Wat is er nieuw

Geslachtsonderscheid jongen A. cacatuoides

• Onderwerp starter Onderwerp starter JosVermeulen
  • Startdatum Startdatum
J

JosVermeulen

Guest
Nu blijkt dat ik 4 of 5 (om de 2 weken blijkt er wel eentje extra het overleefd te hebben) jongen heb die het overleefd hebben. Nu vraag ik mij af vanaf welke leeftijd/grootte je een geslachtsonderscheid kan maken. Engelstalige websites helpen me hier niet echt bij verder. Ik weet wel dat mijn jongen een verschillende grootte hebben onderling alhoewel ze 95% zeker uit hetzelfde nest komen. Ik las ergens dat een zwarte vlek op hun borstvinnen een teken zou kunnen zijn, maar ergens anders zeggen ze dan weer dat mannetjes dat ook kunnen hebben als ze jong zijn. Kan iemand mij tips geven voor het seksen van de jongen?

Het zwart op de borstvin,duidt vaak op een vrouw.Echter geen 100% zekerheid,soms heeft een man dit ook.Kijk goed naar de bouw van de vis,en het gedrag t.o.v elkaar.Mannen gaan anders met elkaar om dat man vrouw,mannen onder elkaar zijn zeker in een kleine bak etterbakken.

Dan veronderstel ik dat er al minstens 1 man tussenzit, want die jaagt de anderen altijd weg, hoe klein ze ook nog zijn. Ook merkte ik net op dat de grootste (max. 2 cm) een oranje schijn heeft op zijn borst en rugvin, maar niet op de staart. Heeft dit enige betekenis?

Ook is er het bijtgedrag naar slakken toe (MTS), is dit normaal?

Op dat formaat is het zeer lastig zo niet onmogelijk iets te zien. Ga er gemakshalve vanuit dat vanaf een cm of 4 de eerste aanwijzingen aan het uiterlijk kunnen beginnen te ontwikkelen.

~ Ivo

Als de jongen nog heel jong zijn (in jouw geval) dan is dit nog onmogelijk om te zien. ik herken het bij mijn eigen cacatuoides jongen pas vanaf een cm 3-4. verlengde rugvinnen en de kleur van de borstvin is vaak een goede indicatie, maar gaat niet altijd op.

ik heb hier een paar foto's van mijn jongen:

onmogelijk te zien wat het geslacht is

VsX8wqs0637WI1KGvMgmM5JXXshlMGXn.jpeg

duidelijk een man, al lijken de borstvinnen ietsje zwart

man die nog moet kleuren/groeien

maar nu heb ik zelf 1tje zwemmen waarvan ik altijd dacht dat het een vrouwtje was, maar nu ik meer kleur ontwikkeling zie (kunnen vrouwen ook hebben, maar heb ik nog niet eerder bij mijn jonge vrouwen gezien) begin ik te twijfelen of het niet alsnog een mannetje is. de tijd zal het leren

vaak is het bij volwassen exemplaren nog lastig om te zien. De echte kenners kunnen dan vaak wel uitkomst brengen.
Als je bij de LFS er ��n koopt dan is het vaak nog niet te zien ook.

Het komt wel eens voor bij jonge exemplaren, maar bij volwassen exemplaren valt dat toch echt wel mee hoor.

Ik heb foto's proberen nemen. De foto's zelf zijn al niet echt zuiver, en ik denk ook niet dat je hier iets gaat zien van geslacht als ik zo de andere foto's al zie, maar ik kan maar proberen.

waRRgVT.jpg

ft5axA2.jpg

hsSiTuM.jpg

rv1nuWZ.jpg

PeJW3pt.jpg

xtjHLwk.jpg

En hier 'n video:

[video]www.youtube.com/watch?v=Aq9MQQE7UvI[/video]

Die caca's zijn echt nog te jong om iets zinnigs te zeggen over het geslacht 😉
wel leuke foto's

Ik kon na 3-4 maanden het geslacht wel zien, voornamelijk aan de borstvinnen. Nu zijn ze natuurlijk wat groter en het zijn nog steeds vrouwen gebleven.Vond dat wel redelijk snel, zeker in vergelijking met mijn altispinosus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan