Wat is er nieuw

Gh waardes

Patrickbakx

Well-known member
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
50
Leeftijd
50
Hoi allemaal.
Ik zie vaak op data bases dat de gh voor vissen niet vaak vermeld worden. Vaak alleen de ph. Ofdat de gh op veel sites weer iets anders vertellen. Was aan het kijken voor geophagus. De een zegt tussen 0 en 5. En weer andere site tussen 4 en 10. Is de gh dan niet zo belangrijk?
 
Gh en kh zijn allebij belangrijk, vooral dd verhouding tussen kh en ph is een belangrijk ding om te begrijpen. Maar het verschil tussen gh en nitriet bijvoorbeeld is dat nitriet veel gevaarlijker voor je vissen is dan een gh overdosis of te kort. Je hebt het allemaal nodig. Maar voor de vissen is het minder belangrijk. Voor de balans in je aquarium het super belangrijk. Als jij elke dag 100% water wisseld speelt gh niet zo snel een rol, wel wanneer je van plan bent een bak stabiel te willen draaien.
 
Wat is de gewenste ph dan voor Geophagus?
 

Gh en kh zijn allebij belangrijk, vooral dd verhouding tussen kh en ph is een belangrijk ding om te begrijpen. Maar het verschil tussen gh en nitriet bijvoorbeeld is dat nitriet veel gevaarlijker voor je vissen is dan een gh overdosis of te kort. Je hebt het allemaal nodig. Maar voor de vissen is het minder belangrijk. Voor de balans in je aquarium het super belangrijk. Als jij elke dag 100% water wisseld speelt gh niet zo snel een rol, wel wanneer je van plan bent een bak stabiel te willen draaien.
Ja ging mij vooral of te hoog gh problemen voor de vissen geeft. Voor mijn nieuwe bak was ik wat dingen aan het uitzoeken. In mijn huidige aquarium is de ph7 kh 8 en gh7. Verwacht dat dit beetje het zelfde zal zijn in de nieuwe bak en of ik dan de gh wat moet gaan verlagen. Maar je vindt zoveel verschillende waardes voor de zelfde vis soort van verschillende sites.
 
Well ik heb het antwoord gevonden: "Als u vissen in water met de verkeerde hardheid houdt, dan kunnen er vrij snel huidproblemen opduiken. De slijmlaag van de vissenhuid wordt dan namelijk aangetast."

Ook heb ik even goed uit zitten zoeken wat het verband tussen kh gh ph de slijmhuid en natrium (zout) is. Alle soorten vissen zwemmen in ander water. Overal heeft het water een bepaalde zoutgehalte wat weer invloed heeft op de kh en gh heeft. En de kh en gh weer vervolgens invloed op de ph heeft.

Ook dit vond ik op internet:
"pH te laag

Door een te lage pH verliest een deel van het biologische filter haar werking, de nitrificerende bacteriën die ammonia en nitriet afbreken werken minder efficiënt bij een lage pH. Van vissen kan de slijmhuid aangetast raken, door inwerking van het zuur, ook weke delen, zoals vinnen kunnen afsterven. De vis zal vaak gaan springen om de leefomgeving te ontvluchten.

water kan “verzuren” (pH daling) doordat er waterstof (H+) vrijkomt tijdens het nitrificatieproces, als de KH nagenoeg opgebruikt is. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden CO2 de zuurgraad laten zakken. Je zult voldoende moeten verversen om de KH op peil te houden en voldoende moeten beluchten om de overtollige CO2 uit je systeem te krijgen.

pH te hoog

Bij een te hoge pH verschuift de balans van ammonium naar ammoniak. Dit kan bij een hoge ammoniawaarde tot vergiftiging leiden. Bij vissen kan zogenaamde loogziekte ontstaan. De vis zal als verdediging tegen het basische water eerst extra slijmhuid aanmaken. Dit put de slijmbekercellen die het slijm produceren uit, waardoor de vis onder invloed van het basische milieu haar volledige slijmhuid verliest en ruw zal aanvoelen. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor parasitaire aanvallen van buitenaf. Daarnaast kunnen de kieuwen aangetast raken. De vis zal vaak gaan springen om de leefomgeving te ontvluchten"

Gh waaronder kh ook valt (gh = kh + magnesiumcarbonaat) is daarom indirect belangrijk voor de vis 😄 maar wat de gh zelf met de vis doet weet ik niet ik denk dat tegen de tijd de gh een probleem voor de vis is, de ph waarde de vis allang genekt heeft als ik het zo lees
 
Ik denk dat je het meest hebt aan een constante ph de kh is het bufferd vermogen van je water, dat wil zeggen dat een hoge kh het moeilijk maakt om je ph te laten zakken of stijgen.
Ik zelf filter over turf omdat mijn water uit de kraan een ph heeft van 8.2
Aangezien ik discusvissen heb is mij er bijna alles aan gelegen om de ph laag (lager) te krijgen turf verlaagt de ph door eerst de kh naar beneden te brengen en de gh.
Om nu een handje te helpen ververs ik met osmose water en een mix van kraanwater,
de kh en de gh zakken dan omdat kh van osmose water 0 is daarmee maak het ruimte om met een kleiner hoeveelheid turf de ph meer te laten zakken dan dat de waarde daarvan hoog is.
Mijn kh waarde is 2 en mijn gh waarde is 3, turf zelf heeft een bufferend vermogen en zal langer stabiel blijven dan bijvoorbeeld ph min dat komt omdat turf een constante afgifte heeft, het is zelfs zo als je alleen osmose water zou gebruiken en je filtert over turf dat je een stabiele waterwaarde krijgt van rond de ph 6,5 of zelfs lager.
Het ligt er dus een beetje aan wat er bij jou uit de kraan komt
 
Ik denk dat je het meest hebt aan een constante ph de kh is het bufferd vermogen van je water, dat wil zeggen dat een hoge kh het moeilijk maakt om je ph te laten zakken of stijgen.
Ik zelf filter over turf omdat mijn water uit de kraan een ph heeft van 8.2
Aangezien ik discusvissen heb is mij er bijna alles aan gelegen om de ph laag (lager) te krijgen turf verlaagt de ph door eerst de kh naar beneden te brengen en de gh.
Om nu een handje te helpen ververs ik met osmose water en een mix van kraanwater,
de kh en de gh zakken dan omdat kh van osmose water 0 is daarmee maak het ruimte om met een kleiner hoeveelheid turf de ph meer te laten zakken dan dat de waarde daarvan hoog is.
Mijn kh waarde is 2 en mijn gh waarde is 3, turf zelf heeft een bufferend vermogen en zal langer stabiel blijven dan bijvoorbeeld ph min dat komt omdat turf een constante afgifte heeft, het is zelfs zo als je alleen osmose water zou gebruiken en je filtert over turf dat je een stabiele waterwaarde krijgt van rond de ph 6,5 of zelfs lager.
Het ligt er dus een beetje aan wat er bij jou uit de kraan komt
Als ik een beetje rond lees, lees ik ook dat als je je kh in verhouding tot de gh laag houd je je ph nog meer kan verlagen aangezien magnesium er voor soort dat calsium niet omgezet kan worden in calsiumcarbonaat wat vervolgens de ph zou verhogen aangezien calsiumcarbonaat kan reageren met natrium om vervolgens natriumcarbonaat te maken wat het water basis maakt. Maar het kan zijn dat ik er naast zit. Ik vind het ingewikkeld worden dit 😂 en lage kh zorgt over het algmeen niet alleen voor meer schommelingen maar ook zuurder water terwijl een hogere kh het water te basis maakt. Het heeft meerdere functies. Maar om de ph laag genoeg te houden moet kh natuurlijk niet op 1 hebben dat klinkt tricky

Nou lees ik ook nog is, dat een hoge ph niet alleen veroorzaakt kan worden door een hoge kh, maar een hoge ph kan ook de kh in een slechte vorm van kh veranderen. Kh bestaat blijkbaar uit bicarbonaat en carbonaat, waarbij de carbonaat moeilijker oplosbaar is, maar ook dus natrium carbonaat kan veroorzaken wat de ph verhoogd, dus hoe minder zuur het water is, hoe sneller het nog minder zuur word als je boven een bepaald punt komt. Als de ph laag blijft bestaat de kh waarde voornamelijk uit calciumbicarbonaat wat veel makkelijker oplosbaar is, wat de juist voor zorgd dat het water ook zuurder blijft. Het is niet gek dat het zo snel kan schommelen...

Een hoge kh is niet alleen een must voor een stabiele ph, een redelijke kh waarde mét een ph waarde die niet te hoog is is een must. Als je met ph 9 en kh10 zit heb je nog geen stabiele huishouding en dan zal de ph alleen maar meer een meer stijgen. De enige manier is dan de kh verlagen, tot je ph weer laag genoeg is, daarna kan je pas weer de kh verhogen om die ph waarde vast te houden. Dus ik ben het er mee eens dat turf een goeie oplossing daarvoor is! Bij osmose water zou je dan ook meer magnesium moeten toevoegen? Wat een ingewikkelde soep is dit zeg. Nog even en ze gaan zeggen dat er ook nog een verband ligt tussen po4 en calsiumcarbonaat 😂🤯
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de ph het belangrijkste is voor de vissen. Beetje aan het Googlen geweest met de vissen die ik in mijn bak wil hebben zouden allemaal met de waardes goed zijn zoals ik die nu heb ik mijn ander aquarium denk dat de ph het meeste zal uitmaken en die stabiel moet houden(nog even kijken als mijn nieuwe bak opgestart is wat de waardes zijn omdat ik in die bak geen co2 ga toevoegen en dat ook invloed heeft op de ph.
 
Denk dat de ph het belangrijkste is voor de vissen. Beetje aan het Googlen geweest met de vissen die ik in mijn bak wil hebben zouden allemaal met de waardes goed zijn zoals ik die nu heb ik mijn ander aquarium denk dat de ph het meeste zal uitmaken en die stabiel moet houden(nog even kijken als mijn nieuwe bak opgestart is wat de waardes zijn omdat ik in die bak geen co2 ga toevoegen en dat ook invloed heeft op de ph.
Ja ik weet het ook niet meer ik heb hoofdpijn gekregen 😂 denk dat ik de natrium en calsium is ff moet laten bezinken 😁 ik denk dat het wel goed zal komen en anders hebben we hier vast wat hoog geleerde topsport aquaristen die aan hun eigen water nog kunnen proeven wat er met jou water mis zou zijn als dat het geval zou worden 😁
 
Ja als ik de posten zo lees dan is het af en toe knap ingewikkeld en ik weet niet of dat nu veel bijdraagt aan de vraag van de TS. Chemie is best ingewikkeld voor de meeste leken op dit gebied .
De gh zijn onder anderen de calcium en magnesium en dat is normaliter wel van belang voor de bewoners. Onderstaand is een vrij duidelijke uitleg te vinden:

 
Als je het echt wilt begrijpen dat moet je je verdiepen in die waarden. Waar staat een waarde voor, en wat is de invloed ervan op een vis?
Niet iedereen heeft er zin in om dat helemaal uit te pluizen. Vandaar dat TS vraagt om gegevens over welke waarden werken voor welke vissen?
Het lastige hiervan is dat er niet echt harde grenzen hiervoor zijn. De een zegt dit. De ander zegt dat. Ik denk dat we het ook eigenlijk niet precies weten, en dat het per exemplaar verschilt. Vergelijk het met mensen. Roken en alcohol zijn niet goed voor je. Waar ligt de grens. Er is altijd die ene beroemde opa die zijn hele leven rookte als een letter en toch oud werd. Andere sterven al met 45 aan longkanker. Alcohol net zo. Als je in een uur drie flessen wodka leegdrinkt loopt het slecht af. Maar 5 glazen bier per dag houd je lang vol. Echt goed is dat natuurlijk niet.
Dat maakt het lastig om een harde grens te bepalen.
Je zult af moeten gaan op ervaringswaarde van andere die zeggen; bij mij ging .... Altijd goed.
 
Er is ook veel onduidelijk als je sites leest waar op staat de water waardes voor de vissen. De ph ligt vaak wel in de buurt. Maar daar zie je ook wel een afwijking van 1ph . Gh word vaak niet eens vermeld of grotere verrschillen in. Bijvoorbeeld voor de geophagus zie je tussen 0 en 5. En bij de ander tussen 4 en 8 nogal groot verschil. Zat ook bij een ander soort vis te kijken en daar stond gh tussen 0 en 15. Allemaal lekker duidelijk om de goede situatie te creëren. En ook van mensen die de vis hebben hoor je ook weer verschillende antwoorden. Misschien ook mee te maken ofdat het wild vang of kweek is.
 
Vaak wordt gekeken wat de omstandigheden zijn op plekken waar vissen van nature voorkomen. Als je die omstandigheden aanhoud dan heb je een soort van zekerheid. Maar ten eerste zijn die niet het hele jaar ring gelijk en niet op alle plekken en dieptes. Ten tweede zegt dat niet dat ze andere omstandigheden niet aankunnen. Ik ben geboren en getogen in Nederland en gewend aan een bepaald klimaat. Als ik naar Portugal ga wordt het wel even wennen. Maar goede kans dat ik daar gewoon gezond en gelukkig kan leven.
Ik vermoed dat andere omstandigheden zoals filtering, schuilmogelijkheden en al dan niet overbevolking belangrijker zijn. Al is er natuurlijk, net als met alcohol, een bepaalde grens waar je echt niet overheen moet.
 
Te veel is nooit goed. Als de ph range van 6.5 tot 7.5 zou moeten zijn lijkt ph van 9 te veel en dan eerder rond de 7 moet nemen. Probleem met de gh word dan weer wat onduidelijker omdat je die info vaak moeilijker te krijgen is of nog verschilt. Denk dat ik dan met mijn gh van 7 dan wel redelijk uitkomt aan het bestand van de vissen die ik wil. Als ik beetje bereken zou de gh op 6 dan midden in zitten dus die zou dan 1gh moeten zakken. Misschien dan wat over turf filteren omdat iets naar beneden te krijgen. (Moet ik even uitzoeken hoe dat ik dat het beste kan doen).
 
Dat kunnen er dus meerdere zijn. In elk geval calcium, maar ook magnesium. En ik dacht dat er nog een paar andere verbindingen mogelijk zijn.
 
Dat kunnen er dus meerdere zijn. In elk geval calcium, maar ook magnesium. En ik dacht dat er nog een paar andere verbindingen mogelijk zijn.
Ahh het is de verzameling van de carbonaatjes. Nou it makes sence! Haha. Damned schiet ik toch niets op met me kh waardes waar ik wat mee wil doen. Zijn ze nog ooit van plan de carbonaatjes te scheiden wantuu ik wil namelijk het verschil weten tussen mn magnesium en calsium en natruim😂 natriumbicarbonaat kan dat ook meetbaar zijn met een test? Want dat reageerd met de ph volgens mij toch? Of is het dan natriumwaterstofbicarbonaat en is het allemaal waterstofbicarbonaat of is dat wéér iets totaal anders en moet ik gewoon me mond houden 😂
 
Het hangt allemaal een beetje samen. Carbonaat houdt CO2 vast, maar heeft ook invloed op de pH waarde. Vandaar dat je meerdere tests hebt. Die meten allemaal een deel van het verhaal.
 
Het hangt allemaal een beetje samen. Carbonaat houdt CO2 vast, maar heeft ook invloed op de pH waarde. Vandaar dat je meerdere tests hebt. Die meten allemaal een deel van het verhaal.
Sorry maar je ziet het volgens mij verkeerd 😅 carbonaat houdt geen co2 vast, co2 houd carbonaat vast. En aangezien carbonaat slecht oplost in water en snel neer kan dalen als kalk. Vanaf een ph 8 neemt het calsiumbicarbonaat af en neemt een verhoging van calsiumcarbonaat toe met kalkaanslag en een hoge kh waarde als gevolg. Magnesiumcarbonaat helpt daar in tegen weer te zorgen dat calsium niet om word gezet in calsiumcarbonaat, omdat calsium gebruikt word door onderandere de planten en slakken. En dan speelt natriumcarbonaat en natriumbicarbonaat ook weer een rol in. Allemaal hand in hand als 1 ingewikkeld soepje 😛
 
Maar over wat voor carbonaatjes hebben ze het dan precies bij kh? Calsium? Natrium? Rund?
Je kan de kh beter zuurbindend vermogen noemen. magbesium en calcium en andere aardalkali ionen hechten aan de carbonaten en ook andere aardalkali ionen wel.
Dat staat ook genoemd in mn link van Aquainfo.
 
Je kan de kh beter zuurbindend vermogen noemen. magbesium en calcium en andere aardalkali ionen hechten aan de carbonaten en ook andere aardalkali ionen wel.
Dat staat ook genoemd in mn link van Aquainfo.
Ik zal het maar eens laten bezinken weer 😂 en ik ga ff goed alles door lezen en misschien zelf is opschrijven wat nou wat doet. Ik zat namelijk op een gegeven moment op een website te lezen over hoe waterontkalkers werken, met hars en natriumbicarbonaat ofzo ik weet het niet meer. Het werd wel heel ingewikkeld. Hadden ze geen volledige uitleg op die flesjes kunnen drukken van de kh test 😂
 
Carbonaat is een ion CO3-. Als CO2 in water komt gaat een deel een reactie aan met water (H2O) de O wordt samen met CO2 CO3-, de H worden dan H+ ionen, waardoor het water zuurder wordt. Omdat CO3- dus een ion is is het qua lading niet neutraal. Vandaar dat het zich bindt aan een positief ion zoals calcium. Zo krijg je dus calcium carbonaat. CO2 is een onderdeel van het CO3-, carbonaat dus.

Als ik iets met een zekere stelligheid beweer dan kun je ervan uitgaan dat ik het vrij grondig bestudeerd heb. Ik kan het dan nog steeds mis hebben, maar die kans is wel klein .
 
Trouwens, voor de volledigheid CO3 heeft een lading van 2-. Daardoor blijven er twee stuks H+ (lading van 1) over.
 
Co3- en calsium+ vinden elkaar gewoon lief, wie wie nou aantrekt dat maakt misschien ook niet uit 😂 ze vinden elkaar gewoon aantrekkelijk. Bedankt voor de goedde uitleg! 😁 Zal het mee nemen in mn puzzel 😄
 
Hadden ze geen volledige uitleg op die flesjes kunnen drukken van de kh test 😂
Volgens mij is dat niet zo ingewikkeld want die testjes met de (bi)carbonaten. Tenminste zo heb ik het begrepen uit de link maar van chemie/scheikunde heb ik verder geen kaas gegeten.
 
Volgens mij is dat niet zo ingewikkeld want die testjes met de (bi)carbonaten. Tenminste zo heb ik het begrepen uit de link maar van chemie/scheikunde heb ik verder geen kaas gegeten.
Jamaar elk carbonaatje en bi carbonaatje heeft zn eigen functie waardoor in mijn ogen de kh niet veel zegt. In water met ph boven de 8 komt bijvoorbeeld meer calsiumcarbonaat dan calsiumbicarbonaat wat minder goed oplost in water.hoewel dit niet zichtbaar hoeft te zijn met de kh test is het een belangrijk gegeven want calsiumcarbonaat en calsiumbicarbonaat zijn verschillende dingen en doen verschillende dingen geloof ik
 
kH is een maat voor de hoeveelheid gebufferde CO2. Volgens mij maakt het niet zoveel uit op welke manier het gebonden is. Het is uiteindelijk allemaal gebonden CO2 dat ook weer elk moment vrijgegeven kan worden. Dat zie je maar aan die kH test.
 
kH is een maat voor de hoeveelheid gebufferde CO2. Volgens mij maakt het niet zoveel uit op welke manier het gebonden is. Het is uiteindelijk allemaal gebonden CO2 dat ook weer elk moment vrijgegeven kan worden. Dat zie je maar aan die kH test.
Ook de magnesium cabonaat en bicarbonaat? En bufferen de calsuim carbonaat en bi carbonaat ook bijde even goed?
 
Hoi allemaal.
Ik zie vaak op data bases dat de gh voor vissen niet vaak vermeld worden. Vaak alleen de ph. Ofdat de gh op veel sites weer iets anders vertellen. Was aan het kijken voor geophagus. De een zegt tussen 0 en 5. En weer andere site tussen 4 en 10. Is de gh dan niet zo belangrijk?
Nee GH is voor vissen niet heel belangrijk, althans zover ik weet.
Voor planten ben ik er achter dat 6GH of hoger de groei bevorderd
Ook de magnesium cabonaat en bicarbonaat? En bufferen de calsuim carbonaat en bi carbonaat ook bijde even goed?
nee maakt niet veel uit nee.
 
Ik weet dat ik wat laat inhaak op dit topic, maar ik vind het als niet scheikundig persoon een erg ingewikkeld verhaal. Mijn aquarium draait volgende week 5 weken en hoop dan de eerste visjes toe te voegen (Paracheirodon simulans, heb een ander topic over het visbestand)

De waarden van mijn kraanwater zijn: GH 8, KH5 en pH 7,6.

Nu waren de waarden van mijn aquarium water vanmiddag: GH10, KH8 en pH 7.

Ik vind het erg vreemd dat de hardheid gestegen is. Ik heb namelijk alleen lava stenen en hout in het aquarium. Lava stenen staan er dacht ik om bekend juist geen kalk af te geven? Ik maak wel gebruik van co2 en voeg wekelijks plantenvoeding toe (All-in-one).

Wat kan ik nu met deze waarden voor de veiligheid en gezondheid van de visjes? Ik heb vanavond een flinke waterwissel uitgevoerd en de waardes zijn nu GH8 en KH6. Ik ben bang dat de waardes weer verder stijgen en dit schadelijke is voor de bewoners. Online vind ik zo ontzettend veel wisselende informatie over KH en GH per vissoort dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Uiteraard alvast hartelijk dank voor de hulp! Er komt als nieuweling in de hobby erg veel op me af en ik merk dat een forum als deze van onschatbare waarde is voor kennis en support.
 
Wat kan ik nu met deze waarden voor de veiligheid en gezondheid van de visjes? Ik heb vanavond een flinke waterwissel uitgevoerd en de waardes zijn nu GH8 en KH6. Ik ben bang dat de waardes weer verder stijgen en dit schadelijke is voor de bewoners. Online vind ik zo ontzettend veel wisselende informatie over KH en GH per vissoort dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het kan inderdaad verwarrend zijn om steeds wisselende of tegenstrijdige dingen te lezen. Voor beginners zeker, maar ook mensen die al langer met de hobby bezig zijn, kost het vaak moeite om goede bronnen te vinden. Of überhaupt om goed van minder goed te onderscheiden, getuige de vele discussies op dit forum. ^^

Over die waterhardheid hoef je je, kort gezegd, geen zorgen te maken. Echt niet. Het is in de praktijk, binnen redelijke grenzen (zoals de wettelijke minima en maxima van kraanwater) op geen enkele manier van invloed op het welzijn van je vissen. Dat vissen in het wild waarde X of Y tegenkomen, wil niet zeggen dat er een afhankelijkheid van die waardes bestaat. Voor de meeste vissen geldt een minimum van 2 à 3 dH, iets waar kraanwater al ruim in voorziet. Hoger is niet erg.

En wat ik nu heb gezegd kan en mag je met een korrel zout nemen. Want wie ben ik dan weer, hè. 😉 Maar ik ben benieuwd naar de onderbouwing van mensen die er een heel andere mening op nahouden.

PS voor dit soort biologisch-scheikundige onderwerpen vind ik persoonlijk aquariumscience.org een fijne bron. Niet perfect, wel onovertroffen. 😛
 
Laatst bewerkt:
Gino, erg bedankt voor je reactie. Dat stelt me gerust dat ik veilig wat visjes kan gaan toevoegen binnenkort. De bron die je noemt kende ik nog niet, maar lijkt op het eerste gezicht ontzettend nuttig te zijn. Het zal wel even duren voordat ik alles heb gelezen maar ik ga er eens op het gemak voor zitten 😊.

Mocht iemand anders een nuttige aanvulling hebben op Gino's verhaal dan hoor ik dat natuurlijk graag.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: avond Andre
      Terug
      Bovenaan