Wat is er nieuw

Gh daalt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dylanb
  • Startdatum Startdatum
D

Dylanb

Guest
Hallo,

Op het moment ben ik bezig mijn bak op te starten.
Ik heb amazonia soil gebruikt dus ik heb vrij veel water wissels gedaan deze ben ik nu aan het afbouwen maar het valt me op dat mijn gh vrij snel daalt mijn kraan water heeft een gh van 10 en na 2 dagen heeft mijn aquarium water een gh van 6.
Na een waterwissel van 50% is de gh 9.
Het is een bak van 450 liter met een lichte aquascape (tapijt van cuba) met co2.
Als planten voeding gebruik ik de aanbevolen dosis ada brighty neutral k en brghty mineral.
Nou las ik ergens op internet dat het soms het geval is dat de planten alle calcium uit het water verbruiken wat dus de gh verlaagt heeft iemand hier ervaring mee of moet ik de oorzaak van de gh daling ergens anders zoeken de rest van de water waardes zijn goed en stabiel
 
Kijk eens wat ik zojuist voor jou heb opgezocht:

http://www.tspt.nl/techniek/soil.html
Als je even naar beneden bladert kom je bij het kopje "Opsomming:". Daar moet je bij de tweede alinea zijn. Deze begint met de zin: "Het is normaal dat de KH en GH in het begin naar beneden gaat, dit komt door..." de rest van het antwoord mag je zelf lezen op de website van @Cornelius :petjeaf:
 
Je hebt denk ik een ph verlagende bodem en die verlagen de kh en de gh ook.
 
Hier een uitleg van oud lid Backplay:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
 
Bedankt voor jullie hulp.
Ik ga maar is kijken of ik een ro systeem in elkaar kan zetten
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan