Wat is er nieuw

gewoon eens een ander soort kastje

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
62
Ik post dit omdat ik er zelf best heel blij mee ben, en wellicht werkt het als inspiratie voor anderen.

De meeste standaardkasten vind ik saai, en veel zelfbouw met hout wordt naar mijn smaak al snel zo kolossaal en lijkt groter in de kamer dan het is. Ik heb gisteren de laatste hand gelegd aan onderstaande uitvoering.

Het frame is van rvs, laten maken door een particuliere bouwer. De panelen zijn van alupaneel (dibond), op maat besteld bij Plexideal, nog geen twee tientjes per stuk. De panelen omlijst met rubber profiel, ongeveer drie tientjes bij Rubbermagazijn. Je ziet geen grepen, de panelen hebben op de achterzijde metalen plakstrips die op vier magneetschroeven hangen welke aan vier hoeken binnen elk framedeel zijn bevestigd.
De panelen tik je er zo uit met een vinger aan de onderkant, de rubberen profielen nemen eventuele trillingen weg, panelen zijn gemakkelijk schoon te houden, er is minimaal geluid van techniek dat nog uit de kast naar buiten komt.

Het spul is totaal 1.80 lang, maar oogt echt slank , en als ik de frivole Mondriaan zat ben, koop ik voor een paar tientjes nieuwe panelen in een andere kleur.
Je ziet, de plinten en de hoeklijsten ontbreken nog, daar heb ik materiaal voor in huis, dat wordt zwarte fexibele pvc plakplint. Daarna is de lichtkap aan de beurt, die gaat ook van rvs worden.

Geinig toch ?

Bijlagen

• IMG_0144.JPG
    IMG_0144.JPG
    302.2 KB · Weergaven: 229
  • IMG_0145.JPG
    IMG_0145.JPG
    300 KB · Weergaven: 212
  • IMG_0154.JPG
    IMG_0154.JPG
    304.4 KB · Weergaven: 219

Who's Afraid of Red, Yellow and Blue (kijk maar uit voor vandalen met een mes)

Ik vind het overigens heel mooi, maar het stoort me in het kader van de symmetrie dat er onder het linkertussenstijltje geen pootje zit

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: maq

Who's Afraid of Red, Yellow and Blue (kijk maar uit voor vandalen met een mes)

Ik vind het overigens heel mooi, maar het stoort me in het kader van de symmetrie dat er onder het linkertussenstijltje geen pootje zit
ja.....daar heb je zeker een punt. Het linker compartiment is er één, daar zit ook achter geen staander meer, en geen liggende ook. Da's de plek waar de sump op de grond staat. De voorkant moest wel omdat ik wel 3 dezelfde afmeting panelen wilden, maar daar draagt verder niks en daarom heeft de bouwer op dat punt geen stelpoot gezet. Maar achteraf... voor het zicht...nogmaals... zeker een puntje

gr

Mark

Kijk zo n detail was mij niet opgevallen moet ik zeggen.

Ik ben blij met deze opmerking.

De rvs lichtkap gaat besteld worden bij dezefde man die het frame heeft gemaakt. Wanneer dat allemaal klaar is wordt dat bezorgd. Ik ga aan hem vragen of hij meteen nog een extra pootje (voor de nep) wil meenemen, dan zet ik die er gewoon onder, puur voor het zicht, is deze oneffenheid helemaal weg.

gr

Mark

Wat leuk!! En met dat ene pootje helemaal compleet😉. Nu nog vissen in stijl erbij uitzoeken:DD.

Groetjes Gerda

Ik ben blij met deze opmerking.

De rvs lichtkap gaat besteld worden bij dezefde man die het frame heeft gemaakt. Wanneer dat allemaal klaar is wordt dat bezorgd. Ik ga aan hem vragen of hij meteen nog een extra pootje (voor de nep) wil meenemen, dan zet ik die er gewoon onder, puur voor het zicht, is deze oneffenheid helemaal weg.

gr

Mark
Haha, erg leuk want ik zou dat niet doen omdat een ander die mist. Jij moet ernaar kijken en wat maakt het dan uit uit als jij je er niet aan stoort😉

Haha, erg leuk want ik zou dat niet doen omdat een ander die mist. Jij moet ernaar kijken en wat maakt het dan uit uit als jij je er niet aan stoort😉

Doet me toch denken aan m'n vader met z'n flubber zwembroek op de duikplank.... HIJ stoorde zich niet aan die ene harige bal die er naast hing... maar als de rest van het zwembad er iets van gaat vinden... tsja... dan ga je toch overstag

Doet me toch denken aan m'n vader met z'n flubber zwembroek op de duikplank.... HIJ stoorde zich niet aan die ene harige bal die er naast hing... maar als de rest van het zwembad er iets van gaat vinden... tsja... dan ga je toch overstag
Tja over je vader kan ik niet oordelen en ik wil me er ook niets bij voorstellen hoor😉

Ik vind het in ieder geval héél erg mooi! Knap!
Dank je Aquabelg...

En alles wat ik schreef over de relatief lage kosten, en dat het eens wat anders is, allemaal leuk en aardig. Maar de perceptie van de afmeting is echt de verrassing.

Ik ben geen binnenhuisarchitect, misschien is het een bekend principe, geen idee. Maar hoe langer ik naar kijk hoe slanker en kleiner ik hem vind. Komt dat door het gebruik van felle kleur? Doet de verzinking IN het frame deze truc voor de ogen? Is het dat er geen grepen zichtbaar zijn.
Deze is 180 bij 60, ik heb ook een 150 bij 50 hier in de kamer staan, is een prachtig houten dressoir, maar lijkt werkelijk aanzienlijk meer groter en aanwezig dan deze Mondriaan opstelling.

Ik had hetzelfde bij de overstap van Ducati748 naar de 749/999. Totaal ander ontwerp, afmetingen scheelden maar centimeters, maar voor het oog was de laatste echt hééééél veel slanker. Maf hé, architetuur en bouwkunde = dus eigenlijk tevens psychologie.

Lachen joh.... zo leer je zelfs op geriatrische leeftijd nog wat nieuws en leuks.

fijne avond

Mark

Wat leuk!! En met dat ene pootje helemaal compleet😉. Nu nog vissen in stijl erbij uitzoeken:DD.

Groetjes Gerda

haha Ekster..... dan is jou ontgaan dat op foto 2 nog nèt een deel van mijn school Monodactylus te zien is. Licht was uit, het ging nu ook niet om de vissen in dit topic, maar mijn mini-Blijdorp zwemt al een tijdje rond hoor.

Die storen zich niet aan onafgewerkte buitenkanten...

fijne avond !

Mark

Ik kan me voorstellen dat het ranker lijkt doordat de aandacht door de kleurstelling naar binnen wordt getrokken in plaats van naar de randen. Het RVS aan de randen is dan relatief neutraal en valt weg. Overigens heb ik wel eens gelezen dat een deel van de perceptie onvoorspelbaar is tot je het op ware grootte ziet, reden waarom auto's nog steeds als full-size model worden gebouwd voor er een definitief ontwerp wordt gemaakt. Waarom er dan nog steeds zoveel lelijke auto's gemaakt worden weet ik ook niet...

ZO. De kap is vorige week gekomen, netjes gemonteerd, nu is het voorlopig klaar. Ongelijke deksels genomen, het achterste deksel is 1/3 en blijft eigenlijk altijd liggen, het voorste deksel is 2/3 zo heb ik ruimte om in de bak te werken. Meteen de gelegenheid gepakt om het licht anders in te delen, 1 ledbalk op de smalle, 2 ledbalken op de brede met aparte controlers zodat ik twee groepen heb op één afstandbediening. Dat is echt heel leuk, ik kan nu alle licht qua kleur en sterkte apart instellen voor in de bak en achter in de bak. Sommige combinaties komen echt héél mooi op je ogen af.

Vandaag lekker verder spelen

fijn weekend !!

Mark

Bijlagen

• zIMG_0098.JPG
    zIMG_0098.JPG
    297.6 KB · Weergaven: 131
Ben wel benieuwd naar de lichtshows!😀

Groetjes Gerda

Mooi, nu dat snoer nog ff wegwerken? Niks op randaarde? Of is dit geen snoer naar een verdeeldoos?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan