Wat is er nieuw

Gezelschapbak van Maikkiev

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maikkiev
  • Startdatum Startdatum
M

Maikkiev

Guest
Goedemorgen,

Ik dacht bij mezelf, het wordt tijd om alvast een topic aan te maken om alvast wat foto's te delen.

Mijn bak is een Ferplast Cayman 110 Professional, 110x40x58,5.
Extern filter = Superfish 1300l/h
Verwarmingselement = 200w

nnNtD95tmmie1c7FtoqtFtE7ts2rfL5s.jpeg

nnNtD95tmmie1c7FtoqtFtE7ts2rfL5s.jpeg

Vanavond ga ik de rest van mijn planten ophalen inclusief nieuwe LED-verlichting en een schip ter decoratie in het midden.

Dan mag de bak compleet gaan indraaien en mogen de plantjes gaan groeien.
Beide lampen draaien van 14:00 t/m 23:00, nadeel is dat deze in serie staan en dus 'nog' niet los van elkaar te schakelen zijn.

Visbestand ben ik nog over aan het nadenken, suggesties zijn altijd welkom!

Hopelijk kunnen we er een mooi topic van maken waar ik mijn lering uit kan trekken en jullie kan verblijden met mooie foto's!

:z

Leuk bakje hoor. Staan de Anubia s niet met de wortelstok in de grond want dat is niet goed voor de plant. misschien wist je dit al want ik kan het wat lastig op de foto zien namelijk.

Ik heb de wortels in het grond zitten, het groene gedeelte waar de wortels uitkomen zit net boven het grind, inderdaad.

Zal vanavond de wortelstok corrigeren met de andere planten.

Bedankt!

Eigenlijk hoor je anubias te planten op een stuk hout. In de grond wordt soms wel gedaan maar dan worden het van die uitelkaar gegroeide planten.

Botia, hoe stel je voor om dit te doen?
Stuk hout en gat erin boren? daardoor de wortels of hoe moet ik dit zien?

Allereerst hartelijk dank voor het filmpje en jullie reply's!
Dit zal ik eens gaan proberen en bekijken na het weekend.
Moet nu een hoop regelen voor ons feest dit weekend.

Maar zoals gezegd vandaag de planten opgehaald. (Helaas de cryptocoryne niet, dot was fout gegaan met de bestelling)

De bak ziet er nu zo uit met mijn nieuwe LED verlichting :foto:

vXIE_p0TdjXdl2DlC7jiyRtkTvzPUZ23.jpeg

Hier een foto met alleen de planten verlichting aan, mooi beeld!

Voor mijn visbestand ben ik toch wel verliefd geworden op de Maanvissen!
Onderin dan een Corydoras soort en bovenin iets van zebra... Of zalm visjes. Ben er nog niet helemaal uit.
De 'eyecatcher' zal in ieder geval het koppeltje Maanvissen zijn.

Nu maar lekker laten indraaien en mijn waardes in de gaten houden.

:smitten:

Testsetje is binnen hoor! Vanavond eens testen wat de waarden nu zijn na ��n weekje!

Vandaag paar testen uitgevoerd.

PH = 9
Nitriet = 0,5

Dus nog lekker lang wachten 🙂

Ik ben geen maanvis kennen, maar is jouw bakkie niet te klein voor een groepvan groepje vanvan pak hem beet 5 stuks?

Het begin is al mooi, eens de planten wat gegroeid zijn zal het nog mooier zijn.
Ik heb net dezelfde aquarium gekocht en ben wel benieuwd hoe jij die led verlichting hebt ingebouwd, heb je misschien een foto van de binnenkant van je kap en wat voor led verlichting heb jij ?

viny boy zei:
Het begin is al mooi, eens de planten wat gegroeid zijn zal het nog mooier zijn.
Ik heb net dezelfde aquarium gekocht en ben wel benieuwd hoe jij die led verlichting hebt ingebouwd, heb je misschien een foto van de binnenkant van je kap en wat voor led verlichting heb jij ?

Ik heb de oude t8 vervangen door led en planten led. Past op dezelfde plek als waar je tl nu zit.
Foto kan vanavond nog wel online gooien.

Ik heb 60cm hoogte volgens mij voldoende voor de maanvissen..

Zojuist een luchtpomp gekregen van mijn vrienden, hoe weet ik, hoevaak ik hem moet laten bubbelen?

Voor Maanvissen moet je snel denken aan een bak van minimaal 1.20 tot 1.50 hoor.

Een steentje voor zuurstof hoef je echt niet te gebruiken in je bak. het kan wel maar hoeft dus niet.
Deels verjaagd het ook weer de co2 uit je bak. Het is raadzaam ze wel te gebruiken als je medicatie inzet.

Leuke bak. Kijk voor maanvissen eens wat topics hierover op ons forum door en bedenk dan of jouw bak geschikt is voor manen.

jessicapilon zei:
Voor Maanvissen moet je snel denken aan een bak van minimaal 1.20 tot 1.50 hoor.

Een steentje voor zuurstof hoef je echt niet te gebruiken in je bak. het kan wel maar hoeft dus niet.
Deels verjaagd het ook weer de co2 uit je bak. Het is raadzaam ze wel te gebruiken als je medicatie inzet.

Ik heb gelezen dat het gaat om de inhoud van je bak, maanvissen vereisen minimaal 150liter en de hoogte van je bak moet minimaal 50cm zijn.. Die bak van mij is 230 liter en 58,5cm.

Volgens mij kan ik hier makkelijk een koppel maanvissen in kwijt.
Maar 'correct me if im wrong'!

Desalniettemin bedankt voor je informatie over het zuurstof pompje

Dat is geen koppel. Een echt koppel is uitgeselecteerd uit een groep maanvissen en gaat als echt stel door het leven. Zo'n koppel zou , mits goed ingericht, in jouw bak kunnen.
Maat twee willekeurige manen in een bak zetten is niet de juiste manier en gaat meestal flink mis.

Je goed inlezen dus!

Ja, sowieso moet ik er nog in verdiepen. Ik gooide gewoon mijn gedachte hier in een post.
Inlezen gaat nog gebeuren! Toch bedankt!

peterdenhaag53 zei:
Succes en veel plezier met je bak .

Bedankt, ik zal het nodig hebben. Zoveel ideeen en mogelijkheden waar ik aan zit te denken. Toch nog spannened wat ik nu allemaal bij elkaar ga zetten. Vindt het gedeelte Zuid-Amerika toch erg mooi!

Hopen dat mijn plantjes hard gaan groeien zodat er wat bebossing in komt.

Zekers..Zuid Amerika is erg mooi en heeft veel mogelijkheden.
Plannen maken en de opbouw/inrichting van een bak is een leuke fase van onze hobby en geduld is daarbij nodig 😉

Hallo,

Even een update over mijn bak, ben namelijk erg druk geweest met allerlei feestjes etc..
Heb weer wat nieuwe planten erbij gezet en ik ben begonnen met het plaatsen van kienhout.

mSiHV6vNwdOrRZtb0sdoepbQ1Byl286-.jpeg

Volgende week komt er nog meer kienhout in 🙂

Er zitten momenteel 2 ancistrussen in en mijn cryptocorynes zijn eindelijk binnen waardoor de bak kan gaan groeien.

Volgende week hoop ik een school te kunnen plaatsen waardoor de bak tot leven komt!

Maikkiev zei:

Serieus? Dat is heel hoog. Hoe komt dat? Heb je dit bewust gecre�erd?

Dat komt toch nergens uit de kraan, en ik zie ook niks geks in je bak liggen. Moet nog flink naar beneden hoor. En dat is zonder paardenmiddelen niet zomaar in twee weken gepiept.

Gelukkig maar 🙂
Ik wilde nog vragen wat voor stenen je in je bak hebt. Maar ik zie nu dat het 'plastic stenen' zijn, toch 🙂

Toch nog eens de boel updaten.

De bak staat nu bijna 3weken te draaien en mijn ancistrussen doen het erg goed. Ze genieten erg van mijn alg op de ramen 🙂
Donderdag ga ik er nog 1/2 bijkopen om de ramen toch nog iets beter schoon te krijgen.

Daarnaast heb ik mijn visbestand bijna rond en wel:

Corydora Adolfoi
Maanvissen

Voor de top waarschijnlijk rode neuszalm maar daar is de vrouw het niet helemaal mee eens, dus misschien dat jullie nog een suggestie hebben voor de toplaag?

Binnenkort zal ik een paar foto's maken om jullie te laten zien wat het resultaat is geworden.

Ha!
Even een vraagje.. wat vinden jullie nu echt mooie corydoras?
Tot op heden heb ik alleen de Adolfoi op het oog maar weet niet wat nog meer leuke corydoras (bodemlaag) zijn.
Iemand leuke suggesties?

Ik heb er helaas geen verstand van. Maar Aadmec hier op het forum weet veel van corydoras. Misschien kun je die eens om advies vragen?

Er zijn meer dan 100 verschillende soorten Corydorassen. De Adolfoi is populair maar ook de Sterbay, de Aeneus of de Punctatus. Sterbays hebben oranje borstvinnen en zijn niet goedkoop, de Punctatus is wat dat betreft wat goedkoper en ook gemakkelijk houdbaar.
Wil je een kleinblijvende Corydoras dan kan je kijken naar de Hastatus of de Habrosus.

Hobbygroet,
Jos Hut

'gold laser'? 'orange venezuela'? De nauw verwante Brochis splendens?
Let wel goed op -of vraag Aad naar, Mascha noemt hem zeer terecht!- de temperaturen die goed voor ze zijn. Maanvissen worden jaarrond warm gehouden. Dat is voor lang niet alle Cory's het beste plan.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan