Wat is er nieuw

Gestrest gedrag Indische Modderkruiper (Kuhli)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Choco
  • Startdatum Startdatum
C

Choco

Guest
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en heb eigenlijk gelijk een vraag.

In mijn aquarium heb ik 2 modderkruipers zitten.
De laatste tijd vliegen/zwemmen ze als gekken door het water, met een noodgang langs het glas, van onder naar boven, van links naar rechts. Dit gedrag vertonen ze de hele tijd, zowel met verlichting als dat wanneer deze uit is.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt, word er namelijk zelf ook gestrest door.

Hoe lang is dat al ?
En hoe lang heb je de kuhli's al?

(en waarschijnlijk ook van belang, hoe groot is je bak, en zijn je waardes ok?)

Dat is hun natuurlijk gedrag.
Tot ze een schuilplaats hebben.

Hoe groot is de bak?

Hallo alexej

Ze zitten er nu ongeveer 6 weken in.
De eerste weken hadden ze hier bijna nooit geen last van, heel soms zag je er wel eens langs de ramen gaan, ze lagen over het algemeen verstopt tussen en onder het hout.

De waardes zijn ok, ik heb het vrijdag nog laten testen bij de Dibo.

Oh, en de bak is een Juwel 80

Wat Bertus zegt klopt inderdaad. Dus vind het wat gek dat ze het gedrag nu pas vertonen. Je hebt niet iets verandert in de bak?

Bertus zei:
Dat is hun natuurlijk gedrag.
Tot ze een schuilplaats hebben.

Hoe groot is de bak?
Er liggen stukken hout in waar ze normaal altijd onder lagen. De bak ik een Juwel 80

Alexej zei:
Wat Bertus zegt klopt inderdaad. Dus vind het wat gek dat ze het gedrag nu pas vertonen. Je hebt niet iets verandert in de bak?
Het enige wat ik onlangs gedaan heb is wat planten snoeien,

Wat voor bodem gebruik je?
Het zijn natuurlijk modderkruipers en vinden het fijn om zich in te graven.

TonHageraats zei:
Wat voor bodem gebruik je?
Het zijn natuurlijk modderkruipers en vinden het fijn om zich in te graven.
Er ligt fijn grind op de bodem, op advies van de winkel geen scherp grind maar een beetje afgerond zeg maar.

Misschien toch maar een zandbodem in een hoekje maken?

Dat zullen ze zeker op prijs stellen.!.

Oke, dan ga ik een zandbodem maken, en hoop dat de rust dan weer terug keert.

Zit regelmatig naar mijn visjes te kijken, super rustgevend om hier naar te gaan zitten staren, haha.
Alleen op dit moment niet echt....

Dit gedrag heb je ook vaak vlak voor een onweersbui.

Ze houden ook van veel donkere hoekjes en meerdere soortgenoten. Een stuk of 8 is wel het minimale.

Ik heb nu een aantal weken 10 kuhlli's in mijn bak heb wat leisteen schuin omhoog uit het zand steken en wat catappa bladeren op de bodem. Werkt prima de vissen zijn rustig en scharelen lekker wat rond. Dus ik zou zeggen wat blad erin en wat stenen om onder te schuilen

RRJ zei:
Ik heb nu een aantal weken 10 kuhlli's in mijn bak heb wat leisteen schuin omhoog uit het zand steken en wat catappa bladeren op de bodem. Werkt prima de vissen zijn rustig en scharelen lekker wat rond. Dus ik zou zeggen wat blad erin en wat stenen om onder te schuilen
Wat zijn catappa bladeren?

Catappa: Bladeren van (een bepaalde soort) amandelboom. Te koop in de speciaalzaak, of online. Maar je kunt ook zelf bladeren plukken. Eik bijvoorbeeld. Daarover zijn wel een aantal topics te vinden.

Ik heb nu een aantal weken 10 kuhlli's in mijn bak heb wat leisteen schuin omhoog uit het zand steken
Maar leisteen lijkt me niet ideaal in combinatie met grint, als in geval van de TS. Tenzij er inderdaad zand in de bak komt.
Anders werkt hout m.i. beter, of een steen met meer natuurlijke kieren en golvende vormen.

Bij mij zijn ze dol op de wortelkluwen van de anubias en java-varen.

Ten slotte, ik ben wel benieuwd naar de inrichting van je bak, heb je een foto?

Inmiddels heb ik een hoekje met zand erin gemaakt.

Ik zal even kijken hoe ik hier een foto geplaatst krijg, weet nog niet hoe alles hier werkt.

Zoals ook al in aangegeven zou ik wel een aantal vergroten.

De slangetjes blijven als gekken door de bak vliegen, lijkt wel of ze er uit willen.
Weet eigenlijk niet wat ik er nog meer aan kan doen, zelfs de andere vissen worden er gestrest door.

Heb nu zand in de bak, daarbij ligt hout waar ze ook onder kunnen, zo'n grot steen had ik er al in liggen.

Kunnen ze een ziekte hebben? Lijkt me vreemd, ze zien er verder goed uit, mooi glanzend en geen witte of andere plekjes.

Het kan natuurlijk even duren eer ze gewend zijn aan de nieuwe situatie.

Ik heb het wel eens gehad dat een kuhli bij mij ook zo deed, en na een paar dagen overleed, maar die werd ook gauw heel erg bleek. En dat was vrij snel na aanschaf.

Heb je nog een foto misschien? Wie weet ziet iemand iets waar we anders niet aan denken.

Zal vanavond een foto plaatsen, als het lukt ook een filmpje, dan kun je ze zien gaan.

Wel raar dat het eerst wel goed ging.
Het aquarium staat hier nu ongeveer 4 maanden, was eerst van iemand anders. Er zaten toen alleen nog 5 barbelen in, de rest was al dood. Water was donkerbruin, de pomp die erin stond werkte ook niet goed, er zat een handdoek in de pomp gepropt.

Ik heb hem toen helemaal schoongemaakt, alles er uit, de pomp vervangen voor een super mooie buitenpomp die mooi in het kastje die er onder staat past. voedingsbodem er in met nieuwe grind en nieuwe planten gekocht.

Bij mijn dochter een emmer water van haar aquarium opgehaald, de rest aangevuld met kraanwater. Toen hij de juiste tempratuur had de barbelen erin gedaan. Daarna een maandje gewacht en wat rode zalmpjes erbij, en honing gourabies. Oh ja, van iemand ook nog 5 guppen gehad, omdat ik dat van die mooie visjes vind. En natuurlijk de hyper slangetjes. En ook 2 algeneters zitten er in.

Krijg het niet voor elkaar hier een foto te plaatsen, kan iemand mij dat uitleggen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan