Gezocht mooie verlichting rimless aquarium 1.40 cm


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,122
Locatie
Gelderland
Ik heb nu een goedkope verlichting van Amazon.
Hoewel mijn planten uitstekend groeien vind ik de verlichting niet zo mooi. De bakhoogte is 55 cm, de lengte 1.40 cm en de breedte 60 cm.

Ik heb allemaal makkelijke planten met capsules en kleikorrels in de bodem en 1x per week all in one voeding van aquariumbemesting. Met de planten hoeft geen rekening te worden gehouden, die doen het toch wel. Waarschijnlijk ook omdat er twee ramen naast de bak zijn.

Ik zou graag een mooie, heldere kleur verlichting hebben, maar niet zodanig dat ik zonnebrilletjes voor mn vissen moet kopen.

Liefst dimbaar en een zonsop- en ondergang.
Is er iemand die advies heeft welke verlichting mooi zou zijn?

De foto is van de bak met verlichting nu.
 

Bijlagen

  • IMG_0246.jpeg
    IMG_0246.jpeg
    68.6 KB · Weergaven: 62
Blijft toch altijd erg lastig om iemand te adviseren qua verlichting. Het beste is om dan fotoā€™s te zien van bepaalde verlichting in een bak.
Wat de een een mooie kleur vind vind een ander weer niet.
Zelf hou ik erg van wit licht en zoveel mogelijk. Maar heb dan zelf ook niet erg bijzondere planten die lichtbehoevend zijn.
Tegenwoordig zie je ook veel rgb voorbij komen zodat je zelf het een en ander kan samenstellen qua kleur.
 
Ik heb er zelf een fluval plant op liggen.
Helemaal zelf in te stellen via een app of de voor ingestelde timer gebruiken. Ook geen gedoe met aparte voedingen of controllers want dat zit er allemaal in.
Tis niet goedkoop maar werkt super fijn
 
Ik heb er zelf een fluval plant op liggen.
Helemaal zelf in te stellen via een app of de voor ingestelde timer gebruiken. Ook geen gedoe met aparte voedingen of controllers want dat zit er allemaal in.
Tis niet goedkoop maar werkt super fijn

Dank je, daar ga ik naar kijken. Geen gedoe vind ik zeker prettig.
 
Jbl led solar en effect? Heel tevreden van hier!
 
Ik heb nu een goedkope verlichting van Amazon.
Hoewel mijn planten uitstekend groeien vind ik de verlichting niet zo mooi. De bakhoogte is 55 cm, de lengte 1.40 cm en de breedte 60 cm.

Ik heb allemaal makkelijke planten met capsules en kleikorrels in de bodem en 1x per week all in one voeding van aquariumbemesting. Met de planten hoeft geen rekening te worden gehouden, die doen het toch wel. Waarschijnlijk ook omdat er twee ramen naast de bak zijn.

Ik zou graag een mooie, heldere kleur verlichting hebben, maar niet zodanig dat ik zonnebrilletjes voor mn vissen moet kopen.

Liefst dimbaar en een zonsop- en ondergang.
Is er iemand die advies heeft welke verlichting mooi zou zijn?

De foto is van de bak met verlichting nu.
Met de planten hoeft geen rekening gehouden te worden? Deze zin houdt de grootste fout in die je zou kunnen maken! Planten bepalen namelijk je lichtvraag. Met name de lichtsterkte die naast een lichtduur van zo'n 8 uur gevraagd wordt door je huidige plantenkeus. Daarnaast is de Kelvin waarde van belang die je lampen kunnen bieden. De voorkeur ligt zo tussen 4500 tot 5000 Kelvin. Wanneer dit alles juist is ingesteld zorgt dit alles voor een voedselvraag, waaronder ook CO2 hoort. Je ziet dan ook dat de voedselvraag een afgeleide is van je licht. Verder kan het best zo zijn dat je huidige planten het goed doen maar het zou best eens kunnen dat je daar later heel anders over denkt. Licht is dan ook in tegenstelling wat te veel gedacht wordt nooit een sluitpost.
 
Ik vind van die lampen vanaf het plafond ā€œspotsā€ ook zo prachtig bij een open bak. Beetje zeelampen-vibe. Moet wel kunnen in je interieur en je moet handig zijn met ophangen. Maar dat is wat ik ook zelf zou willen šŸ˜
 
Ik vind zelf hangende lampjes, kapjes altijd wel mooi. Dat benadrukt dat het anders, open is. Bovendien ben je volledig vrij in lichthoeveelheid en kleur zo. Ook kan je makkelijk spelen met hoe hoog de lampen hangen.
 
Dat zijn allemaal leuke ideeƫn. Ik ga in mn vakantie uitgebreid onderzoek doen. Bedankt!
 
Met de planten hoeft geen rekening gehouden te worden? Deze zin houdt de grootste fout in die je zou kunnen maken!
Nee hoor, ik bedoel dit niet in het algemeen, maar voor mijn eigen bak. Ik heb al zoā€™n 40 jaren aquariumervaring en ik hou gewoon van niet al te veel gedoe met techniek. Dat betekent dat ik met makkelijke planten werk en dat gaat meestal goed. Terwijl ik helemaal geen dure lampen aanschaf. Ik kan er ook niks aandoen.

Dat wat het aquaforum soms afraad omdat het niet zonderā€¦ [vul in wat betreft techniek] gaat, dat gaat bij mij wel. Wat ik doe is gewoon goed kijken naar planten en vissen, dan zie je meestal goed wat ze nodig hebben.
Ik vaar graag op mn ervaring, daar doet de bak het goed op.

Als voorbeeld: ik heb een goedkoop lampje van amazon erboven zitten. De bak is 55 cm diep. Je zou denken dat dit een ramp is voor je planten, maar neeā€¦ mijn planten doen het mooi. Niet alles wat ik heb gepland, maar toch zeker zoā€™n 70 procent is aangeslagen.
 
Lampen ophangenā€¦ ook weer iets nieuws gehoordā€¦ heb me laten vertellen dat sommige mensen in hun leeg aquarium gaan staan en zo nauwkeuriger kunnen werken om de lampen te hangen. Maar met een gevulde bak met vissen is dit moeilijker. Ook weet ik niet of het aan te raden is. Zelf vind ik het een ingenieus idee om het zo te doen maar dan moet je op voorhand al weten waar je ze wil hangen en waar je aquarium komt.
 
Ik heb twinstar verlichting met een controller erbij.
 
Nee hoor, ik bedoel dit niet in het algemeen, maar voor mijn eigen bak. Ik heb al zoā€™n 40 jaren aquariumervaring en ik hou gewoon van niet al te veel gedoe met techniek. Dat betekent dat ik met makkelijke planten werk en dat gaat meestal goed. Terwijl ik helemaal geen dure lampen aanschaf. Ik kan er ook niks aandoen.

Dat wat het aquaforum soms afraad omdat het niet zonderā€¦ [vul in wat betreft techniek] gaat, dat gaat bij mij wel. Wat ik doe is gewoon goed kijken naar planten en vissen, dan zie je meestal goed wat ze nodig hebben.
Ik vaar graag op mn ervaring, daar doet de bak het goed op.

Als voorbeeld: ik heb een goedkoop lampje van amazon erboven zitten. De bak is 55 cm diep. Je zou denken dat dit een ramp is voor je planten, maar neeā€¦ mijn planten doen het mooi. Niet alles wat ik heb gepland, maar toch zeker zoā€™n 70 procent is aangeslagen.
Mijn reactie was dan ook niet gericht op je huidige verlichting maar op je topic vraag. Dat je planten het deels goed doen kan goed zijn maar blijven ze het ook goed doen op je vervanging? Dat is geen zekerheid en dan komen mijn eerder genoemde argumenten naar voren. Je verhoudingen in je bak kunnen dan namelijk sterk veranderen. Dit is gebaseerd op een nog langere ervaring waar jij je overigens niets van aan hoeft te trekken. ;)
 
Boven twee bakken heb ik een Fluval Plant. Met een app kun je zelf bepalen hoeveel en welk licht. Ik ben er nog niet zo handig in, maar volgens mij is er veel mee mogelijk.
 
Ik heb hier een Chihiros WRGB II Pro op mijn rimless aquarium liggen. Hiervoor had ik een Juwel Helialux maar het verschil is echt bizar. Je vissen hebben ineens veel intensere kleuren en de planten lijken veel kleurrijker.

Ik gebruik hem lang niet op de capaciteit wat hij kan omdat er relatief eenvoudige planten in staan. Maar door de ingebouwde dimmer kan je dit heel mooi regelen, inclusief zons op en ondergang en alle kleuren kan je instellen zoals je wilt.

De overcapaciteit geeft mij daarnaast ook de mogelijkheid om later eventueel over te stappen op een inrichting die wel veel meer licht nodig heeft.

Het kost even wat, maar wat mij betreft meer dan waard. En ook voor dit armatuur is een ophang set beschikbaar.

30B3C361-7D21-40FD-96DD-ABE725C9EF18.jpeg
 
Ziet eruit als een groeilamp. Hij heeft echt zo'n paarse gloed. Lang geleden had ik de gro lux TL boven de bak. Die had dat ook. Ik herinner me inderdaad dat de kleuren van de vissen daardoor intenser naar voren kwamen.
 
Wel gek trouwens, want met de helialux zou je ook dat extra rood en blauw moeten kunnen toevoegen. Er is dus blijkbaar nog een ander verschil.
 
In me helialux zijn wel blauwe en rode lampjes .
Maar karig ze nodigen uit tot 2 units gelijk te schakelen met een dimmer waarmee we vnl het witte licht dimmen.
Dan liever roze licht , bij growlux is het nog fijn om aan te zien ook.
 

Bijlagen

  • 1686742566532374743182.jpg
    1686742566532374743182.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 35
  • 16867426513191443257505.jpg
    16867426513191443257505.jpg
    73.8 KB · Weergaven: 33
  • 16867428335261982991747.jpg
    16867428335261982991747.jpg
    40.8 KB · Weergaven: 32
Wel gek trouwens, want met de helialux zou je ook dat extra rood en blauw moeten kunnen toevoegen. Er is dus blijkbaar nog een ander verschil.
Dat heeft te maken met het aantal leds die er van de verschillende kleuren in de lamp zitten. Bij Juwel heeft men, naar mijn mening om marketing redenen, relatief weinig kleur leds toegevoegd t.o.v. de witte leds. Die witte leds hebben daarnaast ook een hoge Kelvin waarde van 9000! De gemiddelde waarde mƩt de kleur leds komt nog steeds op een hoge waarde van 6500 Kelvin uit. Voor de onwetende klant ziet een ledbalk met een hoge Kelvin waarde er uit als een lamp met een hoge lichtsterkte mogelijkheid. Maar in een plantenbak is dit helemaal niet zo goed. Een Kelvinwaarde van zo rond de 4500 wordt over het algemeen als veel beter gezien.
 
Ja, dat verklaart een hoop. Rare keuze. Ik zou dan inderdaad eerder gaan voor neutraal wit, wat je dan met de extra rode en blauwe LEDs warmer en kouder kunt maken.
 
We zijn nu eenmaal handig kooppubliek voor de zich ontwikkelende led technologie/commercie.
 
Ja, dat verklaart een hoop. Rare keuze. Ik zou dan inderdaad eerder gaan voor neutraal wit, wat je dan met de extra rode en blauwe LEDs warmer en kouder kunt maken.
Hangt af van je plantenkeuze en je toevoegingen he. Soms is het juist fijn om een wat minder goed werkende lamp te hebben andere krijg je met makkelijke planten nog tekorten, maar je wilt wel dat alles er mooi uit ziet dus bewerk je het met rgb šŸ˜„
 
Dan kun je altijd nog dimmen. Vinden de vissen ook fijner
 
En het dimmen lukt uitstekend met bv eendenkroos
 
Drijfplanten. Je moet ervan houden. Ze groeien zo hard. Je blijft aan het scheppen! Ik heb ze er twee weken in gehad. Daarna weer eruit gegooid. Ik vond dat woud van wortels te groet voor een 40cm diepe bak. Daarna heb ik nog Braziliaanse waterklimop gehad. Was wel heel mooi, maar ook die woekerde enorm. Recent zag ik een soort mini waterlelie. Die heeft ook drijvende bladeren. Zoiets lijkt me ook wel mooi.
 
Wortels kun je prima afknippen hoor en ja soms is het net onkruid en soms zijn ze zomaar aan het wegkwijnen.

Recent zag ik een soort mini waterlelie
Bedoel je deze?
 
Ja, die is het!
 

Terug
Bovenaan