Wat is er nieuw

GH en KH te hoog(?)

Traylica

Member
Lid geworden
18 oktober 2021
Berichten
17
Leeftijd
30
Beste allemaal,

Ik probeer een zuid Amerikaanse biotoop te maken maar het gaat al een langere tijd niet lekker met mijn bak.
Mijn GH is rond de 14 en de KH is rond de 10, de rest van de waarden zijn oké en vallen binnen de norm*
Ik had gelezen dat je gekookte water maar ik geloof dat dit niet veel uitmaakt. Althans ik heb water gekookt en getest met een teststrip, de GH en KH was net zo hoog als met ongekookt water.
Wat kan/moet ik doen?
Ik denk dat dit een probleem is. Aangezien ik de laatste maand meerder (5) vissen kwijt ben geraakt aan ziekte: buikwaterzucht(?) en krommen ruggen.
Ik zit met mijn handen in het haar en gooi er steeds meet anti-bact zooi in....


Kan iemand mij helpen?


*
nitraat: 0-10
geen nitriet
GH: >7 - >14
KH: 10 en soms 15
Ph: 6,8-7,2
Cl2: 0-0,8
 
Voor Zuid-Amerika zijn je kh en gh waarden wel extreem hoog. Maar dit is niet de oorzaak van kromme ruggen.
De oorzaak hiervan is veelal te ver doorgekweekt, en kun je verders weinig aan doen.

Buikwaterzucht heb ik zelf weinig ervaring mee, en kan ik je geen zinnig antwoord op geven.

Wellicht is het wel hamdig om even aan te geven wat voor bak je hebt staan, en wat je vissenbestand is.

Misschien is het ook eens wijs om met een druppeltest te gaan meten ipv strips (aan de hamd van je gegeven waardes)
 
Dank je wel.

Inmiddels bevat het:
1x borstelneus
3X platty(de rest is dood)

Alles leeft in een Juwel Rio 125L met intern filter

En wat kan ik aan de GH en de KH doen?
Spul toevoegen of heb je een ander advies?
 
Platy's en borstelneus hoef je mijns inziens niets te veranderen.
Misschien heb je wel gewoon pech gehad met de aanschaf van je vissen (kromme ruggen)
Voor nu zou ik buiten de wekelijkse waterwissels, even een aantal weken niets doen, en kijken hoe eea zich ontwikkeld.
Daarna kun je je vissenbestand verder gaan uitbreiden.
Let hierop in de winkel wel goed op vergroeiingen.
 
Platy's en borstelneus hoef je mijns inziens niets te veranderen.
Misschien heb je wel gewoon pech gehad met de aanschaf van je vissen (kromme ruggen)
Voor nu zou ik buiten de wekelijkse waterwissels, even een aantal weken niets doen, en kijken hoe eea zich ontwikkeld.
Daarna kun je je vissenbestand verder gaan uitbreiden.
Let hierop in de winkel wel goed op vergroeiingen.
Ik heb de platty's (ooit 6) van de zelfde winkel en in het begin was er niet veel te zien. Ze kregen deze pas later of het is pas later tot uiting gekomen
Maar je denk dat door een regelmatige water verversing de GH en de KH moeten dalen? Of zouden de waarde niet gevaarlijk kunnen zijn?
 
Voor je conclusies trekt uit je waterwaarden kan je beter beginnen met het testen van water met een goede druppeltest!
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even gewandeld
      Terug
      Bovenaan