Wat is er nieuw

Gevolgen van een UV lamp plaatsen

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
260
Leeftijd
64
Ik bezit een 450 liter goed beplant aquarium met een zwart gespoten achterkant. Ik ben van plan om er in verband met vertroebeling een UV lamp (Eheim Reeflex 500) bij te gaan gebruiken maar weet daar de gevolgen niet zo goed van. Er is mij verteld dat door gebruik van een UV lamp de FE ijzerwaarde tot nagenoeg 0 zal dalen. Klopt dit? En zo ja, heeft het ook nog gevolgen voor andere elementen die ik door middel van micro en macro stoffen toevoeg? Ik hoop dat iemand hier iets over weet.

Groetjes Winco
 
Allereerst: wat is het idee van de UV-lamp precies? Vertroebeling tegengaan, okee, maar wat is volgens jou de oorzaak van de vertroebeling? Als het bacterien in de waterkolom zijn, dan zal het waarschijnlijk helpen, maar ik weet niet zeker of het goed is om die bacterien te doden. Ik denk eerder dat meer filtermedia dan een betere oplossing zou zijn. Hoe meer bacterien er in je filtermedia kunnen, hoe minder er in de waterkolom zullen zitten, is mijn simplistische redenering. Als de vertroebeling door zweefvuil komt, kun je ook fijn filtermateriaal zoals filterwatten kunt toevoegen als laatste stap in je filter.

Voor wat betreft het ijzergehalte, even zo uit mijn hoofd: UV-licht doet niets met het ijzer zelf, maar kan wel iets doen met de stoffen die in plantenvoeding wordt gebruikt om ijzer in het water beschikbaar te houden (chelatoren zoals EDTA). Dus als je vloeibare voeding toevoegt aan je bak, zal dat niet heel effectief meer zijn. Het zal geen effect hebben op dingen als soil, voedingsbodem en kleibolletjes.
 
Alvast bedankt voor je reactie Erkie. Ik voer wekelijks onderhoud en een waterwissel van 100 liter osmose aangevuld met mineralen uit. Mijn pomp is een Eheim profesional 5e 600T met een capaciteit van 1850 L/uur. Mijn aquarium en planten doen het gewoon goed. Het valt mij op dat de eerste dagen na het onderhoud mijn water echt gewoon helder is. Later in de week lijkt het alsof er een soort lichte mistige waas in het water ontstaat. Ook een beetje afhankelijk hoe hoog ik mijn verlichting zet. Nu is de achterwand van mijn aquarium zwart gespoten en ik denk dat dat het effect ook voor het oog groter maakt. De aquarium draait nu ong 4 jaar.
 
En wat gebeurt er tijdens het onderhoud met je filter? In principe zou je alleen het voorfilter hoeven schoonmaken. Zit dit heel erg vol, zodat de doorstroom in je filter na het schoonmaken heel erg veranderd? En je noemt het een plantenbak, maar hoeveel vis zit er in?

Ik kan me van de hogere verlichting ook voorstellen dat het daardoor alleen meer zichtbaar wordt, terwijl het 'probleem' even groot blijft.
 
Het filter heeft een inhoud van 8 liter. De ene week spoel ik mijn witte watten en de week daarop vervang ik ze. Verders blijf ik helemaal van mijn pomp af. De flow is goed. De visbezetting is idd wel een beetje aan de hoge kant dat klopt. Ik test wekelijks mijn water (NO2, NO3, PO4, FE en Mg. Dit is allemaal goed. Wat ik wel merk is dat mijn bak vrij veel NO3 nodig heeft in verhouding tot bv mijn PO4 maar dat is waarschijnlijk te verklaren door de drijfplanten die ik er voor mijn Gourami’s en om mijn Anubia’s een beetje uit het volle licht te houden in heb zitten.
 
Is idd witte waas John. Beetje het idee van hele lichte mist. Heb jij enig idee waar dat vandaan komt en wat ik eraan kan doen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan