Gh verlagen


F

Felereca

Guest
Goedemiddag,
Weer even mn waardes nagekeken en het valt me op dat mijn gh erg hoog was.
Ik zou deze graag willen verlagen maar weet niet precies hoe.
Ik ben momenteel bezig om mijn Kh te verlagen met gekookt water want die is nu 8 en zou hem toch iets lager willen hebben. Iemand een idee wat de beste streefwaarde is?
Had gelezen dat de gh ongeveer even hoog moet zijn als de Kh maar bij mij zit er een heel groot verschil in, mijn Gh was echt rond de 25 toen ik hem gister gemeten had met een druppeltest, dus dat baart mijn wel een beetje zorgen.
Elk advies is welkom, alvast bedankt.

Gr. Peter
 
Ikzelf werk sinds kort met Osmose water, dat werkt ook wel goed.
Zo'n apparaat heb je voor onder de 50 euro en hij kan zo'n 8/9 liter doen in 3 uur tijd. Wil je meer? Kost ook meer.

Hoeveel liter gaat het om?
 
catcorp zei:
Ikzelf werk sinds kort met Osmose water, dat werkt ook wel goed.
Zo'n apparaat heb je voor onder de 50 euro en hij kan zo'n 8/9 liter doen in 3 uur tijd. Wil je meer? Kost ook meer.

Hoeveel liter gaat het om?
het gaat om een bak van 200 Liter dus heb niet een hele dure nodig neem ik aan.
 
Ik heb de goedkoopste van osmoseapparaat.nl en heb in 2 uur en 10 minuten een jerrycan van 10 liter vol zitten.
 
jessicapilon zei:
Ik heb de goedkoopste van osmoseapparaat.nl en heb in 2 uur en 10 minuten een jerrycan van 10 liter vol zitten.
Dat is netjes! kan je deze apparaten ook op een normale kraan installeren? zoja dan schaf ik er meteen eentje aan! :)
 
Sluit je gewoon aan als een wasmachine.
Ik heb eentje van 60� en haal in optimale omstandigheden 200 liter in 20 uur of zo.

Optimale omstandigheden voor osmose zijn 20-25�C en 4-8 bar.
Dus de osmosefilter stel je best op in de kelder of zo.
Op zolder zal de efficientie sterk verlagen tenzij je een boosterpomp bij hangt die de druk hoog houdt.

Lage druk laat het toestel trager werken en je zal ook meer restwater hebben.
Kouder water zal eveneens hetzelfde doen.
 
JurgenD zei:
Lage druk laat het toestel trager werken en je zal ook meer restwater hebben.
Kouder water zal eveneens hetzelfde doen.

Dat is dus bij mij het geval. Al vind ik dat niet heel erg, zet het gewoon de avond van tevoren aan en ga gamen. Volgende ochtend net voor ontbijt de 2e emmer en dan kan ik na ochtendrituelen fijn aquarium onderhoudswerk doen :D
 
Felereca zei:
jessicapilon zei:
Ik heb de goedkoopste van osmoseapparaat.nl en heb in 2 uur en 10 minuten een jerrycan van 10 liter vol zitten.
Dat is netjes! kan je deze apparaten ook op een normale kraan installeren? zoja dan schaf ik er meteen eentje aan! :)

Ja ik heb hem gewoon op de wasbak in de douche maar hoorde van een lid die er net ook ��n heeft gekocht dat je nu wel een "verloopstukje" erbij moet kopen. Maar het past verder zo hoor en aansluiten is in 1 minuut gebeurt.
 
Als je een buitenkraan hebt met een "plat uiteinde" dan past hij daar ook op, soms zie je nog wel dat er een verlengstukje voor de tuinslang is opgeschroefd. Dat schroef je er dus af.
9C7XPHtyJ_LXSnRBls9qJxDbD4Nksmz1.jpeg
 
jessicapilon zei:
Felereca zei:
jessicapilon zei:
Ik heb de goedkoopste van osmoseapparaat.nl en heb in 2 uur en 10 minuten een jerrycan van 10 liter vol zitten.
Dat is netjes! kan je deze apparaten ook op een normale kraan installeren? zoja dan schaf ik er meteen eentje aan! :)

Ja ik heb hem gewoon op de wasbak in de douche maar hoorde van een lid die er net ook ��n heeft gekocht dat je nu wel een "verloopstukje" erbij moet kopen. Maar het past verder zo hoor en aansluiten is in 1 minuut gebeurt.
een verloopstukje is niet zozeer een probleem neem ik aan kost maar een paar euries.
heb zelf geen buitenkraan jammer genoeg maar niemand hier die gaat zeuren als ik even het apparaat aansluit in de badkamer :)
gaat ook wat vlotter dan elke keer water koken en weer af laten koelen
en welke osmoseapparaat heb jij dan precies?

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/ ... 50-ba.html
of
https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapp ... 0-gpd.html
 
jessicapilon zei:
Ja ik heb hem gewoon op de wasbak in de douche maar hoorde van een lid die er net ook ��n heeft gekocht dat je nu wel een "verloopstukje" erbij moet kopen. Maar het past verder zo hoor en aansluiten is in 1 minuut gebeurt.


Dat Lid, dat ben ikke ;)

Heb ook de Osmo 50 en dat tussenstukje van Richard.
Toevallig gister gaten geboord in de muur en het geheel opgehangen en dalijk maar eens uitproberen.

Het apparaat zelf 39,95
Het tussenstukje 17,95

Ach ja, we moeten er iets voor over hebben voor deze hobby he ;)

Edit: ZONDER verloopstukje kun je hem NIET meer aansluiten op de gewone wastafelkraan.
 
Ik wist me niet meer te herinner wie het was Sanneke. Lol.

Ja toen ik hem destijds kocht paste het nog wel maar ja dat is inmiddels veranderd dus. Ach ja, geld moet rollen zeggen ze ;)
 
Zal hem denk ik aan de wasbak moeten bevestigen aangezien er zeer weinig plek in in de keuken waar de wasmachine staat. Isra�l het dan niet verstandig om een boosterpomp erbij te nemen aangezien het een etage hoger is?
Want de 4 bar zal je namelijk niet halen denk ik boven, denk dat je rond de 2 zal zitten
https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapp ... Aijg8P8HAQ
 
nog 1 vraag, enige ervaringen met osmoseapparaat.nl? ik heb gelezen dat best veel mensen slechte ervaringen heb met deze winkel :(
 
Wij niet hoor en we zijn niet de enige forumleden die hier een osmoseapparaat vandaan hebben.
 
Mascha&Ivo zei:
Wij niet hoor en we zijn niet de enige forumleden die hier een osmoseapparaat vandaan hebben.

Dat is wel zo inderdaad, moet ik trouwens een osmose of reverse osmose hebben?
Weet niet echt het verschil tussen die twee. Dit is de eerste keer dat ik met een osmoseapparaat in aanraking kom.
 
Eigenlijk zijn alle filters die wij kennen reverse osmose.
Maar velen zeggen gewoon osmoseapparaat. :)

Osmosis is zouten toevoegen, reverse osmosis is zouten verwijderen. :)

pViF_TzaXxWNXwG7Fg7XLOQu-V-1vwsB.png
 
We spreken van osmose. Maar het princiepe is vol uit Reverse Osmosis. Omgekeerde osmose.

Normale osmose is een situatie waarbij onder invloed van een concentratie verschil het water verplaatst naar de kant waar de meeste zouten zijn. Net zolang tot beide kanten gelijk zijn.

Echter omgekeerde osmose, laten we het water naar de kant waar de minste zouten zijn gaan. Want we willen zuiver water.

Zie ook:

Osmose

Omgekeerde Osmose
 
Harstikke bedankt voor deze uitleg, nu snap ik het inderdaad.
had er nog niet 1 besteld omdat ik niet zeker wist welke ik moest nemen.
zal het misschien handig zijn om zo'n booster erbij te nemen aangezien er een aanbieding is van osmoseapparaat + booster voor 90 euro.
normaal is die booster alleen al 80 ofzo.
ben bang dat als ik hem boven op de wastafel aansluit dat de druk te laag is waardoor er weer veel water verloren gaat.
 
Volgens mij is dat beetje extra water, nog altijd goedkoper dan de stroom van een boosterpomp.
Plus je zit de halve dag in de herrie.

Gewoon lekker laten lopen, kost een beetje meer tijd.
 
ja lastig.. mijne staat ook 1 hoog op de badkamer kraan en die vult in 1uur een emmer van 5liter...

met boosterpomp zal het inderdaad sneller gaan = minder afvalwater, maar ik zou hem gewoon zonder nemen en wat langer wachten.
 
Belangrijk in dezen of de extra wachttijd ook praktisch mogelijk is.

Voorbeeld:
Wij twee zijn onregelmatig thuis. En 'rustig' laten lopen als we niet thuis zijn zit er met ons zenuwpezen (en houten vloer, en 1 hoog wonen) niet in. Dus vandaar: boosterpomp, zodat �ls het water aanstaat het wat vlotter gaat.
 
Mascha&Ivo zei:
Belangrijk in dezen of de extra wachttijd ook praktisch mogelijk is.

Voorbeeld:
Wij twee zijn onregelmatig thuis. En 'rustig' laten lopen als we niet thuis zijn zit er met ons zenuwpezen (en houten vloer, en 1 hoog wonen) niet in. Dus vandaar: boosterpomp, zodat �ls het water aanstaat het wat vlotter gaat.

Extra wachttijd is in dit geval wel mogenlijk.
wel bedankt dat je daaraan dacht :)
kan hem in de avond sowieso wel 4/5 uurtjes aanzetten.
 
Ik gebruik regenwater, gereinigd door 3 filters waaronder ��n koolfilter. Door dat te mengen met het harde leidingwater hier krijg ik de gewenste waardes voor mijn aquaria.
 
Herbstnebel zei:
Ik gebruik regenwater, gereinigd door 3 filters waaronder ��n koolfilter. Door dat te mengen met het harde leidingwater hier krijg ik de gewenste waardes voor mijn aquaria.
zat ik inderdaad ook aan te denken, maar heb zojuist alsnog zo'n osmoseapparaat besteld! :D
 
Het voordeel van regenwater is (buiten dat het gratis is :D ) dat het een lage pH heeft. Mijn gezelschapsaquarium draait zo mooi op 6,8. Enkel in mijn nanobak krijg ik em niet lager dan 7,2 maar hij blijft uiteindelijk wel stabiel op die waarde.

Het nadeel van regenwater is dat er verontreiniging kan in zitten. Ondanks de filters krijg je ze er niet altijd allemaal uit zoals bv ziektes...
 

Terug
Bovenaan