Wat is er nieuw

Gh+ Colombo

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Omdat ik naar mijn idee misschien een Calcium tekort in mijn aquarium heb, heb ik wat Gh+ van Colombo gehaald.
Volgens de gebruiksaanwijzing dien je eerst op te lossen in lauw water, maar het poeder lost maar deels op, is dit normaal?
Het staat al in een dag in een grote beker met water maar er blijft veel poeder onopgelost op de bodem liggen.
 
Je roert het ook door neem ik aan?

Hang er anders even een luchtpompje in.
 
Je roert het ook door neem ik aan?
Ja je moest eens weten hoe vaak ik al geroerd heb😀

Luchtpompje heb ik helaas niet, kan het kwaad om dit zo in mijn bak te gooien, alles zal dan naar de bodem zakken ben ik bang?
 
Je water wat je gebruikt is dan verzadigd en het poeder lost dan niet op. Dat heb ik ook als ik bij de zeewaterbak calcium of magnesium ga toevoegen. Meer water gebruiken kan helpen.
 
Ja je moest eens weten hoe vaak ik al geroerd heb😀

Luchtpompje heb ik helaas niet, kan het kwaad om dit zo in mijn bak te gooien, alles zal dan naar de bodem zakken ben ik bang?

Ja ik heb geen idee, nog nooit een KH/GH+ middel gebruikt.

Wat John zegt kan goed kloppen, zit logica in.
 
Je water wat je gebruikt is dan verzadigd en het poeder lost dan niet op
Zou dat het zijn ja? het is maar 15 gram in een liter water.
 
Hoezo heb je een calciumtekort? Waar merk je dat aan? Wat zijn je waterwaarden?
 
Waar merk je dat aan?

Dat denk ik omdat mijn Belgisch groen gekreukelde bladeren maakt, en ik hier en daar lees dat een Ca tekort daar een (mogelijke) reden voor kan zijn.
Ik had ook een Corymbosa in de bak staan, maar de bladeren groeide erg krom en de plant takelde hard af, dus die heb ik maar verwijderd.

De Gh is erg laag in deze regio <4, daarom vermoed ik dat er een tekort aan Calcium is.

Ik Hanteer de EI methode met Fosfaat/Nitraat waardes van 2/20 daarbij gebruik ik voldoende Tenso voor de micro's, Co2 gehalte is ruim 20 mg/l (KH 5 Ph 6,8)
Aangezien dit alles in orde zou moeten zijn denk ik dus aan een Ca tekort.

Ik blijf ook last houden van een kaamlaag, dit duurt nu al 3 maanden (sinds de opstart)
De kaamlaag ontstaat ook alleen tijdens de groeiperiode van de planten dus ze moeten ergens iets tekort komen, vreemd genoeg staat alles er verder wel goed bij (op het Belgisch groen na)
Een tijdje terug heb ik de verlichtingssterkte al gehalveerd en dat pakte positief uit, zowel in de plantengroei alsmede voor de kaamlaag.

dus bij wijze van test wil ik mijn water wat verrijken met Ca en Mg, en aangezien er meer nuttige mineralen in de Gh+ van Colombo zouden moeten zitten leek dit mij een goede keus,

P4300020.JPG


Andere planten groeien wel goed, maar omdat het Belgisch groen een erg snelle groeier is vertoond deze als eerste tekorten (denk ik)

P4300022.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zou dat het zijn ja? het is maar 15 gram in een liter water.

Probeer het eens op te lossen in 2 liter of in 2 porties van elk 7.5 gram bijvoorbeeld. Je kan ook een emmer pakken en even 5 liter uit de bak hevelen en het dan oplossen en weer terugdoen.
 
Ja dat zal ik eens proberen.
 
Probeer het eens op te lossen in 2 liter
Bijna vergeten om even te vermelden dat het idd wel oplost in meer watervolume, en nog snel ook.
Dat ik daar zelf niet op gekomen ben, maar dat komt onder andere omdat 80 gram KNO3 wel geheel oplost in 500 ml

Ben benieuwd wat mijn bak gaat vinden van de extra mineraaltjes
 
En dit keer was mn tip geheel gratis
Geen tip maar een vraag, dus ook al is het na achten alsnog gratis toch?😀

Het water werd wel enigszins mistig na het toevoegen van het voorbereide water, dit is niet erg neem ik aan? omdat de vissen ook vrolijk door de wolken heen zwommen.
 
Ook ditmaal zal ik gratis antwoorden maar dat is niet zo erg want met voldoende stroming gaat dat gelijk door de bak en zal het wel snel oplossen. Ik heb soms ook een wittige wolk na het toevoegen met niet al teveel water.
 
Oké, normaal dus.:thumbs:
Het trekt wel snel weg ja (half uurtje)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan