Wat is er nieuw

Gezelschap Ferplast Capri 50 van Mir81

M

Mir81

Guest
Na mijn opzettopic hier nu de foto's!
:foto:
Het vastknopen van de Anubias was even een uitdaging. Maar het zit, nu wachten tot het vast gaat zitten.
DxhIIaqgDzxuccPyiWAMP2cqswBWk9SO.jpeg

Bovenaanzicht na vullen:

Links:

Rechts:

Vooraanzicht:

Ik had de Echinodorus Aflame besteld, maar die was niet op voorraad en daar heb ik de plant rechtsachter voor in de plaats gekregen. Ik vind alleen de bladkleur niet zo mooi en vrees dat hij te lang wordt dus even afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen.
Het nepplantje linksvoor gaat in de toekomst verdwijnen als de Lomariopsis Lineata gaat groeien.
En ik heb nog wat plantjes gekregen van Bertus voor de opstart, even kijken hoe die zich gedragen en hoe lang ze mogen blijven.
Nu eerst maar even een paar weken met rust laten.De filter staat voluit en het stroomt daardoor in de bovenlaag behoorlijk. Wat is aan te bevelen tijdens het indraaien, filter voluit of rustig laten draaien?

Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Ben zelf echt super blij met het hout :smitten: ,
zie de slakken en garnalen er al overheen kruipen en de visjes er onderdoor zwemmen 😀 !

Dank je wel!!

Is een haarelastiekje om die verschrikkelijk eigenwijze Anubias op z'n plek te houden... :!

Ludger zei:
Ziet er al leuk uit! Wat is dat rood achtige daar rechts op het hout?

PH 7,6
GH 16
KH 15
NO2 0,5
NO3 10

Zijn dit een beetje normale waarden?

Mir81 zei:
En ik heb nog wat plantjes gekregen van Bertus voor de opstart, even kijken hoe die zich gedragen en hoe lang ze mogen blijven.
Zijn voor de garnalen schuilplekken.

Nu eerst maar even een paar weken met rust laten.De filter staat voluit en het stroomt daardoor in de bovenlaag behoorlijk. Wat is aan te bevelen tijdens het indraaien, filter voluit of rustig laten draaien?

Je kunt hem wat zachter zetten, tot hij verzadigt is. Dan weer harder zetten.

Ja, op No2 na, die mag wel minder.
Komt vanzelf ,als het filter ingedraait is.

Ik heb zojuist de eerste inwoner ontdekt, een verstekeling bij Bertus vandaan! Dus de eerste slak is aanwezig, haha!

Filter zachter gezet!

Goed begin.
Zelf zou ik misschien nog wat cryptocoryne plaatsen half voor/onder het hout aan de linker en rechter kant. Deze planten hebben niet zoveel licht nodig en zullen daar wel mooi staan denk ik.

Dank je wel voor de tip. Ga het onthouden. Vind voor nu dat er even genoeg verschillende plantjes in staan. De Lomariopsis staat links voor en achter het hout en ik hoop dat die een beetje om de linker poot heen gaat groeien. Rechtsachter moet nog wel wat gebeuren, maar weet nog niet wat. Wil de bak nu eerst met rust laten.

Ziet er leuk uit!
Je zou dat mooie haarelastiek ook kunnen vervangen voor vis-/nylondraad.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe het straks oogt als de planten meer gegroeid zijn.

Dank je wel, ik ook, haha!

Ik heb het eerst geprobeerd met draad, zo zitten de andere wel vast, maar deze zit in een lastig hoekje en wil alleen met elastiek blijven zitten. Ach geeft niks, komt wel.

Hallo nieuwe bewoners!
92kLuvxIqXZ-V7pywQjxyxERdxEEc_Ay.jpeg

Inmiddels draait de bak ruim een week. Er wonen nu 3 appelslakjes en een onbekend ander slakje (of meer vermoed ik...).
Er zit hier en daar een witte waas op de bodem, hoort dat erbij? Gaat dat vanzelf weer over? En kan dat kwaad voor de slakjes?

Een waas op het hout? Dat is een natuurlijk iets,ongevaarlijke bacterie.Hoort bij de opstart.

Nee niet op het hout, dat is schoon, op de bodem. Niet de hele bodem, maar ongeveer 1/4 alles bij elkaar.
Foto nemen lukt even niet, batterij van de camera was leeg...

Maar ongevaarlijk, ok. Gaat het vanzelf weer weg?

Gaat de witte "rotzooi" vanzelf weg?
En wanneer weet je dat je aquarium is ingedraaid?

Ja, dat wit op je bodem verdwijnt zelf. Als je je er erg aan stoort kun je het wat weghevelen.

Je weet dat je bakje is ingedraaid als je geen nitriet meer meet en je wel wat nitraat hebt.

Dank je wel!
Nitriet zit nog iets boven 0, maar lang geen 1. Nitraat tussen 5-10.

Ik wil wat veranderen met de planten, maar weet nog niet goed hoe en wat. De rode kunstplant word lelijk/vuil dus die wil ik vervangen. Twijfel of ik de echinodorus daar moet gaan zetten en de Rotala naar rechts verplaats. Maar de Rotala is slecht aan het worden onderin, verliest blad, dus niet zo mooi... Wie kan mij op weg helpen? Misschien nog een goede plantentip?

Ik heb nu in de bak staan: Acorus Pussilis - Rotala Rotundifolia - Echinodorus Ozelot - Lomariopsis Lineata - Anubias Nana

Crypto s zijn mooi en makkelijke denk ik voor je. Watvallisneria net zo eigenlijk. Rode planten hebben in de regel graag wat meer licht en dat zit er denk ik niet boven met een 50cm bakje.
Blyxa Japonica is ook een mooie plant nog. Je kan eens kijken bij aquariumplantsonline en een keuze maken uit de sortering.

Ik ga ze even bekijken John dank je! De Ozelot en Rotala blijven ook mooi rood hoor, Rotola wordt onderaan wel slecht, maar heb hem verplaatst, misschien helpt het.

Ik heb vandaag bij de Intratuin 3 mooie planten gekocht, Echinodorus Bleherae Crypto beckettii en Staurogyne spec. Porto Vehlo. Ze staan nu in een emmer en vrijdag ga ik aan de slag!!

Zo vandaag een grote metamorfose, hout omgedraaid, verwarming en thermometer geplaatst en (bijna) alle planten verplaatst.
Hier vast de eerste foto's, is nu nog erg troebel, maar ik ben superblij met het resultaat. Laat het nu maar groeien!
Ben benieuwd wat jullie van de nieuwe opstelling vinden.
O8fkKDETBYVlE1ejV2UklIKOxBwCzO7n.jpeg

Ziet er leuk uit.
Denk wel dat de plant voor het filtertje uiteindelijk veel te groot voor je bakje gaat worden.

Ik kan goed knippen 😀

Volgens LFS moest het kunnen, we gaan het zien!

Gister de garnalen toegevoegd en die lijken het goed naar de zin te hebben, scharrelen lekker rond. Eentje is er verveld vannacht, dacht even dat de eerste het loodje al gelegd had, maar dat was alleen een velletje. Wat is het leuk om naar die beesten te kijken! Zal binnenkort even foto's maken!

Vanmorgen weer een velletje, dacht even weer dat er een dood lag. Is het normaal dat ze zo snel in een nieuwe omgeving vervellen? Ik heb duidelijk geen verlegen garnalen, ze scharrelen de hele dag lekker rond, heel gezellig!

Is normaal, Mir.
Geen zorgen 😉

Als garnalen in nieuw water (andere waterwaarden en temperatuur) komen, dan laten ze bijna altijd meteen even hun velletje vallen.
Garnalen zijn zo gezellig in een aquarium h�...

Heb even naar je opstelling gekeken, ik vind je hout echt leuk staan zo! Leuke spanning in de scape.
Mis er wel iets bij...
Misschien wat stenen ervoor of een laagblijvend plantje voor het hout.
Verder valt het mij op dat je alle planten eigenlijk heel statisch langs de ruiten plaatst. Misschien kun je daar wat mee spelen?
Er staat Cabomba achter het hout. Als je die iets verplaatst, zodat je hem onder het hout door ziet, dan krijg je denk ik meer diepte. Dan nog een plantje voor het hout, maar niet precies ervoor.... moeilijk uit te leggen. Probeer het wat speelser neer te zetten, dan krijg je ook een wat speelser effect. Het is nu een beetje 'neergezet'. 😉

Fijn om te weten dat dit normaal is, gisteravond weer een en vanmorgen nog een.

Bedankt voor je complimenten en advies!
Het stuk houd ben ik zeer blij mee en zeker nu ik zie hoe de garnalen het gebruiken. Ik vind de combi van stenen en hout in zo'n kleine bak te druk worden, vandaar geen stenen. De plant linksvoor is er een die niet zo hoog wordt. Ik zie even aan hoe die zich ontwikkeld, misschien nog een bodembedekker erbij in de toekomst. Verder staan de planten al vrij "natuurlijk" voor mijn doen haha! (Ik ben nogal perfectionistisch en gestructureerd, ook in mijn tuin beplanting ;-) )
Ik wil de opening vrij houden zodat ook de visjes er straks onderdoor kunnen zwemmen. De Cabomba en Porto Vehlo zie je vanuit diverse hoeken wel aan de achterkant van het hout zitten. Het moet ook allemaal nog wat groeien. Zat binnenkort weer eens wat foto's maken!

O ik zie het even niet meer zitten, de posthoornslak heeft zich verhonderdvoudigd, ik zu nu wormen die wel degelijk op planaria lijken, mijn verwarming doet niet wat het moet doen en mijn planten hebben het duidelijk niet naar de zin. Ik heb even geen tijd om foto's te maken en te plaatsen (iets met een 2jarige ;-) ) Wie kan mij zeggen hoe ik dit aan ga pakken zodat ik mijn aquarium leuk blijf vinden??? Ik had niet zoveel problemen en ellende verwacht. Ben in staat om de planten er maar uit te halen en er alleen wat kunst in te zetten... Wat gaat er toch fout??? Moeten er gewoon vissen bij?

Tegen de slakken kun je als het licht uitgaat een plak komkommer op de bodem leggen en na een paar uur zit dat vol met slakken en die pak je er dan zo uit of je zuigt ze weg.
Kunstplanten is geen oplossing denk ik en je zou de waterwaarden eens moeten meten en uitleggen hier wat er niet goed gaat met je planten.
Als de verwarming het niet doet moet je denk ik een ander zien te krijgen of naar de winkel als er nog garantie opzit.

Ik ga vandaag even met de Intratuin bellen, is veel te mistig om daarvoor de deur uit te gaan.

Ik heb bij het onderdeel plantenbemesting laatst een heel stuk gelezen over de natuurlijke wijze. Daarin staat een plaatje van een plant met welke symptomen je kunt zien bij welk gebrek. Daaruit leid ik af dat er vermoedelijk een fosfaat te kort is. Bladeren van de Porto Vehlo krijgen rare dode plekken, laten los en drijven rond.

Komkommerplak is een super idee, ga even een komkommer zien te regelen. Supermarkt moet ik ook voor rijden (buitengebied) en dat is nu niet echt aantrekkelijk...

Fosfaat te kort denk ik. Bladeren kleuren langzaam helemaal donker en uiteindelijk laten ze los.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan