Gino's vizzle (Gino88)


Ik vermoed dat ze met dat advies in het achterhoofd houden dat je als beginner zijnde al gauw de neiging hebt om wat al te rijkelijk te voeren. Je voorkomt dan een hoop ammoniakleed onder nieuwe vissenhouders.
Ik mis inderdaad een beetje een uitleg waarom ze met dit advies komen. Het was leuk geweest als er een uitleg bij was gegeven, een concrete onderbouwing van het advies.
En, ze zijn de erwten vergeten te vermelden, dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. šŸ˜‰
 
Dat LICG-advies is gebaseerd op de "ouderwetse" standaard van vissen houden. Die stonden ook al in het boekje " Milieusparend Huishouden" en het oude Aquariumboek uit de 80'er jaren bij mij in de kast. Ik denk dat de normen in de "Fancy-branche" anders liggen. Ik denk dat dat HQ Sluiers houden op grote schaal redelijk recent is overgewaaid vanuit het verre Oosten en ook via Amerika. Ze waren er wel ( zie dat Franse boek) maar dit was toch minder bekend denk ik. Dankzij Internet vermoed ik, heeft deze manier van vissen houden een grote vlucht genomen.
 
Ik mis inderdaad een beetje een uitleg waarom ze met dit advies komen. Het was leuk geweest als er een uitleg bij was gegeven, een concrete onderbouwing van het advies.
En, ze zijn de erwten vergeten te vermelden, dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. šŸ˜‰
Ik denk dat de Huisdieren bijsluiter van het LICG inderdaad een beetje ā€œoutdatedā€ is (zie mijn post hierboven). Ik heb zelf in 2009 (de bijsluiters dateren uit die tijd) denk ik nog een stukje voor ze geschreven over vogels, maar volgens mij is er in de houderij van Goudvissen het nodige veranderd. Veel meer mensen zijn Fancyā€™s gaan houden en de manier van voeren is ook veranderd. Net als de ā€œfijne kneepjesā€ en het oplossen van problemen zoals verstopping. En er is een hoop aquariumtechniek bijgekomen.
 
Maar wat is "ouderwets" voeren en wat is dan "nieuwerwets" voeren :rolleyes:

En dan gaan vragen om de hoeveelheid voer wat hij geeft te gaan wegen is natuurlijk ook "onzin "

want elk voer heeft een ander soortelijk gewicht en verschillende samenstelling en is dus totaal niet te vergelijken.

Ook ik [ maar dat was al bekend :DD ] sta meer achter de zienswijze van Gino.

De verzorging eisen van goudvissen is de laatste jaren bijzonder uit de hand gelopen naar

mijn mening en die van vele anderen op het internet, maar die meningen worden door de meeste

hier een beetje onder de tafel geveegd omdat het niet in hun straatje past.

Ik blijf van mening dat de meeste sluiers tegenwoordig VEEL TEVEEL voer krijgen, waardoor ze

ook die extreme hoeveelheid poep achterlaten en de filters overdadig vervuilen zoals we

al in een andere topic hebben gezien :oops:

En de enige reden die ik kan bedenken en vaststellen is dat de meeste mensen zo SNEL mogelijk

een zo GROOT mogelijke goudvis willen hebben en daarom zoveel voeren en daarom zoveel

last van vervuiling hebben [ zie foto's in andere topic]

Jullie maken het je zelf allemaal veel moeilijker dan nodig is :rolleyes:

De sluiers gewoon, net als alle andere vissen, Ć©Ć©n misschien twee keer een beetje voeren

op een dag in de hoeveelheid wat ze binnen een paar minuten opeten....en dat is genoeg !!

Alles wat je meer geeft, komt alleen maar als overbodige poep er weer uit en geeft overlast.

Ik weet ook wel dat met alles in het leven er steeds nieuwe dingen worden bedacht en "uitgevonden"

maar niet elke vernieuwing en verandering is een verbetering ā—ā—

Hieronder weer een filmpje van een sluierkweker die precies uitlegt op welke manier je een zo snel mogelijk

een zo groot mogelijke vis krijgt en dat is wat sommige van jullie hier ook doen .

Maar dat wil dus zeker niet zeggen dat dat de gezondste manier is van goudvissen verzorgen !!!

[ vergelijk het maar een beetje met sporters en anabolen etc etc. ]



---
 
Ik denk dat het inderdaad een keuze is die mensen maken, en daarom vraag ik me steeds af waar de verschillende visies vandaan komen. Een ding staat wel voor mij vast: een gewone Goudvis staat het dichtst bij zijn oorsprong, heeft een torpedovormig lijf en is gespierd met korte vinnen. Hij is energiek en heeft veel behoefte aan beweging, en is daarom gebaat bij meer baklengte/ vijver om goed te kunnen zwemmen. Ook kan hij goed tegen lagere temperaturen, zodat hij in winterrust kan gaan ( als er in de natuur toch geen levende insecten etc. zijn om op te eten), zodat hij in het voorjaar, als de temperatuur stijgt, klaar is om te paaien en zich voort te planten. Hij bezit de natuurlijke eigenschap om zich aan de hoeveelheid water en voedsel aan te passen door de aanmaak van Somatostatine en kan mede daardoor erg oud worden. In een onbeperkte ruimte kan hij ook lengtes van 30 cm halen.
Een Sluierstaart heeft langere vinnen, een rondere vorm en gekweekte ā€œversierselenā€ die hem hinderen in zijn zwemvermogen. Hij is op hogere temperaturen gekweekt, en zijn specifieke vorm komt tot uiting bij regelmatige kleine porties proteinerijk voer. Hij is gevoeliger voor infecties, heeft een snellere stofwisseling doordat hij op een hogere temperatuur wordt gehouden zonder winterrust. Hierdoor is zijn levensduur korter. Hoe extremer de vormen, hoe kwetsbaarder de vis.
Alle Goudvissen, inclusief Sluierstaarten, vertonen wel hetzelfde natuurlijke gedrag en moeten daar in hun omgeving de gelegenheid voor krijgen. Ze moeten ook allemaal in vers water van goede kwaliteit zwemmen en het is aan ons, de verzorgers, om te zorgen dat dat water van goede kwaliteit is. Wij zijn verantwoordelijk om zwemruimte, temperatuur en filtering aan te passen aan het type goudvis dat we willen houden en de hoeveelheid voer af te stemmen op de keuzes die we daarin maken. De een kiest voor kweekvormen, de andere voor een meer natuurlijke benadering. In mijn optiek kan dit naast elkaar bestaan, zolang we het welzijn van onze dieren maar voorop stellen.
 
Maar wat is "ouderwets" voeren en wat is dan "nieuwerwets" voeren :rolleyes:

En dan gaan vragen om de hoeveelheid voer wat hij geeft te gaan wegen is natuurlijk ook "onzin "

want elk voer heeft een ander soortelijk gewicht en verschillende samenstelling en is dus totaal niet te vergelijken.

Ook ik [ maar dat was al bekend :DD ] sta meer achter de zienswijze van Gino.

De verzorging eisen van goudvissen is de laatste jaren bijzonder uit de hand gelopen naar

mijn mening en die van vele anderen op het internet, maar die meningen worden door de meeste

hier een beetje onder de tafel geveegd omdat het niet in hun straatje past.

Ik blijf van mening dat de meeste sluiers tegenwoordig VEEL TEVEEL voer krijgen, waardoor ze

ook die extreme hoeveelheid poep achterlaten en de filters overdadig vervuilen zoals we

al in een andere topic hebben gezien :oops:

En de enige reden die ik kan bedenken en vaststellen is dat de meeste mensen zo SNEL mogelijk

een zo GROOT mogelijke goudvis willen hebben en daarom zoveel voeren en daarom zoveel

last van vervuiling hebben [ zie foto's in andere topic]

Jullie maken het je zelf allemaal veel moeilijker dan nodig is :rolleyes:

De sluiers gewoon, net als alle andere vissen, Ć©Ć©n misschien twee keer een beetje voeren

op een dag in de hoeveelheid wat ze binnen een paar minuten opeten....en dat is genoeg !!

Alles wat je meer geeft, komt alleen maar als overbodige poep er weer uit en geeft overlast.

Ik weet ook wel dat met alles in het leven er steeds nieuwe dingen worden bedacht en "uitgevonden"

maar niet elke vernieuwing en verandering is een verbetering ā—ā—

Hieronder weer een filmpje van een sluierkweker die precies uitlegt op welke manier je een zo snel mogelijk

een zo groot mogelijke vis krijgt en dat is wat sommige van jullie hier ook doen .

Maar dat wil dus zeker niet zeggen dat dat de gezondste manier is van goudvissen verzorgen !!!

[ vergelijk het maar een beetje met sporters en anabolen etc etc. ]



---

Is ie weer hoor! Lekker mijn voorstel "onzin" noemen. Je eigen mening is natuurlijk fantastisch, jij weet immers zo veel meer.

Ik ben er een beetje klaar mee.

"Jullie maken het jezelf allemaal veel moeilijker dan nodig is"
Neenee, laat dat nou precies voor jou gelden, met je aquarium van 68 cm.

Manmanman.

:zwaai:
 
@ Giebeltje...

Een gewone goudvis met een torpedo lijf en korte vinnen is veel sneller en heeft meer behoefte

aan meer zwemruimte en omdat hij veel beweegt, waarschijnlijk ook wat meer / ander voer nodig.

De sluier is door zijn aanpassingen, minder beweeglijk en zwemt veel langzamer, dus heeft dan

natuurlijk ook minder zwemruimte nodig en minder / ander voedsel .

Als wij als mensen heel veel sporten etc etc hebben we meer en ander voedsel nodig dan iemand

die de hele dag op zijn kont zit.

En daarbij komt dan [ volgens mij ] ook nog het verschil tussen wat de eigenaar van een goudvis

of sluier wil!!

Wil hij / zij persƩ een grote vis, zal hij meer en anders moeten voeren dan een eigenaar die het

prachtig vind als de vissen wat kleiner blijven :rolleyes:

Er is dus volgens mij geen "goed" of "fout" in deze , maar hangt het erg af van het soort goudvis

en van de "eisen " van de eigenaar :DD

---
 
Ik vind ook dat je enkelvinnen en sluiers niet kunt vergelijken. Daarbij heeft Gino een back up plan. Als hij het idee heeft dat ze te klein zijn gehuisvest heeft hij een vijver.

Het voeren vind ik ook een punt tot discussie maar weet inmiddels al dat dit zinloos is met Gino omdat hij zijn eigen inzicht hier in heeft en een dood paard blijft een dood paard. Zinloos.

Alle kwekers van jonge vissen voeren meerdere keren. Kijk naar de kogeltjes van Marlies wat die monstertjes per dag krijgen, maanvissen, discus en nog 100 soorten baby visjes. Zouden nu al die mensen het helemaal fout doen?

Natuurlijk is het zo dat als je minder voer je minder vervuiling heb. Dit is een logisch gevolg maar ik vind dit geen argument om dan maar minder te voeren. Voor een vakantie of andere biologische problemen een korte tijd dit op te vangen met aanpassing van voeren ala maar gewoon de gedachte om minder of niet te voeren omdat ze dan minder poepen en/of groeien vind ik ook wel een rare gedachte.

Voor Gino zijn set up (liters en filtering en het belangrijkste kennis) totaal ook onnodig. Dus erg bezorgt over de goudvisjes van Gino ben ik niet.

Natuurlijk staat hij onder scherp toezicht ;)
 
Vandaag wat fotootjes geprobeerd te maken. ^^ Eigenlijk is het geen doen! De vissen moeten daarvoor rustig zwemmen (= gevoerd zijn en ik moet heel stil bij de bak zitten) en de camera...... tsja.... waardeloos ding en de verlichting is ook niet best. xD Maar ik heb zowaar Ć©Ć©n foto bijna scherp gekregen....


Bekijk bijlage 328034

Bekijk bijlage 328039

Toch maar een filmpje gemaakt ook, voor wat beter beeld. :engel:

Bekijk bijlage 328040

Ik blijf me afvragen wat die zwarte vis nu precies is. Koi-kruising is al eens voorbij gekomen, het kan. Het is zo onduidelijk. De kop lijkt iets spitser toe te lopen, de mond staat wat laag, grote "neusgaten" die uitsteken. De vinnen zijn ook anders, meer als losse "peddels" die iets verder van het lijf staan. Maar dat is dan weer niet per se iets koi-achtigs, denk ik, maar meer een bepaald... slag komeetstaart...? Lichaamsbouw (o.a. positie en bouw rugvin) lijkt verder best wel goudvisachtig. Extra baarddraden ontbreken...... Als ik er ooit mee zou proberen te kweken, zou er meer zekerheid kunnen komen....

Verder vermoed ik haast dat de goudkleurige, gevlekte vis niet helemaal "puur" is; hij lijkt net wat meer gedrongen van bouw dan de rest. Noem me een nerd maar ik vind het altijd wel leuk om al die raskenmerken te bekijken. :D Tegelijk weet ik er niks van!!

Het enige wat in dit plaatje nog ontbreekt, is een mooie shubunkin. :deal: Ahum, kuch.
Ook ik ben benieuwd naar wat die zwarte vis is. Ook Nicolientje heeft van die grote ā€œpeddelsā€ en dat is een gewone Sluierstaart met een scheutje Ryukin. Hoe oud is die zwarte nu?

Het blijft interessante materie, die Goudvissen. Ook de combinatie met de andere soorten in jouw bak. Dat vraagt ook om een ander voerbeleid, net zoals ik rekening houd met de aanwezigheid van mijn Ancistrus. Ik vind je bak in ieder geval erg leuk.
 
Ik denk dat het inderdaad een keuze is die mensen maken, en daarom vraag ik me steeds af waar de verschillende visies vandaan komen. Een ding staat wel voor mij vast: een gewone Goudvis staat het dichtst bij zijn oorsprong, heeft een torpedovormig lijf en is gespierd met korte vinnen. Hij is energiek en heeft veel behoefte aan beweging, en is daarom gebaat bij meer baklengte/ vijver om goed te kunnen zwemmen. Ook kan hij goed tegen lagere temperaturen, zodat hij in winterrust kan gaan ( als er in de natuur toch geen levende insecten etc. zijn om op te eten), zodat hij in het voorjaar, als de temperatuur stijgt, klaar is om te paaien en zich voort te planten. Hij bezit de natuurlijke eigenschap om zich aan de hoeveelheid water en voedsel aan te passen door de aanmaak van Somatostatine en kan mede daardoor erg oud worden. In een onbeperkte ruimte kan hij ook lengtes van 30 cm halen.
Een Sluierstaart heeft langere vinnen, een rondere vorm en gekweekte ā€œversierselenā€ die hem hinderen in zijn zwemvermogen. Hij is op hogere temperaturen gekweekt, en zijn specifieke vorm komt tot uiting bij regelmatige kleine porties proteinerijk voer. Hij is gevoeliger voor infecties, heeft een snellere stofwisseling doordat hij op een hogere temperatuur wordt gehouden zonder winterrust. Hierdoor is zijn levensduur korter. Hoe extremer de vormen, hoe kwetsbaarder de vis.
Alle Goudvissen, inclusief Sluierstaarten, vertonen wel hetzelfde natuurlijke gedrag en moeten daar in hun omgeving de gelegenheid voor krijgen. Ze moeten ook allemaal in vers water van goede kwaliteit zwemmen en het is aan ons, de verzorgers, om te zorgen dat dat water van goede kwaliteit is. Wij zijn verantwoordelijk om zwemruimte, temperatuur en filtering aan te passen aan het type goudvis dat we willen houden en de hoeveelheid voer af te stemmen op de keuzes die we daarin maken. De een kiest voor kweekvormen, de andere voor een meer natuurlijke benadering. In mijn optiek kan dit naast elkaar bestaan, zolang we het welzijn van onze dieren maar voorop stellen.
Als je het helemaal zeker zou willen weten, dan zou je in een experimentele setting een aantal bakken naast elkaar moeten zetten met genetisch identieke goudvissen, en dan voor iedere bak een ander voerbeleid/filterbeleid. Stel dat je identieke vissen kunt vinden, want er is zoveel gekruist en doorgekweektšŸ˜€En dan nog zijn er individuele vissen die minder groot wordenā€¦
 
Als je het helemaal zeker zou willen weten, dan zou je in een experimentele setting een aantal bakken naast elkaar moeten zetten met genetisch identieke goudvissen, en dan voor iedere bak een ander voerbeleid/filterbeleid. Stel dat je identieke vissen kunt vinden, want er is zoveel gekruist en doorgekweektšŸ˜€En dan nog zijn er individuele vissen die minder groot wordenā€¦
Zo'n "onderzoek" is voor ons als "amateurs" bijna niet te doen en idd zijn er

maar weinig sluiers die precies dezelfde achtergrond en genen hebben.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat iedereen gewoon dat moet doen voor en met

zijn / haar vissen, waarvan hij/zij vind dat het goed is en daar vanuit de vis verzorgt!!

Iedereen [ daar ga ik van uit ] heeft het beste met zijn beesten voor en ook ik heb

in mijn leven al vele aquaria gehad en vele soorten andere dieren.

Kennis en leren en geschiedenis etc etc vind ook ik erg leuk en belangrijk, maar je

eigen gevoel en nadenken blijft het belangrijkste.

Kijk naar je eigen vissen en naar hun gedrag en hoe ze er uit zien en ga vooral op je eigen

gevoel af en doe wat jij goed vind.

Net zoals ieder mens anders is en anders moet worden opgevoed en behandeld, zo is het ook

met vissen.

Niet Ć©Ć©n is hetzelfde en vergt dezelfde behandeling en verzorging, dus een standaard regel voor

verzorging is leuk voor een "gemiddelde" maar lang niet voor allemaal.

---
 
Dat LICG-advies is gebaseerd op de "ouderwetse" standaard van vissen houden. Die stonden ook al in het boekje " Milieusparend Huishouden" en het oude Aquariumboek uit de 80'er jaren bij mij in de kast. Ik denk dat de normen in de "Fancy-branche" anders liggen.
Hee wat leuk dat je een stukje voor ze hebt geschreven!
De sluierstaarten hebben hun eigen bijsluiter bij ze: https://www.licg.nl/aquariumdieren/sluierstaart/. Maar omdat Gino88 enkelvinnen heeft zwemmen, heb ik de goudvisversie doorgelinkt.
2009, daar is inmiddels inderdaad aardig wat tijd overheen gegaan. Misschien is dat wel interessant om dat in een ander topic eens onder de loep te nemen, of die richtlijnen en adviezen nog up to date zijn.
Ik vind de discussie over voeren ook wel raken aan het topic wat Giebeltje geopend heeft over het stunten, is het een idee om dat daar voort te zetten? Dan heeft Gino zijn topic terug šŸ˜‰ .

Over de vissen van Gino88; ik vind het heel erg leuk dat ik het mag volgen allemaal, ik vind je presentaties op film ook echt heel leuk om te bekijken. Verfrissend.
Je houdt goudvissen buiten het gebaande pad, en dat vind ik interessant om te volgen. Dank je wel dat je het deelt! En ook uit legt wat je aan het doen bent. Kan ik ook weer inzichten door op doen!
 
Daarom ben ik benieuwd naar je uitkomsten met voergewichten :cooll:
Ik heb net maar eens gewogen hoeveel granulaat (sera immunpro) er in de bak gaat: 2 gram ongeveer. Dat klinkt misschien als weinig. Maar ik zie bij deze hoeveelheid dat een aantal vissen aardig gevulde buikjes krijgt (als in: meer moet je niet willen) en dat ze allemaal een redelijke tijd hebben om te eten.

Het verschilt wel erg per goudvis hoe "handig" ze hierin zijn: de grootste twee zijn het slimst, die anticiperen op mijn bewegingen en zijn er als eerste bij. Zij happen ook een stuk sneller het voer weg dan de andere vissen. Je moet dan dus tactisch/verspreid voeren om iedereen aan bod te laten komen.. Ik probeer daarbij rekening te houden met de kleinere vissen. Tegelijk: sommige vissen zijn echt een beetje traag/dom. Ik kan er niet zoveel aan veranderen als die minder sterk reageren op voer. Ik ga ze niet met een pipetje bijvoeren. šŸ¤·ā€ā™‚ļø Of overcompenseren waardoor de rest van de bak juist weer zwaar gevoederd wordt. In een gezelschapsbak waarin iedereen op hetzelfde voer is aangewezen (i.p.v. een vijver met bijvoorbeeld allerlei algen en beestjes om te knabbelen) is het dus kijken hoe ver je wilt gaan om alle bewoners tevreden te houden. Ja, je sluit daarbij denk ik compromissen.

Mijn twee andere "hoofdvoeders" zijn trouwens garnaal en repashy. Van garnaal gaat ongeveer 5 gram in de bak. Van repashy denk ik zelfs wel rond de 10 gram. Dat voer zet (i.t.t. het granulaat) niet uit en de vissen pakken er makkelijk grote happen van. Het verschilt dus ook weer per soort voer hoe "ernstig" het hier is met de hoeveelheden. ;)

elk voer heeft een ander soortelijk gewicht en verschillende samenstelling en is dus totaal niet te vergelijken.
Ja klopt. Dat blijkt ook wel als je de verschillende soorten naast elkaar houdt en de volumes en gewichten vergelijkt. šŸ™ƒ En bedankt voor je steun, zeg maar. ;) Ik hoop dat het ook met jouw vissen goed zal gaan! En als ik eerlijk ben (beetje off-topic) hoop ook ik dat sinterklaas/de kerstman/de paashaas je een keer een bak cadeau doet die net wat groter is. šŸ˜‡(y) Het is toch net wat meer stabiliteit. En je maakt de vissen blij met de extra zwemslagen die ze kunnen maken!

Alle kwekers van jonge vissen voeren meerdere keren. Kijk naar de kogeltjes van Marlies wat die monstertjes per dag krijgen, maanvissen, discus en nog 100 soorten baby visjes. Zouden nu al die mensen het helemaal fout doen?
Optimale omstandigheden voor groei geven is zeker niet fout. Het is ook mooi om vissen te zien opgroeien. :) Ik denk alleen dat mensen overschatten hoe belangrijk dat "optimale" is. Als we even discusvissen als voorbeeld nemen: ik geloof er geen snars van, dat die in het wild net zo overvloedig voedsel krijgen als bij kwekers. Zo werkt dat gewoon niet, in systemen waarin in principe alles schaars is en concurrenten staan te trappelen om beschikbaar voedsel voor jouw neus weg te kapen. Ze zullen daar in de regel langzamer groeien. Vissen die het overleven, bereiken uiteindelijk een normale eindgrootte.

Misschien vinden kwekers het te duur om er langer over te doen om vissen groot te brengen? En willen ze snel een "mooi" resultaat? Ik denk eerder dat dƔt de reden is dat men veel voert en alles efficiƫnt wil laten verlopen, dan dat het daadwerkelijk zo is dat die jonge vissen zoveel MOETEN eten en zo hard MOETEN groeien. Men ziet denk ik niet in dat er een hele marge is van acceptabele hoeveelheden voeding... Het wordt zo zwart-wit bekeken. En als een vis dan wat grotere ogen heeft of zo, wordt dat direct verweten aan groeiachterstand, i.p.v. dat men het omgekeerd bekijkt en zich afvraagt of gigantische lichamen met kleine koppies wel normaal zijn. Kwekers vinden zelf iets mooi, en dan moet de natuur zich daar maar naar voegen. Mensen die op een minder "industriƫle" schaal hun discus voeren, of hun maanvis of hun goudvis, zijn dan dierenmishandelaars...

Natuurlijk staat hij onder scherp toezicht ;)
:DD
Ook ik ben benieuwd naar wat die zwarte vis is. Ook Nicolientje heeft van die grote ā€œpeddelsā€ en dat is een gewone Sluierstaart met een scheutje Ryukin. Hoe oud is die zwarte nu?
Aparte vinnen hĆØ. Ik vind dat eigenlijk wel mooi. ^^
Die zwarte heb ik in december gekocht. Kort daarop toonde hij al paaipukkels + jaaggedrag dus dan ga je uit van (toen) een leeftijd van ongeveer 9 maanden? Zoiets? Misschien een jaar. Dan zal hij nu grofweg 1,5 jaar zijn.

het topic wat Giebeltje geopend heeft over het stunten, is het een idee om dat daar voort te zetten? Dan heeft Gino zijn topic terug šŸ˜‰ .
Is een idee. Al is het nog best gezellig hier met dat over elkaar heen duikelen in discussies. ;-p
 
Laatst bewerkt:
musketier zei:
elk voer heeft een ander soortelijk gewicht en verschillende samenstelling en is dus totaal niet te vergelijken.
Ja klopt. Dat blijkt ook wel als je de verschillende soorten naast elkaar houdt en de volumes en gewichten vergelijkt. šŸ™ƒ En bedankt voor je steun, zeg maar. ;) Ik hoop dat het ook met jouw vissen goed zal gaan! En als ik eerlijk ben (beetje off-topic) hoop ook ik dat sinterklaas/de kerstman/de paashaas je een keer een bak cadeau doet die net wat groter is. šŸ˜‡(y) Het is toch net wat meer stabiliteit. En je maakt de vissen blij met de extra zwemslagen die ze kunnen maken!
--------------

Bedankt voor je "hoop" maar het is zeker niet een financiƫle kwestie van de grootte van

mijn bak.

Als het moet kan ik makkelijk 10 van de allergrootste kopen, maar de ruimte ontbreekt en ik

blijf denken dat het voor twee sluiertjes groot genoeg is ;)

---
 
Je ziet al dat die oranje met korte staart grotere ogen heeft gekregen en een grotere bek maar qua groei blijft het achter.
Om hier nog even op terug te komen. :) Die vis heeft al zolang als ik hem heb die grote ogen en grote mond. In het begin waren die verhoudingen misschien nog wel "erger". ^^

Bijvoorbeeld hier een filmpje van een half jaar geleden, ik had hem toen 1,5 maand:






En hier nog verder terug, begin december, toen had ik hem net gekocht en was het echt nog een jonkie:

juvenile.jpg


Ik denk zelf dat dit gewoon binnen de natuurlijke variatie valt. Dat zie je ook bij nieuw binnengekomen partijen jonge goudvissen aan het begin van het seizoen: vissen met grote ogen/kleine ogen, lang lijf, korter lijf. Hoog gebouwd of wat lager. Sommige zijn weer net wat breder. Of ze hebben een kortere rugvin met minder vinstralen, of... iets meer een knik in de kop... Ook gezien de gemengde oorsprong van goudvissen lijkt het me niet gek om die variatie te zien. šŸ™ƒ
 
Optimale omstandigheden voor groei geven is zeker niet fout. Het is ook mooi om vissen te zien opgroeien. :) Ik denk alleen dat mensen overschatten hoe belangrijk dat "optimale" is. Als we even discusvissen als voorbeeld nemen: ik geloof er geen snars van, dat die in het wild net zo overvloedig voedsel krijgen als bij kwekers. Zo werkt dat gewoon niet, in systemen waarin in principe alles schaars is en concurrenten staan te trappelen om beschikbaar voedsel voor jouw neus weg te kapen. Ze zullen daar in de regel langzamer groeien. Vissen die het overleven, bereiken uiteindelijk een normale eindgrootte.

Ik houd me verder graag een beetje buiten de goudvis/sluier discussies, maar aangezien mijn kogeltjes even specifiek werden aangehaald wilde ik hier toch even op reageren. Hoe het voor de (wilde grootouders) van goudvissen gaat weet ik niet, daarvoor weet ik veel te weinig over dit type vis. Maar in het geval van mijn kogelvissen (en veel soorten vissen) geld dat er wordt voortgeplant in het regenseizoen. Tijdens de eerste periode van opgroeien is er daardoor een Ć©norme overvloed van voer voor de opgroeiende vissen. In gevangenschap zie ik ook bij de andere kwekers terug dat er de eerste periode flinke groei is, die later stabiliseert en een stuk trager verder verloopt. Logisch, als je kijkt naar de seizoenen in het wild.

Met mijn specifieke soort van kogelvissen geld overigens dat bij te weinig voerbeurten/voerdichtheid ze simpelweg gewoon doodgaan. Ze hebben zeker de eerste maand/twee maanden een gigantisch snelle verbranding schijnbaar. Wat past bij de fikse groei.

Ik heb alleen ervaring met deze kogelvissen, maar weet wel van zijdelings literatuur lezen van andere vissen en van veel andere diersoorten dat dit patroon (jongen krijgen wanneer er overvloed is in de natuur) niet ongewoon is.
 
20210719_171519.jpg

Ik heb me laten verleiden om het visbestand uit te breiden...:oopss: Kwam in een LFS een corysoort tegen die je niet zo heel vaak ziet: Corydoras leopardus. Ze hadden er 4 zitten. Die gekocht, en er gelijk 8 bijbesteld. Whoeps. Die komen volgende week binnen.

En dan is de onderlaag van de bak echt wel vol hoor.... Waarom zijn bodembewoners nou de beste vissen die er zijn?? Ik heb maar Ć©Ć©n bodem. :-(

;-) Maar leuk om te zien hoe harmonisch het allemaal samenzwemt. Dat is dan het doel hĆØ. (Pardon, het hoofddoel waren de goudvissen, echt waar....)
 
Zijn dat niet van die gif stekel vissen die in keel van goudvis kan komen? Ik neem aan die zwart/wit gestreepte vissen? Zien er wel erg groot uit dus hap slik dood zal ws. niet gauw gebeuren?
 
In de bek van een goudvis van 40 cm moet dat wel passen ja. Op de een of andere manier zie ik dat wel goed komen. :p (De vis linksonder is er inderdaad eentje.)
 
Ik vind het leuk dat jij dat leuk vind :DD

Ik heb echt een hekel aan alle corry soorten maar ook bijvoorbeeld aan

alle algeneters [ ik vind ze gewoon lelijk, maar dat is geheel persoonlijk...sorry ]

---
 
Ik ben heel benieuwd naar je corydoras-combinatie met de overige vissen. Sowieso volg ik de combinatie in je visbestand graag en met grote interesse, je doet iets anders dan 'gebruikelijk' is, of 'bekend' is, of in ieder geval mij bekend is ;).
Ze zijn ook echt schitterend, die cory's. Prachtige tekening.

Maar leuk om te zien hoe harmonisch het allemaal samenzwemt. Dat is dan het doel hĆØ.
Wat zijn de verrassingen die je ondertussen bent tegengekomen wat dit betreft? Ben ik erg benieuwd naar!

Moet steeds denken aan wat je me eerder vertelde over je ervaringen van de c. oblongi met goudvissen samen. Ik heb ze inmiddels ook al een hele poos bij mijn goudachtigen wonen, en dat gaat echt meer dan perfect samen, daar heb je helemaal gelijk in gehad, toen je dat schreef dat dat goed samen ging. Ook tegen mij bejaarde kwakkelvis zijn ze super lief, en onderdanig, die laten ze compleet in z'n waarde en met rust. Absentie van concurrentie. Ze worden uiteindelijk wel groot, dus als je overweegt ze met goudachtigen te houden zou ik zeker zorgen dat je een enorme bak hebt (en dat schreef je ergens ook), maar die combinatie die is ook hier bij mij een erg goede combinatie gebleken. Ben benieuwd naar je verdere observaties.
 
Ik vind het leuk dat jij dat leuk vind :DD

Ik heb echt een hekel aan alle corry soorten maar ook bijvoorbeeld aan

alle algeneters [ ik vind ze gewoon lelijk, maar dat is geheel persoonlijk...sorry ]

---
Kijk, zo helpen we elkaar een handje in deze hobby! Neem ik de cory's en de algeneters onder mijn hoede, en dan doe jij de sluierstaarten. šŸ˜‚ (y)

Ik ben heel benieuwd naar je corydoras-combinatie met de overige vissen. Sowieso volg ik de combinatie in je visbestand graag en met grote interesse, je doet iets anders dan 'gebruikelijk' is, of 'bekend' is, of in ieder geval mij bekend is ;).
Ze zijn ook echt schitterend, die cory's. Prachtige tekening.


Wat zijn de verrassingen die je ondertussen bent tegengekomen wat dit betreft? Ben ik erg benieuwd naar!

Moet steeds denken aan wat je me eerder vertelde over je ervaringen van de c. oblongi met goudvissen samen. Ik heb ze inmiddels ook al een hele poos bij mijn goudachtigen wonen, en dat gaat echt meer dan perfect samen, daar heb je helemaal gelijk in gehad, toen je dat schreef dat dat goed samen ging. Ook tegen mij bejaarde kwakkelvis zijn ze super lief, en onderdanig, die laten ze compleet in z'n waarde en met rust. Absentie van concurrentie. Ze worden uiteindelijk wel groot, dus als je overweegt ze met goudachtigen te houden zou ik zeker zorgen dat je een enorme bak hebt (en dat schreef je ergens ook), maar die combinatie die is ook hier bij mij een erg goede combinatie gebleken. Ben benieuwd naar je verdere observaties.
Thanks! Ik kan de positieve insteek van jouw berichten altijd erg waarderen! šŸ™ƒ En wat fijn dat de combinatie met Siameesjes bij jou ook goed bevalt! Alle vissen kunnen bij tijd en wijle wel momenten van onverdraagzaamheid kennen, denk ik, bijvoorbeeld als er voedsel in het spel is. Maar de Siamezen heb ik nooit op agressie naar de goudjes betrapt en ze sluiten qua karakter mooi bij ze aan. Zoals jij al zegt, zullen ze zich eerder onderdanig opstellen. Dus het zijn (in een bak die niet te koud staat) perfecte medebewoners. In mijn bak zijn het niet de algeneters, maar de kleine garra's (die maar half zo groot zijn) die het op de bodem voor het zeggen hebben. ^^

Ik moet er nog even over nadenken of ik de cory's uiteindelijk alle 12 in de grote bak doe. Het past qua bezetting nog, en een grote groep is het mooist, maar de bodem zal drukker ogen. Het is nĆŗ al een chaos tijdens het voeren omdat alles in dezelfde waterlaag op het eten afschiet en door elkaar krioelt. šŸ˜…Eventueel zet ik een deel van de cory's in de Rio 240..... al zit daar weer een agressieve synodontis die ik met cory's niet vertrouw, lol. Daar moest ik sowieso nog wat mee. Kan anders voor hem een derde bak opzetten. De derde bak die ik al zo lang overweeg...

Anyhoo. De grootste verrassing? Die is niet zozeer gerelateerd aan de andere soorten eigenlijk, want dat gaat nu allemaal goed. Wat me enigszins verbaasde is dat de gescheurde vinnen die ik steeds zag bij sommige goudvissen, waarschijnlijk veroorzaakt zijn door een soldaat uit eigen gelederen: de grote oranje goudvis. Alle potentieel agressieve bewoners zijn de bak uit, ook de kreeften, en toch blijven er vinnen scheuren. Als ik een langere tijd voor de bak zit, zie ik dat die grootste vis soms buien heeft waarin ze ietwat treiterig doet naar de andere goudjes. Happerig naar de staarten, een beetje pushy. Meestal gebeurt dat na het eten; ik denk dat ze door heeft gekregen dat de andere goudjes vaak nog een tijdje op hun eten zitten te kauwen, en dat ze dan eten uitspugen/verliezen op het moment dat ze worden lastiggevallen. Dat zou ook verklaren waarom die grote oranje nooit gescheurde vinnen heeft. Misschien maar een muilkorfje voor uitzoeken. ;)
 
Kauwen jouw goldies op het voer? Hoe groot is dat voer dan?

Dat je scheuren zie zou dat aan inrichting kunnen liggen? Dat het pushy kreng ze bijv. tegen hout aan jaagt want in die bek zitten geen tanden die een staart in stukken zou kunnen scheuren. Hier ligt ook wel eens een staart in de weg op een brokje voer en word er een deel naar binnen gezogen maar nooit beschadigingen.

Ze hebben allemaal wel een eigen karaktertje. Mijne met die grote tumor (is niet meer) was ook een loeder. Die was ook niet hand tam te krijgen. Kon hem wel pakken maar bleef liever uit de buurt. Was ook veel actiever qua gedrag en zwemmen. Die oogjes waren ook een stuk genieperiger :unsure:
 
Haha typisch hĆØ, dat de lelijkste vis van jou (daar ga ik maar van uit met die vieze tumor xD) het grootste kreng is geweest van de bak. Alsof je je zulk gedrag kan veroorloven als je je uiterlijk niet mee hebt. Of zou ze als vissenkind veel gepest zijn? Dat ze is gaan overcompenseren met agressie. Heb je een foto van de geniepige oogjes?

Het voer dat ze "kauwen" is de repashy en de stukjes garnaal. Van beide nemen ze een grote hap en dan duurt het even voor ze die achterover hebben geslagen. ;) De kleinste goudvis gaat soms helemaal achterover hangen tot ze verticaal zwemt, in een poging om het eten weg te krijgen. :ROFLMAO: Ik probeer natuurlijk wel enigszins behapbare stukken te geven. Maar dat geeft nogal veel zooi. Vooral bij repashy krijg je dan Ć©Ć©n grote wolk...

Qua inrichting: er zijn stukken hout in de bak met her en der een uitsteeksel. Scherpe dingen heb ik wel verwijderd. Als ik de scheuren in de staart soms zie, vind ik het toch wel lijken op "hapscheuren". Al kan ik niet uitsluiten dat die staarten op de een of andere manier tegen de inrichting geworsteld worden of zoiets. Je ziet het nooit gebeuren... lastig om achter te komen.
 
Alle vissen kunnen bij tijd en wijle wel momenten van onverdraagzaamheid kennen, denk ik, bijvoorbeeld als er voedsel in het spel is. Maar de Siamezen heb ik nooit op agressie naar de goudjes betrapt en ze sluiten qua karakter mooi bij ze aan. Zoals jij al zegt, zullen ze zich eerder onderdanig opstellen. Dus het zijn (in een bak die niet te koud staat) perfecte medebewoners.
Goede aanvulling nog even van je, inderdaad moet de bak niet te koud zijn.
Het is wel grappig want ik kan het hier thuis ook vergelijken met een heel andere habitat; ik heb ze namelijk zowel bij de goudachtigen als in m'n rio 450 (tropische bak) zitten. In beide bakken zie ik dat 'galante' gedrag richting andere vissen. Beetje zo van 'ik houd de deur wel even voor je open', dus niet per se submissive, maar eerder 'gaat u voor'.
Tegelijkertijd durven ze ook hoor. Er zat er net eentje broccoli uit de bek van m'n pleco te eten, dat vond ik wel lef, die is drie keer zo groot. Maar ook dat, met respect, niks pakken wat je niet toekomt, maar wat blijft liggen wordt graag ontvangen.

Wat me enigszins verbaasde is dat de gescheurde vinnen die ik steeds zag bij sommige goudvissen, waarschijnlijk veroorzaakt zijn door een soldaat uit eigen gelederen: de grote oranje goudvis.
Oh wat onaardig van haar!
Zit er even over na te denken. Goudvissen kunnen hard happen wel, niet zozeer bijten, het is niet zozeer scherp, maar wel met kracht. Hier ondervind ik het wel eens aan den lijve, want ik voer de goudjes hier soms met de hand dus soms eten ze ook mijn hand en dat gaat echt met verbazingwekkend veel kracht. Alsof iemand licht in je hand knijpt, niet pijnlijk en ook niet schurend, maar gewoon, happend ;).
Dan heb je die sluiers die soort van zoentjes geven, die zijn gewoon goed opgevoed door @Olympus, en dan heb je Fishie, een enkelstaart, die denkt dat als ie maar hard genoeg hapt er vanzelf voedsel uit je handhuid splijt ofzo ;).
Ik probeer me even voor te stellen hoe ie dat met een staart zou doen, dat is een soort van flexibel oppervlak wat mee buigt. Aan m'n hand happen ze soort van vacuĆ¼m, met een staart lijkt me dat lastiger misschien, maar ik kan me wel voorstellen dat ze ergens een hap uit kunnen trekken. Dat zie ik ze hier ook met de waterpest en vallisneria doen trouwens. Dus ik acht het best plausibel hoor, dat je valse goudvis hier iets geleerd heeft om indirect aan meer voedsel te komen. Smart, maar misschien niet helemaal wenselijkst. Zou ook niet goed weten wat je eraan kunt doen.

Kauwen jouw goldies op het voer? Hoe groot is dat voer dan?
Ik zie het ze hier ook doen! Dan is er een stuk erwt te groot, en dan pakt Fishie daar een hap grind bij, en dan gaat ie malen, in zijn bek, en met de steentjes maalt hij het eten fijner, en soms spuugt hij dat (met de steentjes mee) uit en slikt het dan opnieuw in om het allemaal behapbaarder te maken.

Ik moet er nog even over nadenken of ik de cory's uiteindelijk alle 12 in de grote bak doe. Het past qua bezetting nog, en een grote groep is het mooist, maar de bodem zal drukker ogen. Het is nĆŗ al een chaos tijdens het voeren omdat alles in dezelfde waterlaag op het eten afschiet en door elkaar krioelt. šŸ˜…Eventueel zet ik een deel van de cory's in de Rio 240..... al zit daar weer een agressieve synodontis die ik met cory's niet vertrouw, lol. Daar moest ik sowieso nog wat mee. Kan anders voor hem een derde bak opzetten. De derde bak die ik al zo lang overweeg...
Wat is de reden dat je nog geen derde bak hebt gerealiseerd?
Hoe doen je cory's het nu binnen de grote krioelgroep tijdens dinertijd? Duiken ze er ook vrolijk in mee, of blijven ze wat achter?
 
Het is wel grappig want ik kan het hier thuis ook vergelijken met een heel andere habitat; ik heb ze namelijk zowel bij de goudachtigen als in m'n rio 450 (tropische bak) zitten. In beide bakken zie ik dat 'galante' gedrag richting andere vissen. Beetje zo van 'ik houd de deur wel even voor je open', dus niet per se submissive, maar eerder 'gaat u voor'.
Tegelijkertijd durven ze ook hoor. Er zat er net eentje broccoli uit de bek van m'n pleco te eten, dat vond ik wel lef, die is drie keer zo groot. Maar ook dat, met respect, niks pakken wat je niet toekomt, maar wat blijft liggen wordt graag ontvangen.
Treffend omschreven. :D Hoeveel heb je er eigenlijk rondzwemmen in beide bakken?

ik kan me wel voorstellen dat ze ergens een hap uit kunnen trekken. Dat zie ik ze hier ook met de waterpest en vallisneria doen trouwens. Dus ik acht het best plausibel hoor, dat je valse goudvis hier iets geleerd heeft om indirect aan meer voedsel te komen. Smart, maar misschien niet helemaal wenselijkst. Zou ook niet goed weten wat je eraan kunt doen.
Ja precies. Als ik soms zie hoe ze aan planten lopen te trekken... ik wil best geloven dat dat ook op een staart effect heeft. Gelukkig gebeurt het ook weer niet zo vaak dat het echt een probleem is, denk ik. :)

Wat is de reden dat je nog geen derde bak hebt gerealiseerd?
Hoe doen je cory's het nu binnen de grote krioelgroep tijdens dinertijd? Duiken ze er ook vrolijk in mee, of blijven ze wat achter?
EĆ©n reden is dat ik een eventuele derde bak wel op een redelijk formaat wil hebben. Minstens zo groot als de Rio 240 maar liefst 1.50 of zo. Dan kan ik beter mixen en matchen met de soorten die ik heb omdat het voor alle vissen groot genoeg is.

Maar dat kost ruimte, het kost geld en ik ben voor het vervoer van anderen afhankelijk. Tenzij ik nieuw koop (thuisbezorging) maar dan kom je weer op het punt van geld. :p Heb wel een aantal kleinere bakken staan tot 80 cm, maar dat wil ik de vissen (bijv die synodontis) niet aandoen.

De cory's doen het wel aardig. De ene keer zijn ze er vlug bij met voeren, en de andere keer duurt het even voor ze uit hun favoriete chillhoekje komen, helemaal rechts in de bak. De ene durft meer dan de andere. Mijn naam zou Gino niet zijn als ik er geen filmpje van had gemaakt. ;) Je ziet er rechts nog een paar zitten; op een gegeven moment komen ook die wel mee-eten. Excuus voor de irritante "puls" in het beeld, mijn telefooncamera is niet goed wijs.


 
Yay! Een filmpje! Dank je! Ik zie nu ook beter wat je eerder bedoelde met dat de bodem aardig voorzien is van vis, hehe. Alle vis gemoedelijk aan de dis!

Treffend omschreven. :D Hoeveel heb je er eigenlijk rondzwemmen in beide bakken?
Van de oblongi, 3 per bak nu. Met het idee dat die uit de rio 180 op een bepaald punt, als ze groter worden, nog worden overgezet naar m'n rio 450, dan zit daar uiteindelijk dan een ploegje van 6. Ik heb ze ongeveer tegelijkertijd aangeschaft, en die in de rio 450 zijn inmiddels een stuk groter dan die in de 180, maar verder vertonen ze eigenlijk in beide bakken exact hetzelfde gedrag.

Ja precies. Als ik soms zie hoe ze aan planten lopen te trekken... ik wil best geloven dat dat ook op een staart effect heeft. Gelukkig gebeurt het ook weer niet zo vaak dat het echt een probleem is, denk ik.
Gewoon even in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt, denk ik. Zolang het de vissen niet teveel stress geeft.

EĆ©n reden is dat ik een eventuele derde bak wel op een redelijk formaat wil hebben. Minstens zo groot als de Rio 240 maar liefst 1.50 of zo. Dan kan ik beter mixen en matchen met de soorten die ik heb omdat het voor alle vissen groot genoeg is.

Maar dat kost ruimte, het kost geld en ik ben voor het vervoer van anderen afhankelijk. Tenzij ik nieuw koop (thuisbezorging) maar dan kom je weer op het punt van geld. :p Heb wel een aantal kleinere bakken staan tot 80 cm, maar dat wil ik de vissen (bijv die synodontis) niet aandoen.
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens, dat formaat van minimaal 120cm maar liever 150 zou ik ook kiezen. Vind het persoonlijk ook makkelijker, een grotere bak, om in balans te houden. In balans te houden, maar niet de aanschaf en het plaatsen zelf, hehe. Ik snap je overwegingen ;).
 
@Olympus, @michelle1 ik zie vandaag opeens iets bij mijn witte goudvis wat niet hoort. :-o
Achter zijn linkerkieuw zit een bobbel in de huid, waar de schubben naar buiten staan en een paar lichtgekleurde dingen uitsteken in een soort van wond.... Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Hopelijk geen bacteriƫle infectie of beginnende tumor of zo. Aan de andere kant: als dit puur een "mechanisch trauma" is, vind ik het vrij heftig en zou ik niet weten hoe het is ontstaan.

Moeilijk vast te leggen op video maar wellicht is er iets te herkennen.


 
Achter zijn linkerkieuw zit een bobbel in de huid, waar de schubben naar buiten staan en een paar lichtgekleurde dingen uitsteken in een soort van wond.... Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
Oh nee! :(
Lukt het om een foto te maken? Het is lastig te zien op bewegend beeld. Bijt- of schraapwonden heeft Fishie gehad, dat kan ik mogelijk voor je herkennen als ik het zie.
 
Ojee :madd:

Close up foto is inderdaad handiger. Als goed is kun je met je mobiel inzoomen.

Licht gekleurde dingen uitsteken........ Tja nogal een vage omschrijving.

Google eens op ankerworm. Misschien herken je het zelf. Zou het slijmhuid kunnen zijn? Lijkt het op een soort van krater. wond met krater waar derrie uitkomt?

Kwetsbare plek op de kieuwen. Bekijk ook even de binnen kant hoe de kleur in de kieuwen eruit ziet en of je slijmdraden zie. Zie je verder nog iets opvallends aan gedrag met die kop schuren of veel bovenin bij je uitlaat hangen ofzo?

Als hij poept hoe ziet dit eruit? Zie je witte slierten rond hangen in water of uit poepert of zoals @Patrix het beschrijft lichte haar uit poepgat?
 

Hier kun je visziekten opzoeken op beeld, maar ook op beschrijving.
 
Bedankt voor het meedenken mensen. :)
Het is vrijwel onmogelijk met mijn camera om scherpe foto's van die vissen te maken. :( Als ik er met aandacht 200 maak, is er op 2 foto's iets scherp te zien. En meestal is dat dan de achtergrond, lol.


111.jpeg

222.jpeg

333.jpeg

Beter dan dit wordt het niet. Ik besef dat dat maar weinig aanknopingspunten geeft.

Het gedrag van de vis is nog volkomen normaal. Ik heb gegoogled op ankerwormen, karperluis, karperpokken, tumoren, "lymphocystis", wratten.... Kom er nog geen wijs uit. Voor zover ik poep gezien heb (gisteren) geen afwijkingen. De vis lijkt iets dikker dan ik gewend ben van 'm. Kan ook door een flinke voederbeurt komen, not sure.
 
Een grote glazen sla kom met water en de vis even erin droppen zodat je wat dichterbij kan fotograferen? Of emmer en even in de hand houden? Even wat crea bedenken en de terminator in de houtgreep ;)

Ik zie wel een close up als ik klaar ben met werken :DD
 
@Olympus, @michelle1 ik zie vandaag opeens iets bij mijn witte goudvis wat niet hoort. :-o
Achter zijn linkerkieuw zit een bobbel in de huid, waar de schubben naar buiten staan en een paar lichtgekleurde dingen uitsteken in een soort van wond.... Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Hopelijk geen bacteriƫle infectie of beginnende tumor of zo. Aan de andere kant: als dit puur een "mechanisch trauma" is, vind ik het vrij heftig en zou ik niet weten hoe het is ontstaan.

Moeilijk vast te leggen op video maar wellicht is er iets te herkennen.


Bekijk bijlage 328731
Zou een zoutbadje doen.

Wat missen veel van je vissen een heleboel schubben trouwens.. dat lijkt me niet goed. Stress zorgt er natuurlijk ook voor dat de weerstand minder wordt.

Grote goudvis de boosdoener, zou kunnen..
Ik wil niet bijdehand doen ofzo, maar meer eten geven zou wellicht kunnen helpen.. dat zwakt een beetje de focus van agressie af, werkt ook bij rovers.
 

Terug
Bovenaan