Gezelschap aquarium 450L van Aqeeb


A

Aqeeb

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Aqeeb. 31 jaar en wil graag mijn aquarium met jullie delen en hier en daar wat kennis op doen. Hiervoor heb een een 60L (ciclide) en 180L (gezelschap) aquarium gehad met een eigen gemaakt achterwandje. Tegenwoordig hebben we dus een 450L 😲😅.

Hier en daar wat tegenslagen gehad...dit omdat wij het idee hadden dat het ook niet anders kon. Wij hadden de 180L nog staan toen wij deze 450L bak kochten. De nieuwe moest ook op de plek van de oude komen. Dit veroorzaakte wat problemen. De nieuwe bak kon niet indraaien...en zodra de ene leeg was moest de andere op zijn plek gezet worden en direct in gebruik genomen worden. Het huis is namelijk niet groot genoeg om dit tijdelijk naast elkaar te laten draaien. Geen tijd dus om een achterwand te maken. Deze dus voor het eerst zwart geverfd. Helaas kregen we na een paar dagen natuurlijk last van pieken en dalen in de waardes waardoor niet alle vissen het overleefd hebben helaas 😢. Sindsdien deden we wat vaker een verversing dan normaal en dat leek wel te helpen. De planten groeien wel erg goed sinds het begin. Zoals jullie wellicht zien hangt er halverwege nog een hi-oxy disc 10cm. Deze moet nog op de bodem geplaatst worden zodra ik de juiste pomp binnen heb. Er hangt nu een oude sera 275r op echter is deze niet sterk genoeg...🙆🏻‍♂️. Over de techniek gesproken...de bak is 2e hands overgenomen inc techniek. Niet allemaal eigen keus dus en vergeef voor de verkeerde benaming..

Buitenfilter: Tetratec 1200
Verwarmingselement: JBL E500
Verlichting: JMB 2x wit en rood led balk
Verlichting: JMB 1x nature en rood led balk
Verlichting: JMB Multi controller (Dimmer)

Vissenbestand zoals de beschrijving al zegt gezelschap. Aardige mix. Alles ging al goed samen en toen we groter gingen hebben we alleen dezelfde soorten vissen aangevuld. Het enige waar we niet zeker van zijn is of het bestand te groot is. Maar de meningen zullen vanzelf binnen stromen heb ik het idee. Ik benoem ze liever even op de "Nederlandse" benaming 😅

5 zwarte tetras
5 neon tetras
5 vuur tetras
6 antenne baarsjes helaas nog maar 1 elec.Blue
5 luipaard klimbaarjes
4 zwaarddragers waarvan 2 hoogvin/sluier
5 mollys verschillende kleuren
5 sherry barbelen
8 odessa barbelen
3 clownbotias
3 corridoras (black Venezuela)
1 Ancistrus pleco mits ik dat goed zeg
1 Colombian zebra zwart/geel geloof ik 🙆🏻‍♂️
1 Super red pleco longfin
1 Atya Gabon niet te vergeten

Plantjes:
Ceratopteris thalictroides
Cryptocoryne balansae
Vallisneria
Echinodorus
Echinodorus parviflorus
Hygrophila corymbosa thailand
Bacopa monnieri
Eleocharis
Cryptocoryne beckettii
Echinodorus red wild grass
Echinodorus chrileni
Waterpest

Volle mond allemaal zeg...en ja het werd en is moeilijk voor ons geworden met een grote bak om een soort thema en of stijl aan te houden. Vandaar dus ook maar een pagina begonnen om de discussie te starten en kennis en ervaring op te doen. Gaande weg leert men zeggen ze wel eens. Zelf merkte wij dus dat een hele grote bak best wel wat meer kennis en ervaring eiste. Vandaar deze pagina dus om jullie de voortgang de blijven tonen en dus ervaring en kennis op te nemen.

Barst maar los.....kritiek kunnen we hebben en hebben we ook nodig 😅😉 mochten jullie nog wat missen dan horen we dat ook graag. Dit zodat alles compleet en duidelijk word voor een ieder.

Groetjes
 

Bijlagen

  • 20210226_134101.jpg
    20210226_134101.jpg
    415.1 KB · Weergaven: 145
  • Screenshot_20210226-142853.jpg
    Screenshot_20210226-142853.jpg
    83.3 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi ingericht hoor en veel plezier van deze bak.
 
Ziet er mooi uit. Ook een mooi stuk hout in het midden. Zou deze wat verplaatsen, deelt nu je bak een beetje in tweeën. ;))
 
Daar heb je enigszins gelijk in ja. Zal er even over nadenken! Bedankt voor de complimenten 👌🏼👍🏼
 
Mooie inrichting, zou zelf alleen het visbestand aanpassen naar wat minder soorten. Corydoras en bodembewoners willen graag een zandbodem of afgerond grind. Dit lijkt vrij grof, er zal dan groter kans zijn dat er zooi tussen zakt, en lijkt ook niet heel erg afgerond. Weet niet hoe het voelt, maar houdt de baarddraden van de corydoras in de gaten. Slijten die, kun je ze beter ergens anders onderbrengen, hoe mooi ze ook zijn
 
Ik zal de baarddraden dan zeker in de gaten houden....is er in dit bakje nog iets te doen eventueel wat de bodembewoners kan helpen ?

Wat ik vooral bij de botias wel zie is dat ze wel eens het grind per stuk met de mond verplaatsen om verder naar beneden te komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit. Ook een mooi stuk hout in het midden. Zou deze wat verplaatsen, deelt nu je bak een beetje in tweeën. ;))
Hebben even gekeken en iets wat veranderd 🤭 We denken wel beter zo inderdaad
 

Bijlagen

  • 20210227_173740.jpg
    20210227_173740.jpg
    457.7 KB · Weergaven: 100
Inderdaad beter zo. :)) Had hem persoonlijk rechts gezet, dan valt dat ronde ding niet meer zo op. ;))
 
Nee dat is mooier vind ik haha. Die high oxy disk komt nog op de bodem. Als de nieuwe sterkere luchtpomp er is. De sera 275r (oud) is niet sterk genoeg 😊
 
Ben het met @Killerfish eens. Zou als het kan minder soorten nemen en van de scholenvissen die je houdt de groepen wat groter maken. De tetra's vinden dat fijner en krijg je waarschijnlijk ook natuurlijker gedrag. Verder leuk ingericht bakkie, of bak moet ik eigenlijk zeggen 😅 .

Gr
Stefan
 
Toen we naar de 450L gingen hebben we de groepen ook uitgebreid. Heb zelf ook wel het idee dat er te verschillende in zitten, maar goed het is wel vreedzaam allemaal samen.

Heb alleen wel een probleem maar wat is onduidelijk. Water waarde zijn in orde, geen ziekte maar toch heb ik de laatste dagen 3 vissen verloren. Er ligt heel af en toe een kaamlaag maar die trekt ook weer weg blijft niet lang hangen. Die verloren vissen gaan uit het niets een dag op de bodem zitten en volgende dag kan ik ze eruit scheppen...

Help...!
 
Zou ik dan even bij ziekten plaatsen, krijg je waarschijnlijk sneller hulp. Zou dan even beschrijven wat er gebeurd, je waterwaardes neerzetten (en waarmee je meet) en eventueel andere bijzonderheden, of het één soort betreft of meerdere etc. Zegt mij in 1e instantie niks.

Gr
Stefan
 
Welkom op het AF, ben het eens met de opmerkingen hierboven en benieuwd naar de verdere ontwikkeling van deze bak.

Zomaar even een vraag: Wat voor cichliden had jij in een 60 ltr bakje?

Gr. Ed
 
Daar zaten vooral zebra ciclide in. Was een leuk bakje 😊

Met betrekking tot bovenstaande heb ik een logische verklaring van @Plantjesbos gekregen dit ga ik eerst proberen en anders start ik een nieuwe topic. Bedankt voor de reacties!
 
Top! En bedoel je met zebra cichliden -> slakkenhuis cichliden?
 
Nee de officiële benaming is Amatitlania nigrofasciata . In de volksmond zijn dat zebra ciclide
 
Die hadden wel een groter verblijf nodig 😊. Maar goed, weer back to this topic 👍
 
Die gingen over naar een 180L en daar uiteindelijk een gezelschaps aquarium van gemaakt. Ciclide zijn ondergebracht bij een andere grote aquarium liefhebber 😊
 
Eerste x 50% verversing zojuist voltooid. Vissen vinden het uiteraard weer erg fijn. Dit dus nog even tot eind vd week dagelijks te doen en hopen op verbetering 💪🏽. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Nog steeds aan het verversen....in de eerste dagen helaas nog wel een odessa Barbeel verloren, maar verder niet meer gelukkig.

Ben ook van plan meer van die uitroombuisjes te halen van het filter en hem dan in de lengte te leggen ipv de breedte zoals nu. Zal de stroming wel bevorderen denk ik. Zie het regelmatig op het forum voorbij komen ook.

Tot zo ver weer..
 
Helaas te vroeg gejuicht...na de wissel van gisteren. Zijn er twee odessa barbelen heen gegaan 😢.

Het blijft raar...waardes van het water zijn gewoon goed. Er ontstaat niet altijd een kaamlaag dag na de wissel is deze er wel voer ik deze meteen af met een leeg flesje. De planten daar integen groeien wel echt goed en gaat ook niks mis mee. Blijf hopen dat de vissen gaan door naweeën van eerdere onregelmatigheden heen gaan maar het blijft echt een lastig probleem. 😔😔😔
 
Nog maar een foto erbij wellicht dat iemand iets ziet waar ik geen weet van heb. Eenmaal een barbeel en eenmaal een antenne baars.
 

Bijlagen

  • 20210304_123326.jpg
    20210304_123326.jpg
    125.5 KB · Weergaven: 58
  • 20210304_124148.jpg
    20210304_124148.jpg
    148.4 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou zijn antennebaarsjes sws niet de sterkste vissen, maar wel balen. Water kunnen meten?
 
Heb hier de teststrips en een met een strip ernaast weet niet of dat uit te lezen is voor jullie, maar goed.

No3 = 0 - 5
No2 = 0
Gh = >7
Kh = 10
Ph = 7.6
Cl2 = 0 - 0.8
 

Bijlagen

  • 20210304_205858.jpg
    20210304_205858.jpg
    85.5 KB · Weergaven: 54
  • 20210304_210031.jpg
    20210304_210031.jpg
    88.1 KB · Weergaven: 59

Terug
Bovenaan