Gh en Kh blijven dalen?


N

navyblueboss

Guest
Mijn Kh en Gh waren 5 en 6, voor een tanganyika bak aan de lage kant. Ik heb dit opgevoerd met behulp van Aquadur naar Kh 12 en Gh 12. In 5 dagen tijd is dat (zonder waterverversing of iets dergelijks) gedaald naar Kh 9 en Gh 6. Best een behoorlijk verschil? Opnieuw aangevuld en weer hetzelfde gebeurt..?!

Beetje stomme vraag misschien maar waar kan die hardheid nou eigenlijk heen gaan? Gebruiken planten dat ook? Of gaat het op bij een andere chemisch/biologisch proces?

De bak is 200L en bevat welgeteld 1 anubias en 5 kleine stronkjes valisneria, is verder gevuld met filterzand en ardenner breuksteen. Filter bevat niks anders dan sponzen, watten en pijpjes/siporax.
 
Niemand die dit mij kan toelichten? :'(
 
Ja, een aardig deel van bepaalde zouten slaat neer en verdwijnt in een kleine laag van je bodem..
 
Misschien moet er eerst een punt van verzadiging worden bereikt?
 
Misschien moet er eerst een punt van verzadiging worden bereikt?

Hmm dat is een interessante gedachte.. Zeker in combinatie met de opmerking van Tom.

Als het klopt wat tom zegt en een gedeelte neerslaat dan kan dat natuurlijk niet voor altijd zo doorgaan, op een gegeven moment slaat er zo veel neer dat een deel ook weer oplost, toch? Dus dan is het inderdaad wachten op een bepaalde verzadiging.

Ik denk maar even hardop hoor. Maar het zou een verklaring kunnen zijn.. Ben ook pas net begonnen met het aquadur. Nog even volhouden en kijken wat er gebeurt.
 
vind het toch vreemd hoor...

ik zou het nog even aankijken en anders iets anders proberen als aquadur... iets voor de vijver ofso? iig een stuk goedkoper.
 
Na een aantal weken is het toch "gestabiliseerd". Elk weekend doe ik een check en vul ik de KH en GH aan waar nodig, tot nu toe is dat elke week 2 punten op zowel de gh als de kh, dus lang niet meer zoveel als voorheen. Ik denk dat er toch sprake is van een bepaalde verzadiging die bereikt moet worden.
 
Ja, een aardig deel van bepaalde zouten slaat neer en verdwijnt in een kleine laag van je bodem..

Ik vraag me dan af (ook gelet op de vraag/opmerking van Sanneke) of dit een bepaald punt moet bereiken alvorens te stoppen of hoe gaat dat dan?
 

Terug
Bovenaan