Geslacht waaierhand garnaal


sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
Berichten
761
Locatie
Gauw
20200122_212319.jpg
 
Daar kan ik je niet bij helpen helaas, weet wel dat deze foto niet geschikt is om dat te bepalen, foto van de zijkant werkt beter
 
1579726034092.png
 
Laatst bewerkt:
"Waaierhandgarnalen worden vaak groter dan dwerggarnalen, die we wat vaker in aquaria vaak zien, zo ook de Aziatische. De vrouwtjes worden meestal acht centimeter, de mannetjes halen vaak de twaalf. De voorste twee paar poten zijn zoals altijd van scharen voorzien, en bij Waaierhandgarnalen zitten er dan haren aan, zodat de scharen (de waaiers dus) gebruikt kunnen worden om voedsel uit het water te filteren. Deze waaiers kunnen ook worden dichtgeklapt. Achter deze poten zitten ook nog drie paar looppoten. Op basis van het voorste paar hiervan doet men meestal het geslachtsonderscheid, daar deze bij de man veel dikker zijn dan bij de vrouw. De kleur varieert erg, deze kan knaloranje zijn (vooral mannetjes), roodbruin, geelbruin, chocoladebruin, olijfgroen en alle tinten hiertussen. De kleur kan veranderen bij een vervelling, en wordt ook minder intens naar de volgende vervelling toe. Vlak na de vervelling zijn ze meestal het felst gekleurd. "
Wellicht helpt dit :)
 
Die scharen kunnen ook wel een klein visje pakken toch? Of is dat alleen bij kreeftjes?
 
Oei durf niet met zekerheid te zeggen
 
Dwerggarnalen zijn omnivoor.
Waaierhand weet ik niet zeker maar denk dat ook zij vanalles binnenkrijgen met hun manier van voedsel verzamelen.
 
Dit is overigens een Atya gabonensis geen moluccensis.

Het eerste paar poten na de waaiertjes zijn dikker bij mannetjes dan bij vrouwtjes, maar ik heb ze nooit gehad en kan dus niet goed inschatten of je nu een jonger mannetje met nog niet super dikke poten of een vrouwtje hebt.

op deze link vind je een foto van een vrouwtje met eitjes misschien kan je daarmee vergelijken:
 
Dit lijkt mij een jong mannetje Atya gabonensis (afrikaanse of blauwe waaierhandgarnaal).

Die is weliswaar omnivoor, maar het dierlijke voer betreft dan met name vlokreeftjes en ander geleedpotig spul. Vissen, garnalen of slakken zullen ze zeker niet eten.

Voor wat het geslacht betreft ben ik niet 100% zeker, maar zoals eerder vermeld maakt dat niet heel veel uit omdat kweken er in een zoetwateraquarium helaas niet in zit. En mocht je er een tweede bij willen zetten: mannen èn vrouwen doen elkaar onderling absoluut geen kwaad, dus dat kan gewoon.

En verder: volg de ontwikkeling van dit exemplaar, want die gaat nog véél mooier worden!
 

Terug
Bovenaan