Gezelschapsbak kweken

  • Onderwerp starter Paleatus
  • Startdatum

P

Paleatus

Guest
Het kweken in een goed beplante gezelschapsbak is iets wat ik regelmatig voorbij zie komen.
De soorten die ik voorbij heb zien komen zijn:
Xiphophorus soorten (zwaarddragers en platies)
Poecilia soorten (guppen en mollies)
Phalloceros caudimaculatus reticulatus (bonte goudgambusia)
Corydoras paleatus (gestippelde pantsermeerval)
Moenkhausia pittieri (diamant zalm)
Nematobrycon palmeri (keizertetra)
Oliotius oligolepis (eilandbarbeel)
Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval)

en nu hebben bij mij de Pethia nigrofasciata (purperkopbarbeel) regelmatig af gezet wat ook in een gezelschapsbak tot gezinsuitbreiding heeft geleid.

welke soorten/ervaringen zijn er nog meer op dit gebied?
Het lijkt me super mooi om een aquarium te creëren met verschillende generaties
 
Als het aquarium er op voorzien is (genoeg schuilplekken/dichte vegetatie) kan zo goed als iedere te kweken soort in een gezelschapsbak gekweekt worden.
Het overlevingspercentage zal wel veelal hooguit enkele procent zijn.
Weet ook dat je jongen zo veelal geen iedeale opgroei kennen (te weinig/niet frequent genoeg voer en te veel vervuiling) waardoor ze een verre van ideaal groeibeeld zullen hebben.
 
Hoezo zou een jong visje een slecht groei beeld hebben? In een stabiele bak zit en leeft van alles wat ze kunnen eten en de vervuiling lijkt me met goede filtratie en water wissels behoorlijk mee te vallen
 
Daarnaast staan bepaalde vissen er om bekend makkelijker af te zetten en vruchtbaarder te zijn, mijn vraag is welke vissen dit zijn
 
Hoezo zou een jong visje een slecht groei beeld hebben? In een stabiele bak zit en leeft van alles wat ze kunnen eten en de vervuiling lijkt me met goede filtratie en water wissels behoorlijk mee te vallen
Dat eten is maar voldoende voor de eerste dagen, nadien hebben ze toch wat meer nodig dan wat infuus en een verloren brokje droogvoer.
Filteratie zorgt voor de ammonia en nitriet, waar ik van spreek is nitraat en fosfaat.
Waterwissels lossen dit zeker op maar een bak vol planten zal niet blij worden van 50%ww elke 48u.

Mits wat moeite en hier een daar een correcte waterwaarde is quasi alles na te kweken.
-cicliden
-labyrinthvissen
-danios
-tetras
- regenboogvissen
-corydoras
enz enz

het zijn maar enkelingen zoals de botias die zo goed als niet te kweken zijn (zonder hormoontoevoeging)
 

Terug
Bovenaan