Wat is er nieuw

Gezonde planten zonder CO2, kan dat?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Donkerbroek
  • Startdatum Startdatum
D

Donkerbroek

Guest
Sinds mijn verhuizing in 1995 van de Veluwe naar Noord Nederland was het aquarium houden een grote deceptie. Terwijl het in Arnhem geen enkel probleem was om een mooie plantenbak te hebben, lukte het in het noorden niet meer. Planten groeiden niet, alg werd een plaag. Al snel bleek dat het water het probleem was. Een veel te hoge pH en daardoor veel te laag CO2-gehalte lieten de planten hongeren. Rond die tijd kwamen de eerste CO2 apparaten op de markt. Dat zou de oplossing zijn en zeker, dat hielp. De pH ging omlaag tot de gewenste waarde van 6,5 of 7 en planten gingen eindelijk groeien. Toch zinde het mij nooit helemaal. Algen lagen op de loer en het feit dat je altijd met techniek de boel draaiende moest houden, vond ik minder. Zeker als je meerdere bakken had! Na tien jaar belandden de bakken dan ook leeg op de zolder.

Met de komst van de nanobakjes begon het weer te kriebelen. Handzaam, goedkoop en met wat garnalen heel aantrekkelijk. Het waterprobleem bleef natuurlijk en ik had geen zin meer in CO2. Met weinig licht hield je natuurlijk altijd wel wat Crypto's en Javavaren aan de praat, maar ik wilde meer. Daarom ben ik met water gaan experimenteren en dat was de oplossing. Ik gebruik nu grotendeels regenwater, wat hier redelijk schoon is, soms aangelengd met wat leidingwater. Ook water uit de tuinvijver, maar dat heeft het risico, dat er soms ongewenste gasten meekomen. Sinds kort gebruik ik ook water uit een kraakheldere zandwinplas bij Bovensmilde. Wat al dit water gemeen heeft, is dat het neutraal of licht zuur is en voldoende CO2 bevat om planten te laten groeien. Aanvullend gebruik ik wat bodemverbeteraar of Carbo. Planten groeien nu prima, maar ook weer niet zo hard dat je wekelijks emmers planten op de composthoop moet gooien.
Nadeel is dat e.e.a. wat omslachtiger is. Emmers water moeten op temperatuur worden gebracht en het vullen van en zeulen met jerrycans in het veld is omslachtiger dan de kraan opendraaien. Maar het geeft een goed gevoel als je vissen en planten het prima doen. En wat is het leuk om aan ongelovige zwemmers uit leggen dat jouw vissen in hetzelfde water zwemen als zij!
 
Wat je in feite doet, is niet zozeer co2 in je bak brengen, maar je ververst met natuurwater welk waarschijnlijk een hoop fosfaat en nitraat bevat. Met een redelijke verlichting boven de bak zullen er inderdaad heel wat planten wel willen groeien, niet optimaal maar wel voldoende.

Je geeft aan dat je de PH stuurde met co2 toevoeging, laat ik maar meteen stellen dat dit NOOIT de bedoeling van CO2 moet zijn. zie het meer als een (prettige) bijkomstigheid. Daarbij is het zo dat de KH van het water uiteindelijk bepaald hoeveel punten de PH zal kunnen zakken bij toevoeging van een bepaalde hoeveelheid CO2.
Ikzelf heb in de loop van vele jaren ondervonden dat de PH niet meer dan 3-4 tienden in PH naar benden moet worden gestuurd, bij een KH van 3-5. Dan hebben de planten het echt naar hun zin en is de bak ook mooi stabiel, althans bij een goede belichting. Daarnaast is een regelmatige bemesting van zeer groot belang. De ketting van voedingsstoffen raakt immers op en als er 1 element afwezig of opgebruikt is, dan stoppen veel planten met groeien en nemen de algen het snel genoeg over, omdat zij immers minder verschillende stoffen nodig hebben om toch goed te kunnen groeien.

Greetzz BigSmoke
 
denk net als BigSmoke dat je natuurwater rijker is aan plantenvoeding waardoor je planten het net iets beter doen dan met je kraanwater.

die ketting van voedingsstoffen is gekend onder de wet van Liebig ontbreek er ��n schakel krijg je groeivertraging/stop.

zo hebben planten veel meer nodig dan enkel co2

zeer belangrijkste stoffen zijn
nitraat
fosfaat
kalium

+ een kleine hoeveelheid sporenelementen +fe



is alles van plantenvoeding aanwezig bepaald je lichtsterkt en verlichtingsduur dan de groeisnelheid en opname van plantenvoeding
 
Even een korte reactie. Ik voeg regenwater of zeer voedselarm grondwater toe, dus geen fosfaat of nitraat. Ook voegde ik geen CO2 toe om de pH te sturen. Nee de pH daalde door CO2-toevoeging en was slechts een afspiegeling van de toegenomen CO2-hoeveelheid.

De essentie van het gebruik van regen- en grondwater is dat de zowel de kH als de pH lager zijn, waardoor dit water meer CO2 zal bevatten. Zie hiervoor de bekende kH, PH en CO2 matrix.

Wat ik met mijn bijdrage wil zeggen, is dat je ook zonder CO2-toevoeging prima een plantenrijk aquarium kunt hebben, mits je de juiste watersamenstelling en inderdaad wat triple aangeeft de juiste hoeveelheid licht hebt. Voor veel beginnende aquarianen is de techniek een doolhof waar ze heel veel geld in stoppen en die vaak een bron voor problemen kan zijn. Zo draaien mijn bakjes op simpele Led- of PL-lampjes en filter ik met eenvoudige mattenfilters ingebouwd in een mooie achterwand. Zo blijven ze ook aan de buitenkant mooi, zonder ontsierende slangen. Het meeste geld zit in natuurgetrouwe achterwanden. Zo houd je aanschaf en onderhoudskosten in de hand.
 
Ik denk dat voor de meeste mensen het gebruik van regen of grondwater ook niet erg gemakkelijk zal zijn. Je moet denken aan vervuiling en het filteren hiervan. En in droge tijden heb je wellicht geen regenwater.
Op een flat zul je ook geen grondwater hebben.
Je hebt denk ik een beetje een luxe als ik het zo mag omschrijven. Ik zou hier, midden in de stad Groningen, niet graag zo het regenwater gaan gebruiken.
 
jessicapilon zei:
Op een flat zul je ook geen grondwater hebben.

Maar een flat heeft wel een groot plat dak 😀
 
Voor niet iedereen is het opvangen van regenwater haalbaar, maar zelfs op een flat kan je soms met wat handigheid een regenpijp aftappen. Verder is vooral het voorjaar een probleem en de de ijsperiodes. Trouwens ook in de buurt van Groningen zijn mooie zandwinputten met goed water, bijv. bij Tynaarlo. Maar jullie hebben weer het geluk dat de aquariumzaak in de buurt zit..........
 
Het is een volledige misrekening dat regenwater met een PH van 5,3 en een KH < 2 en een GH van <3 MEER CO2 zal bevatten. Ik kan aantonen dat dit water zelfs vrijwel zonder CO2 kan zijn.
Toevoeging van welke hoeveelheid CO2 dan ook, zal zonder meer leiden tot een zeer snelle daling van de PH omdat de KH buffer nagenoeg ontbreekt. Zo kan dit water binnen een uur met een toevoeging van slechts 20 bellen CO2 per minuut van PH 5,3 naar PH 4 of zelfs nog lager dalen. Dit is letterlijk dodelijk voor praktisch alle dierlijk leven!

Regenwater is een uitstekende manier, mits 48 uur gefiltert over actieve kool, om heel goed aquawater te verkrijgen. Ik verrijk dit water ALTIJD met een waterbereider en daarnaast een (vaste) plantenmest.
Mijn PH blijft schommelen rond de 6.3 en de KH rond <4 en GH < 5.
Ook gebruik ik CO2, maar slechts weinig, 500 gram in 6-7 maanden.

Greetzz Bigsmoke
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan