Wat is er nieuw

gH-waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jhagie
  • Startdatum Startdatum
J

Jhagie

Guest
Hallo allemaal,

Wat kan het dan zijn als ik water uit aquarium haal dan is deze na 1 druppel al groen.
En als ik water uit de kraan haal dan is deze na 5 a 6 druppels groen.

Deze kraan gebruik ik ook voor het vullen/verversen van aquarium.
Wij hebben een water ontharder.

Het brengt mij een beetje in de war of ik wordt gek.

welke kleur hebben de druppels zelf?(dus voor dat ze het water in gaan)

GH kan gebonden worden door organisch materaal zoals turf of een pH-verlagende bodem. Calcium ionen worden dan gebonden in ruil voor H+ ionen.
Als je dat niet hebt, is het raar dat de GH-daalt.

Overigens is water uit een waterontharder is niet ideaal voor het aquarium, een waterontharder haalt Calcium en Magnesium (de GH) uit het water in ruil voor natrium. teveel natrium is niet goed voor plant en dier.

@Vis&versa Deze zijn groen.
@Akwarium Er zit geen turf of pH-verlagende bodem in.

IMG_20201017_193335.jpg

Weet je zeker dat je geen foutje maakt met het testen?

@jessicapilon Het is de gH druppel test van Sera.
De handleiding die er bij zit geeft aan dat je 5 ml water moet nemen en na elke druppel licht moet schudden.
Deze zal beginnen van rood via bruin naar groen.
Is het water groen geworden, dan is het aantal druppels wat nodig was de uitslag.

ik zou zeggen doe de test nog eens. Want ik denk dat 1 van je test uitslagen niet klopt/representatief is. vermoedelijk die van je kraanwater. Uit een waterontharder komt in principe water zonder hardheid. Tijdens het regenereren laten veel waterontharders gewoon leidingwater door (anders zou je op dat moment geen water uit de kraan kunnen halen) het kan dus zijn dat je af en toe toch een GH-meet uit je kraan.

Dat je GH 5 punten is gedaald in je aquarium is uiterst onwaarschijnlijk zonder turf e.d. in je bak of filter.

GH-testen die naar rood verkleuren gebruiken eriochroomzwart. dat verkleurt naar rood als het reageert met calcium of magnesium, de stoffen die je hardheid vormen. Die directe reactie maakt de test relatief betrouwbaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan