Wat is er nieuw

gewicht óp aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter kellymc
  • Startdatum Startdatum
K

kellymc

Guest
Hallo,

Ik heb een trofis aquarium van 120cm en vroeg mij af hoeveel gewicht ik daarop zou kunnen zetten. Dus op de lichtkap.
ik heb namelijk een cavia kooi van 1 meter en die zou er perfect op staan. De luchtgaten van het aquarium zitten aan de achterkant dus dat is het probleem niet. En het voerklepje zou dan ook nog te openen zijn. Wat denken jullie? Zou het aquarium dit aan kunnen? de kooi is trouwens makkelijk op te tillen hoor dus ik kan het aquarium gewoon schoonmakem 🙂

Zo'n kooi weegt niet zo veel..
Vraag me wel af of de caviakooi niet teveel warmte opneemt van het aquarium/lampen.. die diertjes mogen het niet te warm hebben namelijk.
Zou dat vooral in de zomer goed in de gaten houden.. meten.

Ja daar had ik ook al aan gedacht mark. Maar nog bedankt dat je het even zegt. Het aquarium staat (natuurlijk) In de schaduw dus dat scheelt alweer. de cavias moeten natuurlijk ook in de schaduw staan. Maar jij denkt dus dat het wel kan?

En ik kan er misschien aluminium folie tussen doen voof de warmte bedacht ik me. het gaat me er vooral om of het aquarium het niet begeeft.

Kan het moeilijk beoordelen, kan alleen maar afgaan op de konijnenkooi die we ooit hadden.. elk konijn woog 2x zo zwaar als de kooi 😉 Maar al bij al was het niet veel.. volgens mij kan zo'n aquarium dat makkelijk hebben.

En ik zou voor de zekerheid gewoon even een thermometer bij de kooi hangen, dat je een beetje een beeld hebt, voor konijntjes is warmte niet zelden fataal, worden meestal veel te warm gehouden, zelf hadden we ze buiten (tenzij het extreem koud/guur was), wel beschut en met veel hooi/stro maar ze haalden met gemak de hoogbejaarde leeftijd 😉
Ik dacht dat cavia's warmte beter verdragen maar zou het toch even in de gaten houden, cq. uitzoeken.

Oke dankjewel! Dan ga ik het proberen 🙂 en ik zal er idd een thermometer in hangen.

Een lichtkap is helemaal niet gemaakt om er zoiets dergelijks op te zetten dus ik zou het niet doen.
Als ik aan de bovenkant van de kap voel hoe warm het is zou het me niet verbazen dat als je er iets bovenop zet en dus bedekt dit voor problemen kan zorgen aan de lichtbalk zelf bv.

Maar die cavia(s?) hoppen vaak; gaat dat niet door je bak heen? Dus dat je vissen daardoor dus steeds schikken?

MelvinB zei:
Maar die cavia(s?) hoppen vaak; gaat dat niet door je bak heen? Dus dat je vissen daardoor dus steeds schikken?
+1

afgezien van het hoppen en springen, cre�ren ze erg veel fijnstof (van de bodem, urine, huidschilfers, etc.) die op je aquariumwater zullen neerdalen. Eventjes hoeft dat geen probleem te zijn, maar permanent....?

Ik zou het ook niet doen.

Het werd idd erg druk door het "hoppen" dus de kooi heeft er welgeteld 10 minuten opgestaan en toen heb ik hem er weer afgehaald 😉 bedankt voor alle reacties!

Ik heb discusvissen in mijn bak zitten, en een kat van 10 kilo , zijn favoriete plek is bovenop het aquarium. Hij springt elke dag opnieuw op de dekplaten ( 8 mm dik glas) en mijn vissen reageren er niet eens op.

Onze katten springen ook op het aquarium maar dan is het grote stress omdat er plastic deksels op zitten.

@Sterrekind:10 kg kat dat op dekruitjes springt van 8 mm is vragen om problemen.Eens gaat het fout.Kat kan zich flink verwonden en dan heb ik het nog niet eens over de eventuele gevolgen voor je visjes ;(

Het zijn gehard glazen panelen, het zal wel loslopen hoor. Als het glas al breekt ( wat echt enorm ver gezocht is) dan zal het in heel veel kleine stukjes breken, krijgen de vissen een hartinfarct door het enorme beest wat ineens in het water ligt, en de kat zelf zal een flinke deuk in zijn ego oplopen. Ik maak me er totaal geen zorgen om.

Ok Sterrekind.Gehard glazen panelen zeggen me niet veel maar een soort van pantsering waarschijnlijk dan??Vond nog geen cm dik wel erg dun klinken met een kat van 10 kg die er nog eens opspringt.
Maar gelukkig heb ik me voor niks zorgen gemaakt dus.

Toppie!! :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan