Wat is er nieuw

Gezocht; Informatie over de Buffelrug Goudvis

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JordyvanderW
  • Startdatum Startdatum
J

JordyvanderW

Guest
Hallo,

allereerst zal ik me even voorstellen, mijn naam is Jordy en volg de opleiding dier en gedrag. Voor mijn opleiding moet ik een verslag en presentatie maken over de Buffelrug goudvis.
Mijn excuses als ik dit onder het verkeerde onderwerp heb gepost.

Ik heb een beetje op internet rond zitten zoeken naar informatie over dit ras, maar kan er vrij weinig over vinden wat mij bij het verslag kan helpen.

Ik ben op zoek naar informatie over;
-Het oorspronkelijke dier (wie is de voorouder,waar het vandaan komt en hoe het is ontstaan)
-Het doel van het dier (waarvoor het wordt gehouden, waarvoor het wordt gefokt)
-Welke ras specifieke aanpassing er zijn verricht om deze vis te krijgen zoals het nu is
-De gezondheidsproblemen die voorkomen bij dit ras(ziektes, afwijkingen)

Ik ben op zoek naar websites die mij deze informatie aanbieden of personen op dit forum die verstand van de Buffelrug goudvis hebben.

Met vriendelijke groet,

Jordy
 
Alle goudvissoorten stammen af van de giebel.
Hoe de ranchu aan zijn vorm en kleuren komt is genetisch gemanipuleerd.
Waarom die zo is komt omdat mensen hem mooi vinden, echt veel nut heeft het verder niet.
Doordat ze gemanipuleerd en zo gekweekt worden maakt ze zwak omdat hun organen soms in het gedrang komen door hun vorm en b.v. zwemblaasproblemen kunnen krijgen.
Bijna alle sluiers zijn gemanipuleerd om zo hun vorm en kleur te krijgen.
In de natuur kunnen ze daarom niet overleven, het zijn echt siervissen die in gevangenschap gehouden worden.
 
Dat is geen genetische manipulatie (zulke vissen zijn in Nederland verboden te verhandelen, net als bijv. de Glo-Fish), maar klassieke biotechnologie (oftewel selecteren en/of kruisen). Een fundamenteel verschil.

@ Jordy
Als je zoekt op 'Ranchu' en met name op engelstalige websites kijkt kan je een hoop info vinden. 'Buffelrug' is een naam verzonnen door handelaren.
 
Ohh hahaha, in ieder geval is er mee gerommeld, en krijgen sommige vissen een zeer onnatuurlijk uiterlijk, b.v ogen boven op hun kop zodat ze alleen naar boven kunnen kijken.
Maar dan door kweek gemanipuleerd.
 
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Als mensen mij nog verder kunnen helpen hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Jordy
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan