Gino's vizzle (Gino88)


Je univisum is aardig aan het expanden haha! Inderdaad wat een goeie vangst, die 350! Heel leuk! Ben heel benieuwd wat je ermee gaat doen!
Wat fijn ook dat het met je witgouden vis weer wat beter gaat! Balen van je filter ook trouwens!
 
Had op het balkon een mooie oogst aan kroos in het vijvertje drijven, waarvan ik een deel in de bak gegooid heb. Ben benieuwd hoe lang de vissen ermee gaan doen. ;) Heb ik toch nog een soort van voederautomaat aan staan nu ik een dagje wegga.



Ennem..... ik ben de blauwe achtergrond van de overgenomen Rio 350 toch maar aan het verwijderen. Op zich vind ik dat frisblauw wel wat hebben hoor! Maar misschien dat het nog iets neutraler kan... Even over nadenken wat het wordt.

Wel mega smerige zooi zeg, zo'n chemische verfverwijderaar. Dat moet je niet op je boterhammetje smeren.

20210804_190922.jpg
 
Verf afbijt is idd heel erg vreselijk spul...moet je ook niet op je handen

of kleren krijgen!!

Laat dat van dat kleine eendenkroos even weten hoe dat gaat.

Ik heb het [ per ongeluk ] in mijn andere bak gekregen en krijg het er niet

meer uit.

Ik moet elke week er wat uit hengelen met een netje en weggooien.

Maar als de sluiers het opeten kan ik het af en toe aan hun geven :cool:

---
 
ahh de 350 toch binnen. Zat er vis bij of leeg.

Veel plezier met je volgende projectje. eerdaags op tv bij help mijn man is aquariaan................ Bakjes met test filtermedia, een vol glas op het bankstel, een 350 in de verf afbijt, een teken en bereken project stelling wasmachine. Jij hoef je even niet te vervelen :DD
 
Verf afbijt is idd heel erg vreselijk spul...moet je ook niet op je handen

of kleren krijgen!!

Laat dat van dat kleine eendenkroos even weten hoe dat gaat.

Ik heb het [ per ongeluk ] in mijn andere bak gekregen en krijg het er niet

meer uit.

Ik moet elke week er wat uit hengelen met een netje en weggooien.

Maar als de sluiers het opeten kan ik het af en toe aan hun geven :cool:

---
De hele huiskamer stinkt. ;_; Heb het spul inderdaad maar niet op handen, kleren, ogen, oren etc etc aangebracht... 😂 Wel wat op de vloer laten vallen. Hopelijk tref ik morgen bij thuiskomst geen gat aan op die plek naar de onderburen.

Ja goudvissen zijn goede opruimers van kroos! Jouw fancy's vast ook. (y):D Bij mij verdwijnt het zo snel dat ik het maar ben gaan kweken... Zeker als je je vissen een keer wat minder voert, weten ze met kroos wel raad. (In mijn filmpje hierboven hadden ze eigenlijk al gegeten.)

Leuk hè, hoe je er nooit meer vanaf komt in niet-goudvisbakken. Evt kun je je goudjes een keer tijdelijk in de bak hijsen waar je van het kroos af wilt.

ahh de 350 toch binnen. Zat er vis bij of leeg.

Veel plezier met je volgende projectje. eerdaags op tv bij help mijn man is aquariaan................ Bakjes met test filtermedia, een vol glas op het bankstel, een 350 in de verf afbijt, een teken en bereken project stelling wasmachine. Jij hoef je even niet te vervelen :DD
Zat geen vis bij. Wel een paar zielige slakjes die ik heb gered uit een plas water.

Het is nu wel een klein beetje uit de hand aan het lopen ja. 😅 Maar ik doe het allemaal voor jullie hè, voor het forum. Eigenlijk heb ik niks met vissen. 🤪
 
De hele huiskamer stinkt. ;_; Heb het spul inderdaad maar niet op handen, kleren, ogen, oren etc etc aangebracht... 😂 Wel wat op de vloer laten vallen. Hopelijk tref ik morgen bij thuiskomst geen gat aan op die plek naar de onderburen.

Ja goudvissen zijn goede opruimers van kroos! Jouw fancy's vast ook. (y):D Bij mij verdwijnt het zo snel dat ik het maar ben gaan kweken... Zeker als je je vissen een keer wat minder voert, weten ze met kroos wel raad. (In mijn filmpje hierboven hadden ze eigenlijk al gegeten.)

Leuk hè, hoe je er nooit meer vanaf komt in niet-goudvisbakken. Evt kun je je goudjes een keer tijdelijk in de bak hijsen waar je van het kroos af wilt.


Zat geen vis bij. Wel een paar zielige slakjes die ik heb gered uit een plas water.

Het is nu wel een klein beetje uit de hand aan het lopen ja. 😅 Maar ik doe het allemaal voor jullie hè, voor het forum. Eigenlijk heb ik niks met vissen. 🤪

Ik ga die sluiers maar niet in die andere bak doen, dat is een soort " klein vijvertje"

in de woonkamer op een tafel, dus daar past dat kroos eigenlijk best wel in !!

Ik heb nu ook drie bakken [ jes] in de kamer staan en moet daar echt mee stoppen, want voor

de rest staan er ongeveer 60 planten ook in de kamer [ lijkt wel een jungle hier :DD ]

En sinds een paar weken heb ik ook een oldtimer VESPA - Motorscooter in de kamer die ik

een beetje ga "vertroetelen" [ rijden zal ik er helaas zelf nooit op :cry: ]

---
 
@Gino88 Ik zat je filmpje even te bekijken van de kroosdis, echt heerlijk rustgevend, lekker muziekje op de achtergrond, was een beetje zacht dus ik zet het volume wat harder want ik wilde horen wat het was (ik zit te luisteren via m'n studiokoptelefoon, daarmee hoor ik veel detail), en ik zit het zo'n beetje allemaal heel zen te bekijken en ineens komt daar
JAMMIE JAMMIE JAMMIE!!! dus toen was ik gelijk wakker :ROFLMAO:.

Succes en vooral plezier met het opknappen van je 350! Ben benieuwd wat je met de achterwand gaat doen!
 
Haha sorry. xD Zal de volgende keer de disco wat harder zetten.

Ik heb nu ook drie bakken [ jes] in de kamer staan en moet daar echt mee stoppen, want voor

de rest staan er ongeveer 60 planten ook in de kamer [ lijkt wel een jungle hier :DD ]
Leuk toch! Foto's? ;)

Laat dat van dat kleine eendenkroos even weten hoe dat gaat.
Ik kom net thuis en er is niks meer van terug te vinden. 😅 Behalve een groene drol die uit een vis kwam draaien. Wat verteert dat snel...
 
Na een waterwissel kreeg de zwarte goudvis het op zijn heupen. Er wordt zelfs gekust. ;)





De Rio 300 staat in principe klaar. Ik heb alleen (met mijn constant afgeleide hoofd) domme fouten gemaakt bij de aanleg van het PVC. Moet nu even wachten op bestelde onderdelen om de boel geïmproviseerd mee af te maken. Pas dan kan de filtratie draaien.

Ik speel trouwens met het idee om het over een andere boeg te gooien met deze bak. Wat als ik er een trapje in maak naar boven, en bovenop de bak een...... warme zonplek voor een muskusschildpad maak? :DD Als dat samen zou kunnen met de cichlide die in de bak moet komen, zou dat best wel eens een leuk idee kunnen zijn. Moet me er nog even goed in verdiepen.


20210812_191406.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die schilpad met chiclide komt zo te zien niets van. Komt mooi uit dat de 300 zo goed als klaar is voor de goldie kraamkamer :)) Zie je al eieren?
 
Haha. Vooral begin dit jaar ging het soms aardig tekeer in de bak. Een slinger goudvissen die heen en weer zoeft. :) Ik heb ook meerdere keren gehad dat de buik van het grote vrouwtje van de ene op de andere dag een stuk slanker leek. Alsof er (en ik denk dat dat dan 's ochtends gebeurt) toch pogingen gedaan zijn tot voortplanten. Maar ik heb nooit ergens eitjes op afgezet gezien. Misschien allemaal tijdig opgevreten, I don't know. Hoeft voor mij nu ook niet. ;)
 
Ik speel trouwens met het idee om het over een andere boeg te gooien met deze bak. Wat als ik er een trapje in maak naar boven, en bovenop de bak een...... warme zonplek voor een muskusschildpad maak? :DD
Zo gezegd, zo gedaan. Ben een hele tijd bezig geweest met het ombouwen van een nanobak tot een zonneweide voor de schildpad. Ik had het liefst een matje kunstgras o.i.d. erin gelegd voor een frisse look, maar het geld was op. Dus het werd een deurmat met zebraprint die ik nog had liggen. 😋 UV-lamp erboven, wat stenen om evt op te klauteren om nog warmer te zitten. Ik denk uiteindelijk niet dat er veel gebruik van gemaakt wordt, aangezien de normale muskusschildpad geen grote zonaanbidder is.

Als je goed kijkt in de trapopening zie je een nieuwsgierig hoofdje uitsteken. ;) Hij had al gauw door dat het trappetje ergens heen leidt...

20210819_213439.jpg


Hier een eerste overzichtje van de Rio 300. Met erboven het schildpaddenhokje.

20210819_213308.jpg


Hij is nog wat kaal. Ik zit erover te denken om in ieder geval links achterin wat beplanting te zetten. Ik ben alleen bang dat die planten het dan niet zo goed gaan doen... Ik heb expres niet zoveel licht branden, omdat de vissen dat m.i. niet fijn vinden. Vissen komen op de eerste plaats. En elders in het systeem worden nogal wat voedingsstoffen opgenomen door een stukje aquaponics. Waterplanten hebben het dus maar moeilijk.

Er zitten nu 5 bewoners in: de cichlide, garra en zwarte synodontis op de foto (onder), het schildpadje, en sinds vandaag ook de ancistrus. Die begon agressief te doen naar de meervallen die ik nog in de rio 240 heb. Eigenlijk is de rio 300 nu een strafkolonie voor alle bazige/agressieve vissen die ik heb. Plus schillie de schildpad, die tot nu toe met rust gelaten wordt. 👍 De eerste keer dat de cichldie hem zag zwemmen zag je hem wel even kijken van: ....wutttt? xD Hij wist niet wat ie ervan moest maken.


20210819_221838.jpg

20210819_221903.jpg


En omdat dit topic over goudvissen gaat.... (ahum).... De witte goudvis zie ik het einde van het jaar niet halen, ben ik bang. Hij is nog steeds dik, een beetje vierkant haast, alsof hij een legoblokje heeft opgegeten of zo. Beetje overdreven uitgedrukt hoor, maar het klopt in elk geval niet helemaal zoals hij nu in zijn velletje zit. De uitstulping/beschadiging die hij een tijd geleden had, zit er eigenlijk (nadat het eerst weer gladgestreken leek) weer, of nog steeds, en ik zie meerdere verdikkingen op wisselende plekken. Soms zit er ergens een verdikking en gaat die na verloop van tijd weer weg, heel gek... Ik snap eigenlijk niet goed wat het is. Ik weet alleen dat het intern zit en ik er weinig mee kan. Qua gedrag: hij eet nog altijd goed mee. Hij zondert zich wel regelmatig af van de rest en lijkt dan een beetje in zijn eigen wereldje te zitten, zwevend in een hoekje... Hij zwemt niet echt actief meer met het schooltje mee. Ik zou er nu nog niet voor kiezen om hem af te maken, omdat hij er eigenlijk nog best fit uitziet.... voor een dikke goudvis die zich wat suf gedraagt... maar het is denk ik een aflopende zaak. 😐
 
Laatst bewerkt:
Wat een verandering allemaal weer :oops:

Laat alleen eens even een duidelijk overzichts - foto zien, want ik kan nu niet goed zien

hoe je het gemaakt hebt en hoe het "totaal " er uit ziet [ sorry ]
---
 
Overzichtsfoto van die nieuwe bak, of..? 🙃 Kan ik later vandaag ff naar koekeloeren. Had je wel al de foto's aangeklikt voor de grotere versie? Ik plaats expres eerst de mini's zodat je scherm niet ontploft van de pixels.
 
Overzichtsfoto van die nieuwe bak, of..? 🙃 Kan ik later vandaag ff naar koekeloeren. Had je wel al de foto's aangeklikt voor de grotere versie? Ik plaats expres eerst de mini's zodat je scherm niet ontploft van de pixels.

Ik bedoel echt meer een totaal foto van links naar rechts en van boven

naar beneden van het gehele aquarium plus nu ook "schildpadden" gedeelte.

---
 


Ik bedoel echt meer een totaal foto van links naar rechts en van boven

naar beneden van het gehele aquarium plus nu ook "schildpadden" gedeelte.

---
Video ook goed? :p





(Het voeren heb ik er maar uitgeknipt, was niet boeiend. En sorry voor het "slepende" inademen steeds, ik weet niet waarom ik dat doe. 🤣)








Hierna kapte mijn camera ermee, geheugen vol. 😅 Er viel gelukkig niet veel interessants over de rio 240 te vertellen. Beetje een dooie boel daar momenteel.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig die filmpjes!!

Ik was juist zo heel erg benieuwd hoe je dat met die schildpadbak

had gedaan, maar je bent net zo'n " uitvinder " als ik ....gewoon iets

verzinnen en dan ook gewoon doen :cool:

Ik vind het idee geweldig!!
---
 
Thanks. Ik ben ook wel blij, na al het geknutsel, dat Schillie het idee van die bak snapt en er tot nu toe regelmatig te vinden is. En hij is totaal niet bang van mij of van de vissen, dat is ook een meevaller. Als dit zich de komende tientallen jaren doorzet.... ;) ...dan ben ik tevreden.
 
Ik lag gisteren een beetje te chillen in de vissenkamer, neergeploft in de grote zitzak. Wat is het aquaristieke leven toch fijn als alles is geregeld, als alles af is (ahum, voor nu) en stabiel. Vredig kabbelende filterstromen......... vissen, waai'rend hun wapperingen, gestaag het geslaag van vin naar kin omlaag... een woelig-kroelig waterende wereld van --- DRUP ---

wat hoor ik?

DRUP... DRUP...

Wat ik op termijn wel aan zag komen maar liever bleef ontkennen, is gisteren begonnen: de afvoerpijp (diameter 10 cm +-) die achterin op de bak ligt en waar de meeste plantjes van de aquaponics hun wortels in hebben groeien, begon te overstromen. 😅 Er komt op die pijp een potfilter uit en de stroming daarvan kon er niet snel genoeg meer door. Het begon uit de gaten bovenin de pijp te komen, waar de planten in hangen. Ik heb hierbij het geluk gehad dat mijn "vakmanschap" niet toelaat dat dingen perfect recht gemaakt worden; de gaten stonden ietsjes naar de bak gericht i.p.v. haaks naar boven. Dus het overstrominkje dat ontstond, ging via de afdekplaten de bak in i.p.v. langs de muur naar buiten.....

Ik heb die hele buis (en daarmee bijna alle planten op de bak) dus maar verwijderd. Van binnen bleek het één bonk wortels te zijn. Ongelooflijk hoe zoiets binnen een half jaar dicht kan groeien. Leuke leerervaring weer. Let's not do that again! 😂

Eerste foto was ik de boel aan het weghalen, tweede foto was het klaar. Heb een paar extra pothos in de bak gehangen om nog iets groens over te houden. Misschien toch maar weer wat waterplanten gaan nemen. Ziet het er minder wortelig uit.


A.jpg

B2.png


In other news: de witte goudvis is zo stabiel als wat. Functioneert duidelijk niet 100%, en ik beschouw hem nog steeds als opgegeven door de/mijn medische wetenschap... maar hij eet nog goed...
 
Laatst bewerkt:
Wat jammer dat de boel begon te lekken. Die planten erboven zijn wel erg mooi.

Misschien kun je wat planten direct in het aquarium hangen? Al kan het dan niet meer helemaal afgedekt worden 🤔
 
Mooi of niet, veel van die planten waren eigenlijk niet te zien omdat ik er een zwarte lap voor had hangen. 🤪 Anders had je die felle hanglamp steeds in je gezicht, hehe.

Goed idee van die planten, dat ga ik doen. Aan de zijkant is nog wel wat open ruimte waar planten op te tuigen zijn. Ik heb dit lang niet gedurfd omdat ik klimmende kreeften had. Die zijn eruit. MOGELIJKHEDEN. We gaan weer lekker aanklooien. ;) Thanks for the tip.
 
Mooi of niet, veel van die planten waren eigenlijk niet te zien omdat ik er een zwarte lap voor had hangen. 🤪 Anders had je die felle hanglamp steeds in je gezicht, hehe.

Goed idee van die planten, dat ga ik doen. Aan de zijkant is nog wel wat open ruimte waar planten op te tuigen zijn. Ik heb dit lang niet gedurfd omdat ik klimmende kreeften had. Die zijn eruit. MOGELIJKHEDEN. We gaan weer lekker aanklooien. ;) Thanks for the tip.
Met kreeften zou ik dat ook niet aan durven. Heb je er opeens één door de kamer lopen 😋

Ik heb het idee van MD fish tanks. Die had met ijzerdraad een haak gemaakt. Eerst om de plant heen gewikkeld, en daarna een haak zodat het over de rand van het aquarium gehangen kan worden :)
 
Wat een stress is zoiets.....

Ik heb dus jaren geleden lekkages meegemaakt met "buiten-filters" vandaar

mijn grote afkeer daarvan.

Trauma's hem ik er van.

Maar gelukkig heb je het "makkelijk " kunnen oplossen.

In een andere bak van mij heb ik ook stekken van kamerplanten gewoon in de bak gedaan

[ vastgemaakt in kleine "zeefpotjes" ] en dat gaat geweldig !!

daar zit dus ook geen afdekking boven en eerst was ik bang voor de garnaaltjes die

er ook in zitten , maar ik zie niets raars gebeuren [ of ik zie het niet :rolleyes: :DD ]

---
 
Dat is balen. Denk je eindelijk na al je harde werk eens even te kunnen genieten en dan drup, druk. Daar gaat je relax avondje. Mazzel dat het water in de bak liep ipv woning.

De witte goldie is gewoon een kneusje maar zolang hij eet en doet wat hij hoort te doen, wat maakt het uit. Kneusjes kunnen ook gewoon heel oud worden dus zou me er ook niet al te druk over maken.

Nu ik weer even "kreeft" lees hoe is het met dit monster? Leeft hij nog? Misschien beter gevraagd, leeft alles nog wat bij dit monster rond hoort te zwemmen :br:
 
ahah mooie oerwoud gino heb jij dan nog steets helemaal geen vuil in je bak of je onderhoud het gewoon goed?
 
De witte goldie is gewoon een kneusje maar zolang hij eet en doet wat hij hoort te doen, wat maakt het uit. Kneusjes kunnen ook gewoon heel oud worden dus zou me er ook niet al te druk over maken.
Zet er op den duur een paar sluiers bij, en hij wordt The Goldfather.
True story. ;)

ahah mooie oerwoud gino heb jij dan nog steets helemaal geen vuil in je bak of je onderhoud het gewoon goed?
Vind ik een mooie vraag en ben ik ook benieuwd naar!
 
Ik heb dus jaren geleden lekkages meegemaakt met "buiten-filters" vandaar

mijn grote afkeer daarvan.

Trauma's hem ik er van.
Ja dat kan ik goed begrijpen. Veel schade gehad toen of..?
Had zelf vorig weekend nog een lekkage, aan de wasmachine. Midden in de nacht lopen evacueren/opruimen, hele vloer in het washok naar de klote. En dan ging het nog om een kleine hoeveelheid water. Als één van de vier potfilters hier opeens stom zou gaan doen, en ik ben er niet op tijd bij.... 😅 Achja. De ervaring is de beste leermeester, zeg ik altijd maar.....

Kneusjes kunnen ook gewoon heel oud worden dus zou me er ook niet al te druk over maken.

Nu ik weer even "kreeft" lees hoe is het met dit monster? Leeft hij nog? Misschien beter gevraagd, leeft alles nog wat bij dit monster rond hoort te zwemmen :br:
Klopt wel hoor, en wie weet hoe lang dit mag duren. Maar ik hou er een slecht gevoel bij, als ik zie dat [wat het ook is] dwars door de huid van de vis heen komt steeds, op wisselende plekken. Stond er vandaag naar te kijken en zag uit de nieuwste uitstulping gewoon witte.... dingetjes komen... stukjes huid of... ik weet het niet. En die vis ziet zijn eigen witte spul ronddwarrelen en begint het zelf weer op te eten, gadver. 😅 Ik kan echt niks vinden wat erop lijkt. Geen ankerworm, geen karperpokken, het is ook geen duidelijk beeld dat bij tumoren hoort voor zover ik weet. En uiteraard is foto's maken met mijn telefoon vrijwel onmogelijk. 👀

Ik heb nog één kreeft over. :) Die pensioneert in de rio 240.

ahah mooie oerwoud gino heb jij dan nog steets helemaal geen vuil in je bak of je onderhoud het gewoon goed?
Vind ik een mooie vraag en ben ik ook benieuwd naar!
Af en toe dwarrelt er een dood blaadje rond. Telt dat als vuil? :p Aan het substraat doe ik nooit iets (ja, 1x per jaar oude slakkenhuizen met een netje eruit). Het onderhoud bestaat verder uit wekelijks 10% waterwissel, om de zoveel weken algen van het glas vegen, en eens in de zoveel maanden de potfilters bekijken. Sinds kort staat de goudvissenbak in verbinding met die Rio 300, wat het nog makkelijker maakt, want dan kun je met één kraan + afvoer beide bakken tegelijk verversen. Ik móét wel steeds nieuwe bakken en projecten erbij nemen, anders blijft er geen hobby over. 😜
 
hahah ik zoek ook nieuwe uitdagingen daarom binne kort wat mee zeewater doen
 
hahah ik zoek ook nieuwe uitdagingen daarom binne kort wat mee zeewater doen
Ga je naar het strand? Potje zwemmen of zo? 😜😜

Nee, maar leuke uitdaging! Je gaat er natuurlijk wel een topic van maken hè?
 

Terug
Bovenaan