Gezocht rustige 'grote' cichliden


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Hoi,

Ik ben opzoek naar een wat grotere maar rustige cichliden die goed om kan gaan met wat kleinere vissen zoals Sumatranen en Corydoras Panda.

Nu heb ik in het verleden er wel verschillende gehad, maar deze waren of wat kleiner of waren juist ontzettend wild wat er bijvoorbeeld voor zorgde dat ze alle planten in het aquarium omwoelen of toen er jonkies kwamen dat ze achter de andere vissen aan gingen zitten.

Ik zelf heb een aquarium van 120 x 40 x 40.

Alvast bedankt! :)
 
Wat versta je onder "een grotere cichlide" ?? In een aquarium van 1,20 m kan je over het algemeen geen grotere vissen houden dan een centimeter of 12-13
 
De rustigste midder die ik zo kan bedenken is de herotilapia multispinosa
En dat is een grensgeval denk ik
 
ik heb de L. Curviceps en die zijn rustig en zie je toch overal in de bak zwemmen.
Dit itt de L Maroni die je niet zoveel zag maar verder ook rustig was.
 
AquaVISie zei:
Wat versta je onder "een grotere cichlide" ?? In een aquarium van 1,20 m kan je over het algemeen geen grotere vissen houden dan een centimeter of 12-13

Nee inderdaad daarom geef ik ook aan dat mijn aquarium 120 cm is. En ik zou daar graag een koppel in willen hebben van 10 a 13 cm (want dat is mogelijk volgens mij), maar deze zou dan wel rustig moeten zijn..
 
met 120 x 40 x 40 heb je niet veel bodemoppervlak, zodat het vrijwel zeker problemen gaat opleveren met je corydoras. maar de bak is 120cm, dus een substraatbroeder zou kunnen. Laetacara curviceps of L. dorsigera?

al denk ik dat de Laetacara curviceps het beste erbij past, gezien de temperatuur.
 
Ik had ook al de Curviceps aangegeven en dat zijn best actieve vissen die je veel ziet en overal in de bak zwemmen.
Dat was heel anders bij bv de Maroni s (Sleutelgat).
 
ja goede keus, curviceps.
Ik wou even benadrukken dat een substraatbroeder een beter idee is met corydoras.
sorry dat ik het nogmaal meld dat mij dit ook een goede optie lijkt.
 
Zwits zei:
ja goede keus, curviceps.
sorry dat ik het nogmaal meld dat mij dit ook een goede optie lijkt.

Een keer teveel kan toch helemaal geen kwaad als het een goed advies is ;).
 
Een 'grotere' cichlide zoals de wens van Gynnadvis kan zeker, maar dan zul je de rest van het bestand daar behoorlijk op moeten aanpassen. In gevallen de corydoras elders onderbrengen.
L. curviceps wordt bij lange na niet zo groot als door hem/haar gewenst. Je zou dan eerder bij L. thayeri, L. flamannellus of L. flavilabris uitkomen.

~ Ivo
 
Zelf heb ik een a. cacatuoides en een A. Macmasterus. zelfde maat bak met een groepje Corydora panda. De vissen jagen niet op de pandaatjes. Enkel zitten ze soms achter elkaar aan. Maar dat blijft bij een korte spurt, daarna is het weer rustig....

Cory's en apistogramma's gaat hier dus prima samen. Mijn Cacatuoides is erg rustig, de Macmasterus is drukker, en zit nog wel eens achter zijn vrouwtje aan. Maar niet overdreven.

Erg groot worden die cacatuoides inderdaad niet. Maar panda's zijn ook klein vergeleken met andere cory's.
 
Nog geen nestjes. Mijn Macmasterus bleken 2 mannetjes te zijn.... en voor de Caca twee vrouwtjes gehaald maar dat bleken Agasizzi te zijn. Dus vandaag heb ik pas vrouwtjes voor de mannetjes.

Mooie hond trouwens. wat is dat voor soort? lijkt wel wat op een Newfoundlander zo.
 
poeh, das ook wel veel pech bij elkaar. 2 macmasteri mannen en de agassizii vrouwen.

maar verklaart ook waarom er nog geen problemen zijn ontstaan, met een nestje zijn apisto's toch wel compleet anders dan zonder, en een stuk agressiever. helemaal wanneer ze het nestje beschermen en de cory's dit niet snappen en er gewoon doorheen walsen.


Die foto is van onze hond toen we hem net ophaalden, 10 weken oud ofzoiets. het is een Flatcoated Retriever. ontzettend lieve honden met een enorme will-to-please, maar ook erg intelligent en ondeugend.
 
Ik weet dat het mis KAN gaan tijdens paartijd en jongen. Maar met genoeg ruimte gaat het toch ook erg vaak heel goed. Zie de verhalen van anderen op het forum. Het is wat afhankelijk van je inrichting denk ik, en de intelligentie van je Cory's :p
 
Wat noemen we 'goed'? Vaak als er wordt gesproken over problemen heb ik sterk de indruk heb dat daaronder alleen wordt begrepen verwondingen. Maar zo eenvoudig is het niet, want Apistogramma's in kleinere bakken (gemakshalve: meterbak en kleiner) zijn in veel gevallen nooit helemaal op hun gemak met Corydoras of enkele andere meervalsoorten (denk aan kleinere L-nummers, Ancustrus) in hun buurt. Dat zie je pas als je die combi eerst hebt gehad en daarna niet meer. Hebben ze ineens de bodem voor zich in dan fleuren ze helemaal op, zijn ze stukken vrijer in hun gedrag.

Vanaf 120 cm is het mogelijk anders en ook afhankelijk van de exacte combinaties.

Maargoed, waarschijnlijk vallen Apistogramma's niet onder wat GynnadVis als 'wat grotere cichlide' aanmerkt, behalve wellicht de kollosale A. steindachneri.

Zou dus handig zijn mocht GynnadVis nog even van zich laten horen en zijn gedachten naar aanleiding van de gemaakte posts kenbaar maken. Dan kunnen we weer verder denken met een betere achtergrond van de wensen.

~ Ivo
 
Ik wil hier ook even op inhaken. Ik heb een poosje 3 verschillende soorten dwergcichlide's in mijn 1.20 bak gehad. Dit ging maanden goed maar uiteindelijk barste de bom. Nu ik 2 soorten elders heb ondergebracht en alleen de a. agassizzii als hoofdbewoner nog heb, is de rust weer wedergekeerd. Wat mij nu pas opvalt is dat de corydoras panda allemaal (7 stuks) beschadigde vinnen hebben. Ziek zijn ze geen van allen dus ik denk dat de oorlog groter is geweest dan ik uiteindelijk dacht. Vooral de Dorsigera's konden erg fel naar het overig bestand reageren terwijl dit soortje toch als vredelievend te boek staat.
 
jessicapilon zei:
Ik had ook al de Curviceps aangegeven en dat zijn best actieve vissen die je veel ziet en overal in de bak zwemmen.
Dat was heel anders bij bv de Maroni s (Sleutelgat).
Bij mij was het precies andersom...
 
Ik heb (in 150 cm) Cleithracara maronii en Laetacara dorsigera.
De eerstgenoemde hield zich de eerste paar weken wat verborgen maar die zie ik nu eigenlijk altijd, de laatstgenoemde zie ik heel regelmatig. L. curviceps ken ik persoonlijk niet, maar die lijkt qua gedrag volgens mij aardig op L. dorsigera.
Trouwens, ook Mikrogeophagus altispinosa laat zich bij mij prima zien, en dat gold vroeger ook voor Mikrogeophagus ramirezi, Apistogramma cacatuoides en Pelvicachromis pulcher.

De zichtbaarheid zal het probleem dus niet zijn, maar TS vraagt naar cichliden van 12 - 13 centimeter. En zo groot zijn al deze soorten niet (ze heten dan ook niet voor niets dwergcichliden, natuurlijk).

Bij de gevraagde maat denk ik al gauw aan bijvoorbeeld Biotodoma cupido, Herotilapia multispinosa, Cryptoheros sajica e.d. Maar dergelijke vissen gaan meestal niet erg zachtzinnig om met kleinere medebewoners of met planten .....

Een 'tussenoplossing' zou misschien de Krobia xinguensis kunnen zijn, maar daar is (in elk geval bij mij) nog niet heel veel over bekend. Ik zou dan ook op geen stukken na kunnen zegen of die samen kan met de genoemde soorten.

Grosso modo geldt volgens mij dat een aquarium van 120 centimeter niet bijster geschikt is voor cichliden van het formaat dat TS noemt, en zeker al niet met de door hem/haar genoemde bijvissen.
Maar mocht zo'n cichlide toch bestaan, dan hoor ik daar graag over.
 
Robin-S zei:
Ik wil hier ook even op inhaken. Ik heb een poosje 3 verschillende soorten dwergcichlide's in mijn 1.20 bak gehad. Dit ging maanden goed maar uiteindelijk barste de bom. Nu ik 2 soorten elders heb ondergebracht en alleen de a. agassizzii als hoofdbewoner nog heb, is de rust weer wedergekeerd. Wat mij nu pas opvalt is dat de corydoras panda allemaal (7 stuks) beschadigde vinnen hebben. Ziek zijn ze geen van allen dus ik denk dat de oorlog groter is geweest dan ik uiteindelijk dacht. Vooral de Dorsigera's konden erg fel naar het overig bestand reageren terwijl dit soortje toch als vredelievend te boek staat.
L. dorsigera hoort bij mijn weten op kamertemperatuur gehouden te worden. Hield je ze misschien te warm? Dat kan de agressie verklaren.
 
Naar mijn idee zijn Laetacara dorsigera inderdaad heel rustige vissen.
Heb ze nu een paar maanden.
Nog geen nestje gehad, ben benieuwd of hun gedrag dan veranderd...

En ja,de mijne zitten idd op kamertemperatuur. 21 graden op zijn minimum, 28 max in de zomer.
 
Mijn A. Borellis zijn echt de rust zelve. Als ik ze vergelijk met de Ramirezis die ik had en de Cactouides die ik heb.
 
zelf heb ik CLEITHRACARA MARONI
 
Ik zat bij het lezen van dit topic te denken aan een harem Nannacara anomala. Ondanks dat het geen grotere cichlide is: Discrossus filamentosa in een groep van bv zes of acht stuks.

Ik zie niet zoveel mogelijkheden voor vissen van 12/13 cm in een bak van 120x40x40. Lijkt me geen goede combinatie.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Zelf heb ik een koppel Nannacara Adoketa in een 120x50x60.
Die doen het prima.

Gedrag met jongen kan ik echter niet zeggen.
Na vele malen eitjes te hebben gelegd, zijn er helaas nog nooit jongen uitgekomen.
(Ik vermoed dat het mannetje steriel is gemaakt door de kweker, wat naar het schijnt soms gebeurt om het aanbod laag te houden)
 
Otto77 zei:
(Ik vermoed dat het mannetje steriel is gemaakt door de kweker, wat naar het schijnt soms gebeurt om het aanbod laag te houden)
Je hebt ze dus direct bij een kweker gehaald?
Ik denk zelf dat het veel vaker voorkomt dat waterwaarden gewoon niet goed genoeg zijn om eieren te laten uitkomen (te hard, EC te hoog).
De Ivanacara adoketa komt immers uit de wateren van de Rio Negro en de waterparameters zijn daar zoals bekend nogal extreem.

~ Ivo
 
Ik heb deze Adoketa's van bij de Skalaar te Gent. Hij heeft ze zelf van een kweker in Duitsland.
Toen ik bij de Skalaar m'n verhaal deed, was het daar dat ik te horen kreeg dat kwekers soms mannetjes steriliseren om het aanbod laag te houden.

M'n waterwaarden: PH: 5.7, en KH 1-2, dus hier zou het niet mogen aan liggen.
Meer nog, de PH was +-6.5 en die heb ik langzaam later verlagen omwille van de eitjes, maar dus zonder resultaat.

Mogelijk zitten de Cory's en de L144 of L168 er ook voor iets tussen.
Ik heb de hoop op een nestje al opgegeven. Komt het er alsnog van dan is dat leuk, komt het er niet van dan is dat ook goed.
 
kwekers halen veelal de eieren of jongen snel weg bij de ouders om er zoveel mogelijk over te houden, wat dus funnest is voor de jongen, ze leren niet het zogenaamde ouderschap van de ouders een soort van inprentingsgedrag, en weten dus ook niet wat te doen met een nest. Vele nesten kunnen om die reden mislukken. Maar steriliseren lijkt me sterk
 
caddyladdy zei:
(...) ze leren niet het zogenaamde ouderschap van de ouders een soort van inprentingsgedrag (...)
Is hier meer onderbouwing voor? Ik zie het vaak gesteld worden, maar toch twijfel ik erg...

Op dwergcichlide heeft tijdenlang een mooi artikel gestaan waarin deze 'mythe' over de ramirezi ook werd besproken. En dat niet door de minste.

En bij ons ook:
- nakweek ramirezi: ook eerste legsel kwam tot vrijzwemmers, goede broedzorg.
- nakweek borelliii: ook eerste legsel kwam tot vrijzwemmers, goede broedzorg.
En ook hier op het forum geregeld succesvolle eerste nesten gehad met heel aardige broedzorg bij onder andere nakweek Apistogramma soorten, beide Mikrogeophagus soorten en Pelvicachromis soorten, om maar wat te noemen.

Erg lastig te rijmen met jouw stellingname. Of in ieder geval met de frequentie die hierin zit besloten.

~ Ivo
 
Wellicht is die nakweek wel bij hun ouders gebleven ;) Als het niet je eigen nakweek is, is dat natuurlijk puur gissen.

Not everything is inherited
By Ad Konings

Barbara Taborsky and colleagues recently published a very important paper reporting research they performed with Neolamprologus pulcher. Her team has been carrying out many behavioral studies of this popular Tanganyikan cichlid, because of the fact that a brooding pair receives help from other, unrelated individuals in protecting their offspring. This time they investigated whether the fish's environment in the early days of its life is able to reprogram their brains, like it does in humans. And, amazingly enough, it does! They took 10-day-old fry (just in the free-swimming stage) from six different broods and split each brood in two equal halves. One half was left with the parents (some including helpers) while the other half were kept just among themselves without any adult fish. After two months the adult fish were removed and all groups were raised to adulthood under identical circumstances. After one and a half years�they are sexually adult in 12 months�the brains of 36 fish were sampled (16 grown with parents and 20 without). Taborsky et al. compared the expression level of four of the genes that are involved in stress responsiveness related to social behavior and found that, even after 1.5 years, there was a distinct difference in expression levels in these hormones (which were not related to sex or social status of the individual). This means that the environment, in this case the presence or absence of parents, in early childhood permanently programs the fish's brain! For years there has been a discussion going on whether stripping larvae from mouthbrooding females (mostly those of Tropheus) produce offspring that is not adept in raising young themselves when adult and that they need to be "imprinted" to learn the process of mouthbrooding. Now we know that indeed the first days of the fish's life are very important for the proper programming of its brains and that the environment has an important influence on this process.

Taborsky, Barbara & Linda Tschirren, Cl�mence Meunier and Nadia Aubin-Horth. 2013. "Stable reprogramming of brain transcription profiles by the early social environment in a cooperatively breeding fish". Proceedings of the Royal Society of London B. v. 280(n. 1753), pp. 1-7 (crc04853) (abstract)
 
Mascha&Ivo zei:
caddyladdy zei:
(...) ze leren niet het zogenaamde ouderschap van de ouders een soort van inprentingsgedrag (...)
Is hier meer onderbouwing voor? Ik zie het vaak gesteld worden, maar toch twijfel ik erg...

Op dwergcichlide heeft tijdenlang een mooi artikel gestaan waarin deze 'mythe' over de ramirezi ook werd besproken. En dat niet door de minste.

En bij ons ook:
- nakweek ramirezi: ook eerste legsel kwam tot vrijzwemmers, goede broedzorg.
- nakweek borelliii: ook eerste legsel kwam tot vrijzwemmers, goede broedzorg.
En ook hier op het forum geregeld succesvolle eerste nesten gehad met heel aardige broedzorg bij onder andere nakweek Apistogramma soorten, beide Mikrogeophagus soorten en Pelvicachromis soorten, om maar wat te noemen.

Erg lastig te rijmen met jouw stellingname. Of in ieder geval met de frequentie die hierin zit besloten.

~ Ivo

Bedoelde je deze?http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mikrogeophagus-ramirezi-de-kweek
 
dat artikel op hobbykwekers zegt niet zoveel, behalve dat hij nakweek ramirezi's aan het kweken heeft gekregen. hij stelt dat nakweek ramirezi's geen broedzorg meer hebben in z'n geheel. dat wordt hier nergens beweerd.

ook raakt zijn "expiriment" kant nog wal (met betrekking tot de stelling over nakweek dat broedzorg heeft meegemaakt en nakweek welke niet), aangezien het niet vast staat of de ouders wel of niet broedzorg hebben meegemaakt en er zijn geen medebewoners. ook heeft hij de jongen na 1,5 maand overgezet, waarbij mij is verteld dat een maand "inprinting" voldoende zou moeten zijn.

De vraag was niet of we nakweek vissen zouden kunnen kweken.
 

Terug
Bovenaan