Wat is er nieuw

Gevaar van een Lily pipe en goede stroming

D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Website
www.instagram.com
Ik heb al een aantal maanden co2 in mijn Rio 125. Met een co2 ladder met bellenteller.
Ik gebruikte een JBL 701 filter met de standaard uitstroommond in deze bak.

Ik heb er sinds zondag een dennerle flow Lily Pipe op gemonteerd. Na de juiste afstelling had ik een mooi klein draaikolkje boven de uitmonding.

Maandagmiddag kwam ik thuis en zag dat mijn continumeter geel was!
Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt.

Ik zat altijd op 45 bellen per minuut.
Blijkbaar ging er toen veel co2 verloren.

Ik zag aan het gedrag van de vissen dat het niet goed zat en heb direct 30% water wissel gedaan.
Helaas bleven er 2 jonge corydoras panda versuft zitten ik denk dat deze 2 al verzwakt waren en dit de druppel was. Ik heb ze nog een nacht in quarantaine gehad met een luchtsteen maar helaas ze waren niet meer.

De rest van de corydoras panda en trilineatus werden na de wissel weer actief.

Dus als je een betere stroming creëert denk dan ook aan de co2 toevoeging.

Ik heb er wat van geleerd maar had het liever voorkomen.

Nooit gedacht dat de Lily Pipe zo een verschil kon maken..

Ik heb geen verstand van co2 toevoeging, maar heb wel een Dennerle Scaper's Flow met lilypipe? Wat is hiervan het gevaar precies? Meer co2? Minder co2? En dat zorgt dan voor te weinig zuurstof in het water?

Nee het ligt niet aan een Lily Pipe maar ik heb me verkeken op de manier hoe de stroming is verbeterd.

Ik heb alleen de uitmonding vervangen ik heb dus geen dennerle pomp.

Bij een slechte stroming en veel oppervlakte beweging vliegt de co2 uit de bak.
Ik heb geen verstand van co2 toevoeging, maar heb wel een Dennerle Scaper's Flow met lilypipe? Wat is hiervan het gevaar precies? Meer co2? Minder co2? En dat zorgt dan voor te weinig zuurstof in het water?

Een lily-pipe zorgt voor een zachte stroming door de bak, met minimale oppervlakte beweging. Hierdoor wordt er maar minimaal CO2 uitgedreven.
Dus je kunt daardoor met veel minder bpm CO2 af.

Zo zie je ook gelijk, dat mensen met een spraybar (blokfluit) enorm veel CO2 de bak uit jagen.

Zelf heb ik geen lily-pipe. Maar gewoon 2 knietjes die 2cm onder water uitkomen. Dus nagenoeg hetzelfde effect.

Helaas zie ik dat er weer een jonge panda snel ademd en suf ligt ik heb de co2 uitgedaan en luchtsteen geplaatst.
Dit zijn pandas doe ik op de vivarium had gekocht en er ben daar nu al 3 van kwijt geraakt.

Als je te weinig CO2 in je bak hebt, dan zou er eigenlijk GEEN probleem mogen ontstaan aangaande de zuurstofvoorziening van Cory's. Deze hebben namelijk darmademhaling en kunnen op die manier zelfs gewoon doorleven in water met een laag zuurstof gehalte ( veel rottingsproducten uit overstromingsgebieden leveren vaak heel lage O2 gehaltes op!). Dus daar ligt het niet aan.
Wel kan de oorzaak zijn dat ze LETTERLIJK zo hard naar boven schieten om lucht te halen dat ze tegen de dekruiten knallen en daar krijgen ze innerlijke bloedingen van, dat zie je niet, maar je vissen gaan wel de pijp uit.
Daarnaast hebben nogal wat Corys moeite met overwennen naar ander voer, als je Cory's koopt let dan goed op hun buikjes, zin deze ingevallen en lijkt de vis mager, koop hem dan niet, want dat komt niet meer goed en deze exemplaren gaan echt gewoon dood, ook al lijkt het of ze goed eten!

De stroming veel of weinig maakt voor Cory's niet zoveel uit.

Je ziet lilypipes ook veel vaker in plantenbakken en aquascapes dan een spraybar.

Als je je sparybar boven water plaatst met co2 toevoeging komt er veel zuurstof in je water dat zich bindt met de co2 en de co2 verdrijft uit je bak. Als je je sparybar 2cm onder het wateroppervlak plaatst en licht naar boven laat wijzen zodat alleen je water oppervlak stroomt maar niet klettert heb je veel minder last van zuurstof dat co2 bindt. En zal je co2 veel minder snel uit je bak verdwijnen.

Met een goede doorstroming krijgen je planten alle voeding en co2 die ze nodig hebben. Met zwakke doorstroming meer dooie plekken in je bak. Meer algen groei en minder voedingstoffen bij je plantjes.
ik geef ook de voorkeur aan beweging in de bak.

Een lily-pipe zorgt voor een zachte stroming door de bak, met minimale oppervlakte beweging. Hierdoor wordt er maar minimaal CO2 uitgedreven.
Dus je kunt daardoor met veel minder bpm CO2 af.

Zo zie je ook gelijk, dat mensen met een spraybar (blokfluit) enorm veel CO2 de bak uit jagen.

Zelf heb ik geen lily-pipe. Maar gewoon 2 knietjes die 2cm onder water uitkomen. Dus nagenoeg hetzelfde effect.
Dat veel CO2 uit de bak jagen is zeker niet waar. Al een hele poos heb ik zo'n "blokfluit" zonder problemen. Spraybar over de gehele achterkant. Beter is het om te zorgen dat je een goede diffuser hebt én dat je die juist, zo fijn mogelijk, afgesteld hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan