Wat is er nieuw

Gesloten aquatisch ecosysteem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Student1
  • Startdatum Startdatum
S

Student1

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Allereerst zal ik me even voorstellen.
Ik ben Tom en ben student. Ik heb een paar jaar een aquarium gehad (60x30x30).
Ik verdiep me al een tijdje in het "Ecosphere" fenomeen waarin zoutwater garnalen in een gesloten systeem worden geplaatst samen met algen( voedsel) en de micro-organismen die voor de afbraak van de afvalstoffen zorgen. Daarnaast is er ruimte voor de zuurstof die de algen dmv fotosynthese produceren.

Nu ben ik ge�nteresseerd in het zelf namaken van zo'n systeem, een zoetwatervariant.
Dit zijn de specificaties waar het systeem aan zal voldoen.
Ik wil starten met 5 garnalen waarna een evenwicht zal ontstaan.
Ik wil een deel kraanwater toevoegen en een deel van het water komt uit een goudvissenaquarium omdat dit water voedingstoffen bevat (50%/50%)
Ik wil algen toevoegen door deze van een walbeschoeiing af te schrapen.

-Onverwarmd (18 graden Celsius)
-Volledig luchtdicht afgesloten.
- 5 liter water
- De garnalen moeten jongen kunnen krijgen in onverwarmd water (dus geen japonica garnalen die in brakwater moeten).
- De garnalen worden NIET gevoerd en het voedsel moet worden gecre�erd door fotosynthese.

Door deze eisen ben ik uitgekomen op vuurgarnalen.

Ik heb nog een paar vragen aan de garnalen kenners onder jullie.

- Zal een 5 l bak genoeg algen produceren om 5 garnalen in leven te houden?
-Is alleen alg als voeding genoeg voor vuurgarnalen? Of moet ik dan andere garnalen kiezen?
-Is de verhouding tussen nitraatrijk water en kraanwater goed of is deze verhouding schadelijk voor de garnalen?
- Hebben jullie nog andere tips?

Gr.

Ik heb zo het idee dat je plannetje al snel de mist in zal gaan, namelijk zodra de garnalen jongen gaan krijgen. De behoefte aan voedsel zal explosief stijgen, en daardoor ook het afval dat er ontstaat. Je krijgt dan een soort bom die op een gegeven moment zal ontploffen. Er ontstaat een overbevolking met als gevolg een voedseltekort, daardoor sterfte en een enorme vervuiling waardoor de rest ook het loodje zal leggen

Ik vraag me af of het voedingsaanbod van alleen algen toereikend is voor vuurgarnalen, ik zou denken dat je toch op z'n minst een ruimere bak wilt met veel planten, en daarmee ook een breder aanbod aan soorten voeding. Vuurgarnalen eten wel bepaalde soorten alg (maar zeker niet alle) maar ook een hele rits soorten mineralen die in water aanwezig moeten zijn. En ik dacht te weten dat voor vuurgarnalen ook een zekere hoeveelheid dierlijke voedingsstoffen gewenst is.
Verder is het inderdaad zo (zoals AquaVISie al aangeeft) dat als het experiment werkt.. de vuurgarnalen zich vrij vlot zullen voortplanten met alle gevolgen van dien.

Ik weet wel dat het gewenste voedingsaanbod per garnalensoort flink kan verschillen dus het heeft zin even hier rond te neuzen..
http://database.gek.nu/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan