Gevraagd": Determinatie van deze vissen!


BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Dag allemaal, ik heb in het verleden een schooltje Danio kyathit "var. "Fire Ring" gekocht, en een tijdje later een aanvullend aantal. Deze laatste zijn OOK verkocht als dezelfde variëteit maar dat is nu, enkele maanden later toch wel duidelijk dat dit geheel andere visjes zijn.
Wie kan deze visjes voorzien van de JUISTE naam?

Let wel, de vissen die geheel rood zijn, of met rode rug- en buikvin zijn de D. kyathit "Fire Ring".

Het gaat om de vrij kleurloze, meer gestreepte exemplaren:

337773bigsmoke_0_85_picture.jpg

892849bigsmoke_0_85_picture.jpg

343576bigsmoke_0_85_picture.jpg

758462bigsmoke_0_85_picture.jpg

911442bigsmoke_0_85_picture.jpg

733967bigsmoke_0_85_picture.jpg

437278bigsmoke_0_85_picture.jpg

111469bigsmoke_0_85_picture.jpg

685159bigsmoke_0_85_picture.jpg
 
jammer dat de foto's zo onscherp zijn vanwege het snelheidsmonstergehalte van deze visjes, maar komt Danio dangila in de buurt?
 
jemig.. kun je ze niet scherper krijgen:D?
 
Ik heb ook een filmpje, zal eens kijken of ik dat hier geplaatst kan krijgen. Helaas gaat dat dus niet lukken....!
 
De rode vorm is definitief wel de Danio kyathit var. "Fire Ring"

De andere vorm is door een handelaar aan de LFS verkocht als deze soort, maar lijkt er niet eens op.
Is ook zeker niet de D. quagga.

De vissen hebben een soort van overall kleur grijsblauw op wit, er zijn geen anders gekleurde randjes of vintips.
Ze zijn eigenlijk gestreept maar op de flanken gaan de strepen over in blokjes en na de rugvin worden het dan weer strepen.
Zou het de "gewone" soort D.kyathit zijn?

De "fire ring" daarentegen hebben zeer duidelijke en doorlopende strepen.
De kleur van de mannen is een overall gloedvol oranje met een blauwe ondertoon, zijn werkelijk schitterende vissen, die zeer veel zwemmen, de dames hebben minder kleur maar wel felgekleurde oranje vinzomen.
 
Poging wat scherpere foto's te plaatsen:

De D.kyathit "fire ring" man

297188bigsmoke_0_85_october_201.jpg


En de onbekende variant:

993446bigsmoke_0_85_juli_201.jpg


Hoop dat deze wat duidelijker zijn!
 
Dag Rubz, als ik de foto's op de door jou gelinkte site bekijk, dan zijn mijn "ongekleurde"visjes wel degelijk Danio Kyathit, maar dan zeker NIET de (onder???)soort "Fire Ring"
Die visjes zijn echt zo rood als op de foto en ik voer geen voer wat de vissen extra zou kleuren.
De rode variant heb ik vanaf febr. mrt 2016 en de "gewone" variant sinds juli 2016. Alle vissen zijn gezond en volwassen, ze paren onderling en zetten veel eitjes af, elke 2-3 weken, alleen worden die meteen weer opgevreten.

Alles bij elkaar vind ik de D.kyathit "fire ring" VEEL mooier , en de ellende is , dat allebei de varianten onder de zelfde naam worden verkocht en voor de zelfde prijs.
In de LFS zagen alle visjes ( 1ste en 2de aankoop) er vrijwel hetzelfde uit, alleen de aars en rugvinrand, verschillenden iets van kleur. Lastig dus om er de goede uit te pikken. En teleurstellend, als je denkt de juiste visjes te hebben gekocht en dan blijken het slechts bleke afspiegelingen te zijn van de mooie uitvoering....!
 
 
Dag M&I, de vis op fot 1 lijkt op de VROUWTJES van de D.kyathit "fire ring"
de 2 volgende foto's lijken sterk op de MANNEN van deze variant.

de laatste vis past niet in de kleurschakering van de zowel de Fire Ring ( te weinig kleur) als de door mij in juli gekochte exemplaren ( juist weer teveel kleur)

Zo gezien lijkt de soort toch heel erg variabel in kleurstelling EN tekening te zijn. Bij nadere beschouwing zijn ook in mijn bak geen 2 vissen gelijk getekend of met dezelfde kleurintensiteit.

Lijkt erop dat het dus ook in de toekomst gokken blijft, of je de kleurrijke variant koopt...:(:(
 
Dag M&I, de vis op fot 1 lijkt op de VROUWTJES van de D.kyathit "fire ring"
de 2 volgende foto's lijken sterk op de MANNEN van deze variant.

de laatste vis past niet in de kleurschakering van de zowel de Fire Ring ( te weinig kleur) als de door mij in juli gekochte exemplaren ( juist weer teveel kleur)

Zo gezien lijkt de soort toch heel erg variabel in kleurstelling EN tekening te zijn. Bij nadere beschouwing zijn ook in mijn bak geen 2 vissen gelijk getekend of met dezelfde kleurintensiteit.

Lijkt erop dat het dus ook in de toekomst gokken blijft, of je de kleurrijke variant koopt...:(:(

Lijkt erop dat je de eerste bent met deze specifieke vraag bigsmoke. Ik zou je niet verder kunnen helpen helaas. Denk dat je moet vertrouwen op je eigen expertise;)
 
De 1ste link is niet gelijken, bij de 2de link zitten er wat zelfde kenmerken in verschillende beschreven typen.
Jammer is dat deze vissen gefotografeerd zijn als dode visjes buiten het water. Daarom is een echt vergelijk niet goed mogelijk.
Maar wel blijkt eruit dat de (sub) soorten erg veranderlijke patronen vlekken en strepen hebben.
 
Intussen blijkt wel dat deze Daniosoort(en) vrij sterke visjes zijn, die goed bestand zijn tegen wat hogere temperaturen ( 24-26 *C) en ook zacht zuur water goed verdragen.
Heb er van de grotere school inmiddels nog 6 over.
 
Zijn dat niet gewoon zebra Danio’s?
 

Terug
Bovenaan