GH KH plotselinge verandering


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
hallo allemaal,

Ik heb in eens heel andere waterwaarden. Hoe kan dit? De KH en GH velenmalen hoger

Normaal: KH8 GH12
Nu: KH13 GH21 (2 keer gemeten voor de zekerheid)

Kraanwater is nu KH8 GH17 (dacht dat de GH tijd geleden 12 was)

pH is 6,60 en co2 indicator is limoen groen.

Hoe erg is deze verandering? Volgens de KH/pH tabel zit normaal bij mij al een beetje in het rood (iedere bak is natuurlijk anders) maar nu al helemaal. Ik heb niks veranderd in mijn aquarium en maak mij nu dus beetje zorgen. Wat moet ik doen?

Alvast bedankt voor de reacties
 
Waarmee getest? vooral de gh-druppeltest en kh-druppeltest verouderen snel na opening (gaat een reactie aan met zuurstof) waardoor de metingen steeds meer gaan afwijken
 
Waarmee getest? vooral de gh-druppeltest en kh-druppeltest verouderen snel na opening (gaat een reactie aan met zuurstof) waardoor de metingen steeds meer gaan afwijken
Ik kan bevestigen dat ze vrij snel verlopen. Ik heb een keer zitten druppelen tot ik een ons woog, wetende dat dat nooit kon kloppen want dan hadden er stenen uit de kraan moeten komen, maar het omslagpunt kwam maar niet.
 
ik heb nog een test koffer van jbl. Ergens in februari gekocht. Maar nog lang niet op. Zijn deze dan allemaal verlopen? Staan er ook ergens houdbaarheidsdatums op
 
Ik had een testkoffer van Superfish. Nergens een datum hoe lang de flesjes houdbaar zijn na het openen. Met GH en KH kon ik druppelen tot ik een ons woog. De kleur sloeg niet meer om.
Recent kocht ik weer een koffer van Superfish en ik legde hen de vraag voor hoe lang de verschillende testen houdbaar zijn.

Ik kreeg het volgende antwoord:

De watertesten zijn houdbaar zoals aangegeven staat op de koffer. Die datum geldt alleen voor de flesjes die in dat koffer zitten, dus als u later, andere testjes koopt omdat er een flesje op is dan geldt voor de nieuwe flesjes de houdbaarheid zoals op de verpakking van die testjes staat.



Het openen van de flesjes heeft geen directe invloed op de houdbaarheid van de testen op voorwaarde dat de flesjes schoon en droog bewaard blijven. Op het moment dat de flesjes en dan vooral de druppelaar vies en nat worden, dan heeft dat een directe invloed op de inhoud welke daardoor niet betrouwbaar is. Normaliter is het echter gemakkelijk om de flesjes schoon te houden dus vormt dat geen probleem.

Ik geloof hier niks van omdat ik met de GH/KH foutieve uitslagen heb gehad bij hun merk en ook met de uitslagen van NH3/NO2. Ik meen dat ik toen een JBL koffer had.

Nitraat en fosfaat blijven denk ik wel erg lang houdbaar. Ik heb getest met mijn oude koffer, maar door eerdere ervaringen twijfelde ik aan de resultaten. Ik kocht recent dat nieuwe koffer en de resultaten waren identiek. De reden dat nitraat op 0 bleef staan was geen user error of verlopen test, maar er zat waarschijnlijk geen nitraat meer (meetbaar) in de bak als ik keek naar deficiëntie bij de planten.
 
Zelf zou ik vragen of de lfs het eens wil testen met druppels of zelf een nieuwe kh test kopen.
 
ik heb nog een test koffer van jbl. Ergens in februari gekocht. Maar nog lang niet op. Zijn deze dan allemaal verlopen? Staan er ook ergens houdbaarheidsdatums op
Zodra een test geopend word gaat het een reactie aan met zuurstof en dat is onomkeerbaar, de datum die er soms opstaat geld voor ongeopende flesjes.
 
Ik had een testkoffer van Superfish. Nergens een datum hoe lang de flesjes houdbaar zijn na het openen. Met GH en KH kon ik druppelen tot ik een ons woog. De kleur sloeg niet meer om.
Recent kocht ik weer een koffer van Superfish en ik legde hen de vraag voor hoe lang de verschillende testen houdbaar zijn.

Ik kreeg het volgende antwoord:



Ik geloof hier niks van omdat ik met de GH/KH foutieve uitslagen heb gehad bij hun merk en ook met de uitslagen van NH3/NO2. Ik meen dat ik toen een JBL koffer had.

Nitraat en fosfaat blijven denk ik wel erg lang houdbaar. Ik heb getest met mijn oude koffer, maar door eerdere ervaringen twijfelde ik aan de resultaten. Ik kocht recent dat nieuwe koffer en de resultaten waren identiek. De reden dat nitraat op 0 bleef staan was geen user error of verlopen test, maar er zat waarschijnlijk geen nitraat meer (meetbaar) in de bak als ik keek naar deficiëntie bij de planten.
Dat antwoord klopt ook niet wat de winkel jouw gaf maar dierenwinkels hebben geen verstand van chemie dus die geven een algemeen antwoord, maar vooral de Gh en Kh druppeltesten reageren het felst op zuurstof waardoor die vrij snel verouderen
 
Dat antwoord klopt ook niet wat de winkel jouw gaf maar dierenwinkels hebben geen verstand van chemie dus die geven een algemeen antwoord, maar vooral de Gh en Kh druppeltesten reageren het felst op zuurstof waardoor die vrij snel verouderen
Dit is het antwoord van Aquadistri zelf (Superfish) , de producent.
 
Oke ja dat zal dan denk ik een voorlichter zijn en die hebben al helemaal geen kaas van chemie gegeten die lezen alle info van een spreadsheet af
Dus er staat foutieve informatie in hun eigen spreadsheet. Kom op Antje, het gaat er toch niet om hoe ze foutieve informatie geven maar dat dat gebeurt.
Ik geef niet voor niets aan dat ik er geen snars van geloof.
 
Ik weet niet hoelang de gh en kh precies nog bruikbaar zijn na opening maar ja deze zijn al een tijdje open en dan twijfel ik ook aan de juistheid. Een kh test kost niet zoveel dus ik zou een ander kopen en het dan gelijk vergelijken.
 
Dus er staat foutieve informatie in hun eigen spreadsheet. Kom op Antje, het gaat er toch niet om hoe ze foutieve informatie geven maar dat dat gebeurt.
Ik geef niet voor niets aan dat ik er geen snars van geloof.
Ja het klopt ook niet dat ze foutieve info geven, maar wat ze niet weten kunnen ze je ook niet vertellen
 
Ik weet niet hoelang de gh en kh precies nog bruikbaar zijn na opening maar ja deze zijn al een tijdje open en dan twijfel ik ook aan de juistheid. Een kh test kost niet zoveel dus ik zou een ander kopen en het dan gelijk vergelijken.
Hangt ook van de test af.
Heb hier een DH test die al ruim een jaar open is en nog netjes meet.
DH=GH dus kan het vergelijken met m’n JBL test van m’n aquarium.
Maar met wekelijks testen worden ze hier niet veel ouder dan 1/2-3/4 jaar :LOL:
Maar de ene is langer goed dan de ander, bij twijfel gewoon een nieuwe test scoren en herhalen
 

Terug
Bovenaan