Wat is er nieuw

Gezocht !!!!! Nieuwe inwoner gezelschapaquarium...

• Onderwerp starter Onderwerp starter 160981
  • Startdatum Startdatum
1

160981

Guest
Dag beste aquarianen,

Ik heb sinds kort een aquarium en ik heb intussen een wat bescheiden aantal bewoners
van dit aquarium.

Dit zijn een koppel Platys, 2 Corydoras en 3 japonica garnalen, verder is de bak goed gevuld met planten en 2 flinke stenen.
De bak begint goed te lopen en ik ben dan ook voorzichtig op zoek naar meer bewoners.
Ik zat zelf te denken aan een leuke vredelievende Kreeft die goed gaat met de rest van de bewoners en vooral makkelijk te houden is.

Omdat mijn kennis nog ontoereikend is en ik graag goede suggesties krijg is mijn vraag dan ook....

Wie o wie kan mij helpen wat betreft de aanschaf van een kleine Kreeft?

Wat aanvullende info.

Bak maat is. 60x30x40

Dus jij gaat de kreeft eten geven?

Ik dacht hier en daar wel gelezen te hebben dat er ook kreetjes zijn die de vissen met rust laten.

Mijn japonica's zijn allemaal rond de 5 � 6 cm... Een kreeftje van 2 � 3 cm moet kunnen ... Denk ik..

Vandaar mijn vraag...

Welk corydoras soort heb je? Misschien dat je die eerst beter uit kan breiden, dat zijn namelijk groepsdiertjes. In mijn belevenis komen ze het best tot hun recht met minimaal 10 stuks. Maar niet elke corydoras soort past in die bak maat met zulke aantallen 😉

Met het schaamrood op mijn kaken (echt waar), moet ik bekennen geen idee te hebben. In mijn enthousiasme helemaal vergeten na de aanschaf. Ze zijn rond de 5 cm , een soort van tijgerpatroon met een fluoriserend groen aan de bovenkant van hun lichaam. Ik zat nadien al te twijfelen of deze �berhaupt geschikt waren voor mijn aquarium omdat er zoveel groen en stenen in mijn aquarium zitten.

Met een foto komen we misschien wel wat verder. Stenen en planten zijn volgens mij niet zo'n probleem met corydorassen, maar de bodembedekker kan dat wel zijn. Wat voor bodem gebruik je?

Sorry , ik moet je voor nu misschien even teleurstellen. Ik probeerde net even een foto te maken met de iPad maar helaas is het bestand te groot.

Als bodembedekker heb ik als eerste een voedingsbodem van Denerle met daar boven op fijn zwart grind van ong 2 � 3 mm.

Wij hebben een Juwel Rekord 600 met 2 CPO kreeftjes. (oranje dwergkreeftjes)
Die zijn nu zo'n 3 cm.
We hebben er geen garnalen bij in, maar wel kleine corydora panda's (5) die zelf ook een cm of 3 zijn. Daar gaan de kreeftjes wel eens op af, maar de panda's zijn snel genoeg weg.
Dan hebben we 3 rode platy's, 2 dwerggourami's en 3 ancistrussen. En twee sprintslakken.
Een keer had het grootste kreeftje een platy bij de vin vast. Had ie nooit op kunnen eten, maar het is een boefje, die cpo. Vooral als er eten in het spel is. Maar dit hebben we slechts 1 x gezien.

Mijn idee is om geen kreeften bij vissen te zetten hoe klein ze ook zijn.
De natuur van een kreeft is pakken wat er te pakken is te krijgen en maakt niet uit wat.
Voorbeelden van situaties waarbij het (nog) goed gaat is meer mazzel dan vanzelf sprekend over het algemeen.

Zou eerst eens kijken naar je huidige bestand,voor hetzelfde geld worden je corydoras 8cm bv en dan is een 60cm echt te krap maar anders zou je ze best kunnen aanvullen naar minimaal 6.
Platy is een soort die je het beste met meerdere vrouwtjes per mannetje kan houden.

bedankt voor alle reacties en excuus voor het trage antwoorden.

ik heb wat foto's genomen en zal ze spoedig op het forum droppen. ik heb besloten om maar geen kreeft te nemen al blijf ik het facinerende beestjes vinden, wel heb ik intussen een klein schooltje blauwoogjes erbij genomen en heb ik een aantal baby plaatjes gespot. die zullen spoedig ook niet meer alleen zijn. ik ben eerder bang als ze door gaan met vermenigvuldigen dat ik ze uit de bak moet halen om overbevolking te voorkomen.

in een ander topic zal ik vragen welke soort corydora ik nu heb..

groeten antwan..

Mexicaanse dwergkreeften doen het in mijn aquarium ook erg goed. Deze worden rond de 4-5 cm groot en laten de garnalen en vissen met rust naar mijn ervaring 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan