Wat is er nieuw

GH, kalk, slakken

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,298
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

sinds we met het aquarium begonnen zijn meet ik de waterwaarden waaronder ook GH, KH.
Het valt mij op dat ze langzaam dalen. In het begin mat ik GH van 12 tot 11.
Nu was mijn eerste testset een tweedehands van colombo. Het kan zijn dat de GH en KH tests wat verouderd waren en daardoor hogere waarden aangaven. Ik zag met de nieuwe JBL set wel meteen lagere waarden. Maar ook bij de JBL zie ik de waarde langzaam dalen. Uiteindelijk is hij langzaam gedaald naar 8 tot 7.
Ik ben benieuwd hoe dit zicht verder ontwikkelt. Volgens opgaaf van het drinkwaterbedrijf zou de GH in mijn gebied gemiddeld 7.9 moeten zijn. Mogelijk stabiliseert het zich hierop. Maar ik wissel niet heel veel water (elke 2 weken 40%), dus het zou nog verder kunnen dalen.

In de bak hebben we een levendige populatie sulawesi slakken. Die hebben stevige huisjes. Ik kan me voorstellen dat daar flink wat kalk voor nodig is. Ik lees dat een minimum GH van 5 nodig is, dus we zitten nog niet echt in de problemen.
Nu zag ik in de waterkoker van die schilfertjes kalkafzetting rondzwemmen. Ik vroeg me af of het zinvol is om er af en toe wat van in de bak te kieperen. Wat zouden daar de invloed van zijn? Heeft het ook nadelen om zoiets te doen?
Zijn er formules voor wat een bepaalde hoeveelheid gram kalk per liter doet met de GH?

Ik ga ervan uit dat de waterwissels er toch wel voor zullen zorgen dat de GH niet onder 6 komt, maar het heeft me eigenlijk wel nieuwsgierig gemaakt.
 
Zijn er formules voor wat een bepaalde hoeveelheid gram kalk per liter doet met de GH?
Misschien dat @biljoenblik dat kan vertellen maar dat weet ik niet. Zelf heb ik nooit een lagere gh gemeten met Tylo s maar goed ik ververste dan ook wekelijks wel.
Of kalk wat doet met de gh dat weet ik niet want de gh zijn aardalkali ionen als ik het goed heb zoals strontium, calcium en magnesium.
Van Aquainfo:

De totale harheid, GH​

De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:

  • Calcium
  • Magnesium
  • Strontium
  • Barium
  • Beryllium
  • Radium
 
 
Calcium = kalk, en ik vermoed dat dat ook het grootste deel is. De overige mineralen zullen wel aanwezig zijn, maar kalk is goed vertegenwoordigd.
Als je bang bent dat je slakken te weinig klak krijgen/ hebben, kun je een paar oesterschelpen of wat eierschalen (paar voorbeelden) in je bak doen. Ik laat af en toe mijn vissen een kippenbotje van het eten afknabbelen, daags daarna zitten er een heleboel slakken op die blij zijn met het calcium in zo'n botje. (Aangezien eerst ik, en daarna mijn honden en katten er het meeste al af geplukt gaat het om niet meer dan wat fliebertjes smaak.)
 
Laatst bewerkt:
Calcium = kalk, en ik vermoed dat dat ook het grootste deel is. De overige mineralen zullen wel aanwezig zijn, maar kalk is goed vertegenwoordigd.
Ja dat klopt en het merendeel is calcium en magnesium.
 
Het is misschien ook belangrijk om te weten dat boven (of onder ben niet meer zeker) een bepaalde ph waarde de calsium en magnesium bicarbonaat omgezet word naar carbonaat. Als dit gebeurt kan de oplosbaarheid van de calsum en magnesium lager worden en dan kan je last van kalk aanslag en dergelijke krijgen. (Of het sneeuwt naar beneden)
 
Dat is bij een hoge(re) pH, als je azijn in je water koker stopt, lost de kalkaanslag weer op en is je waterkoker weer schoon.
 
Misschien dat @biljoenblik dat kan vertellen maar dat weet ik niet. Zelf heb ik nooit een lagere gh gemeten met Tylo s maar goed ik ververste dan ook wekelijks wel.
Of kalk wat doet met de gh dat weet ik niet want de gh zijn aardalkali ionen als ik het goed heb zoals strontium, calcium en magnesium.
Van Aquainfo:

De totale harheid, GH​

De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:

  • Calcium
  • Magnesium
  • Strontium
  • Barium
  • Beryllium
  • Radium

1 mg Calciumcarbonaat (kalk) per liter geeft een GH van 0,056.

18 mg kalk op 1 liter water geeft een verhoging van 1 GH.

Nu geld dit voor Calciumcarbonaat.

Kalk in een waterkoker is oa Calciumcarbonaat, maar ook Magnesiumcarbonaat.
Het zal elkaar niet veel ontlopen.
 
Aha! Dat is interessant. Dus bij mijn bak van 160 liter netto zou er ongeveer 3 gram nodig zijn. Dat is eigenlijk best weinig. Maar ik denk dat er ook niet zoveel in een waterkoker zit.

Mijn pH is met het rijpen van de bak ook wat gezakt. Ongeveer van 8.2 naar 7.6. mogelijk houd dat ook verband.

Ik denk dat ik voorlopig nog even alles zo laat. Als de GH onder 7 zakt dan zou ik eens kunnen overwegen wat toe te voegen.
 
Calcium = kalk, en ik vermoed dat dat ook het grootste deel is. De overige mineralen zullen wel aanwezig zijn, maar kalk is goed vertegenwoordigd.
Als je bang bent dat je slakken te weinig klak krijgen/ hebben, kun je een paar oesterschelpen of wat eierschalen (paar voorbeelden) in je bak doen. Ik laat af en toe mijn vissen een kippenbotje van het eten afknabbelen, daags daarna zitten er een heleboel slakken op die blij zijn met het calcium in zo'n botje. (Aangezien eerst ik, en daarna mijn honden en katten er het meeste al af geplukt gaat het om niet meer dan wat fliebertjes smaak.)

Dat is ook grappig! Zie je ze dan ook eten van eierschalen en oesterschelpen?
 
Trouwens, de KH daalt ook. De carbonaat dus. Dus het ligt inderdaad wel in de rede dat het calcium en magnesium is wat minder wordt.
Ik denk dat de slakken dat dan ook uit de voeding halen, want we hebben echt wel meer gram slakkenhuis in de bak dan die 3 gram die een verlies van 1 GH zou geven.
 
Ik gebruikte een stukje sepia bij de Tylo s.
 
En eten ze daar dan ook van? Of wordt het in het water opgelost?
Volgens mij sabbelen ze dat op 😁 misschien maken ze ook wel gebruik van een soort zuur. Ik heb bij mij in mn garnalen bak schelpen liggen die ook lijken aan gegeten te zijn door slakken in iedergeval.
 
Ja zover ik weet snoepen ze ervan en afhankelijk van de zuurgraad zal het ook oplossen.
Het is voornamelijk calcium:

 
AquaCafe
Help Users
      cemedia: Easy peasy🙂
      Terug
      Bovenaan