gh verlagen, kh hetzelfde houden


S

sapz1987

Guest
Hoi,
Ik ben m'n 60cm bakje nog aan het indraaien.
Uit de kraan komt(teststrip):

No3= 10
No2= 0
Gh= 8
Kh= 4
Ph= 6,4
Cl= 0

Nu moet deze bak geschikt worden voor een groepje Trichopsis pumila (dwerg knorries) en wat garnalen..
Low maintenance qua beplanting; cryptocorynes, javavaren, mos etc..

Bodemmateriaal is een mix:
75% dennerle scapers soil (wat een hoop stuif, zeg, elke keer dat de bodem aangeraakt wordt is de hele bak een bruine wolk)
25% jbl manado soil

Komt ook wat spiderwood en dragonstone in.

Nu lijkt het me dat de GH te hoog is..
Maar de KH lijkt me prima, toch?

Hoe laag moet ik mn GH maken, hoe doe ik dat.. en vooral hoe doe ik dat zonder dat mn KH ook erg daalt?
 
Osmose en dan zelf de juiste mineralen toevoegen.

maar wellicht is het handig om eerst op een accurate manier te meten hoe het ervoor staat, strips blijven m.i. onbetrouwbaar.
 
maar wellicht is het handig om eerst op een accurate manier te meten hoe het ervoor staat, strips blijven m.i. onbetrouwbaar.

Misschien is het een leuk experiment om de met teststrips gemeten waardes van het kraanwater te vergelijken met de exacte waterwaardes volgens de watermaatschappij...
En het is ook altijd interessant om met je strips hetzelfde water verschillende keren na elkaar te meten en vervolgens te controleren hoe consequent de resultaten van de strips zijn. ;)
 
Osmose en dan zelf de juiste mineralen toevoegen.

Of een deel osmose en de rest kraanwater tot je de waarde hebt die je wenst is ook een optie
(edit: maar dan zal je KH ook mee dalen natuurlijk bedenk ik me nu, na het plaatsen van de post :oops:)

Maar voor wie of wat is de GH precies te hoog?
 
Ik zou eerst een testkoffer met druppels aanschaffen om een betrouwbaardere uitslag van je waterwaarden te hebben want die stripjes zijn nou niet echt nauwkeurig te noemen.
 
Ja, een koffer staat in de planning..
Ik kan me ook niet voorstellen dat de ph uit de kraan zo laag is..

Maar de koffer komt pas in januari..
 
Welke testkoffer heb jij op het oog? Mijn eerste en huidige is die van Sera, waar de dGh en de dKh niet volgens voorschrift veranderen; al kan dat komen door ontharst water.

Verder gebruik ik wekelijks de teststrips van JBL om de veranderingen op te volgen, en maandelijks de druppeltests van Sera om de precieze waardes te meten.

Ontopic: Welke methodes heb je ondertussen al gevonden om de dGh te verlagen? Of hou je het bij de huidige waardes?
 

Terug
Bovenaan