Wat is er nieuw

Gino_Kortrijk (BE) vraagt advies: Rio180: 100x40x45, +/-150liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gino_Kortrijk
  • Startdatum Startdatum
G

Gino_Kortrijk

Guest
Mijn eerste aquarium sinds 1 augustus 2015 is een feit en draait nu een 4-tal maanden. Volledig nieuw, onervaren en ten volle ge�nteresseerd.
Gestart met cabomba, waterpest, micranthem M & U, HC Cuba. Enkel de HC Cuba bleek te overleven. Heb alles behalve de 'HC' eruit gezwierd.

Heb nu nieuwe plantjes sinds 23/12/2015,en hoop dat deze nu wel overleven (water stabieler, bodem ok), van links naar rechts/achter naar voor:
Hydrocotyle tripartitia, althernanthera cardinalis, Althernathera reineckii mini, micranthem micranthemoides, micranthum umbossum, limnophila sp. Japan, Rotalia Indica/rotundifolia (achter de grote steen), Aponogeton Ulvaceus, limnophila sp. Japan, Blyxa Japonica, Javamos (op de tak), Hydrocotyle Leucocephanla, HC Cuba

Vissenbestand:
Japonica garnaal 10st / Ottociclinus 2st / Kuhli's 3st / siamese algeneters 4st / Corydora Albino 3st / dwerggoerami's 2st / kardinaalkes 2st / 1 kogelvisje (biocellatus), 1 pleco of ancistrus (geen idee)

Waterwaardes:
Ph: druppelteller Sera: 6.5 - striptest JBL: 7.2
GH: druppelteller Sera: 14 - striptest JBL: 15
KH: druppelteller Sera: 10 - striptest JBL: 4
PO4: druppelteller Sera: 0.1
FE: druppelteller Sera: 0.15
NO2: 0 waarde
NO3: 25mg/l
NH4: 0 waarde
NH3: 0 waarde

Co2-systeem, flipper 120 bellen/min
Profito 5ml per 2 dagen + bij waterwissel 1* per week (+/- 25% waterwissel)
Enkel Stenen die wat bruin/groen zijn geworden sinds de opstart, maar is precies alweer aan het wegtrekken?
Jbl 1501e externe filter

Graag jullie advies, tips and tricks, opbouwende kritiek, .... Ik ben gestart maar heb ergens de indruk dat ik iets verkeerd doe help
-EI-methode? Hoeveel ml en welke producten? Co2 oke?
Uw advies en tips zijn zeer welkom :-D

Greets

Aha
Welkom Gino Kortrijk. 🙂

Als je meer wil leren kan je de eerste vrijdag van de maand altijd eens naar exotica in Roeselare. Gratis en vrijblijvend. Allemaal toffe mensen waar je h��l veel van kan leren.
Zit vol met kampioenen in de plantenbakwereld. 🙂
(krijg je ook makkelijk gratis zakken vol planten)

JurgenD zei:
Aha
Welkom Gino Kortrijk. 🙂

Als je meer wil leren kan je de eerste vrijdag van de maand altijd eens naar exotica in Roeselare. Gratis en vrijblijvend. Allemaal toffe mensen waar je h��l veel van kan leren.
Zit vol met kampioenen in de plantenbakwereld. 🙂
(krijg je ook makkelijk gratis zakken vol planten)

Klinkt interessant :petjeaf:

1 opmerking:
Kogelvisje????

Je weet dat dit normaal brakwatervussen zijn en dat ze redelijk agressief kunnen zijn/worden tegenover andere vissen? 😉

Blacktao zei:
1 opmerking:
Kogelvisje????

Je weet dat dit normaal brakwatervussen zijn en dat ze redelijk agressief kunnen zijn/worden tegenover andere vissen? 😉

Neen, maar nu wel :stom:

Beste Gino,
Welke stoffen gebruik je nu en wil je daadwerkelijk de EI gaan volgen. Zo ja, dan kan ik je als je de poeders gebruikt wel de hoeveelheden noemen want ik gebruik dezelfde methode.
Ik zal dit topic verplaatsen naar plantenbemesting voor je 😉.

Hey John

Voorlopig heb ik de volgende easylife producten staan:
Profito, fosfo, nitro en ferro.
Maar geraak er niet echt wijs uit?
Ik probeerde wel, maar ben op de sukkel.
Heb wat blauwalg gevonden op mijn stenen en heb er gisteren het product van Colombo aan toegevoegd.
Waarschijnlijk door het verkeerd toevoegen van of de verkeerde hoeveelheid toe te voegen van de bovenstaande producten.
Ik wil best overgaan naar poeders van bemesting.nl of plantedbox. Maar ik zou liever toch eerst mijn producten opgebruiken....
Alvast dank voor je spontane hulp :-D
Super

Ik begrijp dat je de oude eerst liever opmaakt hoor. Je kan als je de EI wil volgen het beste dan wekelijks 20mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegen. En rond de 10ml profito per 100 liter.
Ook voldoende co2 is van belang. Zo heb je in ieder geval geen tekorten bij een gemiddelde bak. Hoeveel nitro en fosfo je van dat merk moet doseren moet je even bekijken op de bijsluiter.
Ik kan je adviseren om via ons lid Backplay de poeders aan te schaffen. hij heeft alles te koop en kan het samenstellen zoals jij graag wil.
Als je nog vragen hebt mag je hier of via de pb natuurlijk die stellen.

Blauwalg krijg je in de regel door tekorten waardoor de groei stokt of teveel belasting/niet goed werkend filter.Het is een lastige alg waar je vaak een lange adem voor nodig hebt. Ik zou geen chemische middelen gaan gebruiken.

Ik vond nog oude flesjes waar het wel opstaat. Van de nitro moet je om met 2.0 te verhogen 10ml per 500 liter geven dus om 20mg te doseren moet je 100ml doen op 500 liter water.

Voor de fosfaat is dat een verhoging van 0,1 dus dan moet je om 2.0mg toe te voegen 200ml doseren op 500 liter aqua water.
Dat spul is dus niet echt goedkoop in gebruik vind ik voor de EI 😉

Blacktao zei:
1 opmerking:
Kogelvisje????

Eigenlijk niet. De dwergkogelvis is 100% zoetwater. 🙂
Zelfs bij de goeramies nog nooit last gehad van bijten er naar.

Gino spreekt toch duidelijk over de biocellatus. Een soort die wateren dicht bij de kust bewoond en als zodanig wel degelijk ook in brakwater voorkomt.
Dat zet de opmerking van Blacktao in heel ander perspectief.

Dan wel idd. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan