ik zou dus zeker niet zeggen dat je hiermee 100% zekerheid kunt vaststellen of je met een man of een vrouw te maken hebt.
Zo heb ik vrouwen gehad die een behoorlijke grote verlengde rugvin had. En heb ook mannen gehad die minder fors waren.
Dan over je bestand, misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat je ramirezi's hier niet goed zitten. Dit vanwege de lage temperatuur, die kan je omhoog doen, maar de vraag is of de rest van je vissen daar wel tegen kunnen.