Gino's vizzle (Gino88)


Dat is inderdaad een hele uitzoekerij Gino. Plasticdeeltjes in je bak? En die mop was speciaal voor breeding? Dat lijkt me niet erg gezond…misschien de fabrikant ervan op de hoogte stellen?

Ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur gaat verlopen😀
De vissen lijken het plastic niet op te eten, maar toch... Het is niet het gewenste resultaat zeg maar. ^^'

Nee die mop is gewoon een schoonmaakmop. Ik heb hem van tevoren goed met heet water uitgespoeld dus dan zou KATOEN wel moeten kunnen leek mij. Dit soort attributen gebruikt men vaker bij eiafzettende vissen. :)

We gaan het zien. Misschien creëer ik wel kunstvissen op deze manier. Scheelt weer met voeren, goed voor de waterkwaliteit en zo.
 
De vissen lijken het plastic niet op te eten, maar toch... Het is niet het gewenste resultaat zeg maar. ^^'

Nee die mop is gewoon een schoonmaakmop. Ik heb hem van tevoren goed met heet water uitgespoeld dus dan zou KATOEN wel moeten kunnen leek mij. Dit soort attributen gebruikt men vaker bij eiafzettende vissen. :)

We gaan het zien. Misschien creëer ik wel kunstvissen op deze manier. Scheelt weer met voeren, goed voor de waterkwaliteit en zo.
Oeps…dus als je met zo’n mop schoonmaakt en de emmer leegkiepert in de wc komen die plastic deeltjes ook in het oppervlaktewater terecht😱
 
Een elzeknopje diet het ook prima tegen schimmel
Ik waardeer je advies! Dat ten eerste. :) Maar ik moet zeggen dat ik hier een beetje skeptisch tegenover sta. Ik heb van alles over elzenknopjes, catappabladeren etc etc gelezen en het lijkt erop dat ze vooral heel veel verkleuring aan het water geven, en slechts bij zeer hoge doseringen een antimicrobieel effect geven. En dan enkel en alleen door een verlaging van de pH. Niet door specifieke medicinaal werkende stoffen of zo. Er wordt in de aquariumhobby al jaren van alles geroepen over die tannines e.d. maar het heeft allemaal geen onderbouwing. Methyleenblauw heeft een bewezen werking tegen schimmels en wordt tegelijk goed verdragen zonder al te veel invloed te hebben op de waterwaarden. Dan heeft dat mijn voorkeur. 🙃

Oeps…dus als je met zo’n mop schoonmaakt en de emmer leegkiepert in de wc komen die plastic deeltjes ook in het oppervlaktewater terecht😱
Yep, als dat plastic daadwerkelijk verweven zit in de katoenen strengen, zou je denken van wel. :-/

Sowieso bij deze lijkt dat dus het geval:

20220122_152000.jpg

Waarom niet zelf een mop maken? meest simpele wat e rbestaat, je neemt een boek en een bol wol en om dat boek wind je die wol, ene kant knip je dan door, andere kant doe je stukje wol omheen en klaar
Goed idee van je. Heb ik ook overwogen maar ik vond het uiteindelijk weer extra gedoe. Hoopte met een katoenen mop in één keer klaar te zijn. Ahum plastic ahum. xD
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in het verleden gehad dat waterpest "onbetrouwbaar" was als plant / na een tijd deels begon weg te rotten en ik heb eigenlijk niet zo'n zin om dat in de gaten te houden. ^^' Ik heb voor deze eerste poging maar een katoenen mop in de bak gehangen. Kijken of ze dat ook snappen.

Alleen... op de verpakking stond in grote letters katoen, maar in de kleine lettertjes staat weer dat hij voor 1/3e uit plastics bestaat. Dus de witte sliertjes en deeltjes die ik nu van die mop in mijn bak heb zweven zijn allemaal deels plastic. Jippie. :ROFLMAO: Waar ben ik aan begonnen.

Ik heb ook een flesje methyleenblauw in huis gehaald om te gaan inzetten tegen beschimmeling van de eieren. Gevolg dáárvan is weer dat ik de breeder box met de eitjes beter in een aparte bak kan houden totdat de visjes uit hun ei zijn.... want methyleenblauw kan ook je filterbacteriën een opdonder geven.

:juggle:

Ooh echt een man he. Dat weet je toch met een mop. Als je een nieuwe mop heb om te dweilen zit ook je mooie vloer vol met mop pluche.................. Kun je weer swifferen.

Ik weet niet of die eieren erg snel schimmelen. Hier niet tenzij ze niet bevrucht worden maar dan kan je ze zo en zo kiepen. Bevruchte eitjes zijn vrij snel mini stokjes hoor. Ik heb ze nooit apart gezet maar dan zie ik die friemels op het raam. Denk als je bevruchte eieren gewoon in een doorstroom bakje in je aquarium hang dat ze niet gaan schimmelen alleen zit je dan dat de frutsels ws. door de openingen ontsnappen en worden op gevreten.
 
Ooh echt een man he. Dat weet je toch met een mop. Als je een nieuwe mop heb om te dweilen zit ook je mooie vloer vol met mop pluche.................. Kun je weer swifferen.

Ik weet niet of die eieren erg snel schimmelen. Hier niet tenzij ze niet bevrucht worden maar dan kan je ze zo en zo kiepen. Bevruchte eitjes zijn vrij snel mini stokjes hoor. Ik heb ze nooit apart gezet maar dan zie ik die friemels op het raam. Denk als je bevruchte eieren gewoon in een doorstroom bakje in je aquarium hang dat ze niet gaan schimmelen alleen zit je dan dat de frutsels ws. door de openingen ontsnappen en worden op gevreten.
De reden dat ik met methyleenblauw wil werken bij de eitjes, is dat dat aangeraden wordt in een boek dat ik heb over goudvissen kweken ("goldfish breeding", door Grant Lord) :

20220122_215406.jpg
20220122_215420.jpg


Ik zag op de eitjes in de grote bak ook schimmel verschijnen. Dus dan wil ik de kans daarop bij de eerste serieuze poging gelijk zo klein mogelijk maken. :)

Denk dat ik i.v.m. het gebruik van dat middel de eitjes maar even uit laat komen in een apart bakje, en de boel daarna z.s.m. overtil naar de Rio 240... Zakje er omheen of zo. :') In de Rio kan ik meer "dedicated" voor ze zorgen, met binnenkort als het goed is nog maar één andere vis in die bak.

Haha en tsja, ik zal inderdaad wel een man zijn dan. ;-p Ik heb die mop wel gespoeld van tevoren maar er bleven stukjes van loskomen. Voor nu laat ik het denk ik maar zo, hopende dat er snel een nieuwe legronde komt. Maar volgende keer toch maar het idee van @Nicolientje-W proberen.
 
Klink wel logisch al heb je bevruchte eitjes en die ernaast schimmelen dat de goede dan ook worden aangetast. Maar ik heb er echt geen verstand van hoewel ik er ondertussen al duizenden heb gezien en ook frutseltjes. Die gaan aan het raam hangen maar zijn nog kleiner dan slobber net geborenen. Tenminste minder zichtbaar als visje zijnde. Het is net een stokje met 2 oogjes. Baby slobbertjes zie je meteen als zijnde visje tenminste wanneer ik ze spot. Misschien blijven ze nog even in het leg hol ofzo en komen pas eruit als je al kunt zien visje.

Als ik eieren zie denk ik alleen NEEEEEEEEEE he. Extra klusje vandaag.:6

Voor het geval je het niet weet, gezien man, bollen wol zit ook verschil in he :unsure: Mohair, angora en vast nog meer maar zover gaat mijn kennis over bollen wol ook niet. Zou niet eens weten waar je dit nog kunt krijgen. Zou wel petje en zonnebril opdoen als je z on winkel inloop en oppassen voor rollators en scoot mobiels ;)
 
Voor het geval je het niet weet, gezien man, bollen wol zit ook verschil in he :unsure: Mohair, angora en vast nog meer maar zover gaat mijn kennis over bollen wol ook niet.
Dan zou ik zelf ook even opletten dat je iets koopt wat niet chemisch behandeld/geverfd is, of op de een of andere manier mogelijk iets af kan geven aan het water.

Is het wellicht een idee om fake cabomba/waterpest te gebruiken? Zoiets als dit.
 
Dan zou ik zelf ook even opletten dat je iets koopt wat niet chemisch behandeld/geverfd is, of op de een of andere manier mogelijk iets af kan geven aan het water.

Is het wellicht een idee om fake cabomba/waterpest te gebruiken? Zoiets als dit.
True, je wilt er geen chemisch zwembadje van maken...

Goede suggestie van de nepplant. Ik heb in de Rio precies staan wat jij bedoelt:

20220123_130240.jpg



Is het enige plukje groen in die donkere bak. Ik zou hem eruit kunnen trekken. Maar hij is denk ik qua maten niet zo geschikt, en je kan hem helaas niet goed (zoals die mop) bijknippen, tenzij je hem toch al weg wilde gooien...

Hij voelt ook wat hard aan. Ik heb met de laatste keren eieren afzetten gezien dat de slijmlaag van het vrouwtje de dagen erna in vellen van haar afkwam. o_O Ze was aan alle kanten "gehavend" omdat de wortels van de pothos (waar ze de eieren in legt) zo ruw zijn. In het begin wist ik niet dat het door het paren kwam en dacht ik dat ze een of andere ziekte had.

Hoop die beschadiging met katoen of wol te voorkomen... 🙃
 
Herkenbaar, Nicolientje legde de laatste keer eieren in mijn nepplant en kwam er met gescheurde vinnen vanaf. Ik heb die plant toen weggeborgen. Inmiddels staat hij er weer, maar alleen als versperring omdat Roodkapje een keer per ongeluk onder de filters was gekropen. Mijn plant staat nu veilig tussen het glas en de filters geklemd zodat er geen vis meer tussen kan. Volgens mij heb ik dezelfde plant als jij: een bijna echte Cabomba, maar niet handig voor de slijmlaag en de schubben van Goudvissen.
 
Wat een gedoe om een geschikte eierenvanger uit te vogelen :DD

Zal ik ook crea mee denken hoewel dit niet echt mijn ding is, dunne reepjes filtermat ofzo?

Weet wel dat bij mij de voorkeur is hoog in het aquarium. Hangt een beetje af van de beuk maar meestal komt het mannetje van onderaf en beukt het vrouwtje de hoogte in waar ze dan vaak de eieren loslaat. Soms zwemmen ze ook al bovenin bij de waterpest en vragen ernaar, zo iets denk ik.

Nu weet ik niet bij enkelvinnen want die zullen altijd wel ook wat meer bovenin zwemmen maar sluiers zijn vaker op de bodem en valt het al op dat het vrouwtje bovenin bij de waterpest gaat zwemmen/hangen/lokken of wat ze daar dan doet
 
Ja klopt Michelle, hier hebben ze ook een voorkeur voor bovenin de bak. 🙃

Ik heb begin deze week de oude mop eruitgehaald en geprobeerd de meeste katoenplastic "fallout" uit de bak te halen. Wat een zooi. Heb het nu ook rondzweven in de aangesloten Rio 300.

Heb later een puur katoenen mop gehaald. Beetje te lui geweest om hem te plaatsen, tot net: ik zag de goudvissen weer eitjes leggen, dus heb de nieuwe mop snel afgespoeld en in de bak gehangen. Heb daarbij de draadjes een beetje als een waaier uit elkaar gezet zodat het niet één homp katoen is.

Ennnnn gelukt. Ik had mijn handen nog niet uit de bak of de goudjes vlogen op de mop af en gingen door met eieren afzetten. Blijkbaar is het een hit. ^^ Later vandaag ga ik hem even in een emmer water overtillen, en kijken hoeveel er te oogsten valt. Dan gaat dat naar een kweekbakje tot het moment dat de boel uitgekomen is, áls er dus bevruchte eitjes tussen zitten. We shall see.

Oh verhip, dan moet ik even naar de LFS zo voor nieuwe artemia-eitjes...
 
knipknip.jpg

übersicht.jpg

zoom_fail.jpg

Een aantal uur en een compleet verkrachte mop verder..... 14 eitjes kunnen redden en apart gezet. :DD Geen beste foto, maar als je goed kijkt op de close-up, kun je her en der misschien een gelig bolletje zien.

Minder eitjes dan gehoopt, maar méér dan verwacht. Gezien mijn amateurisme en gebrek aan geduld hadden het er ook 0 kunnen zijn. Of juist 100 als ik het beter had aangepakt. Achja.

Nu een dag of 4 laten borrelen in het blauwe water, en tegen de tijd dat ze uit gaan komen zoveel mogelijk van het blauwe spul eruit. Hmmm of zal ik dan gewoon al het hele broedbakje naar de Rio 240 verhuizen....

Gunstig scenario: er komen er +- 10 uit en daar kan ik mee verder.
Minder gunstig scenario: er zijn maar weinig eitjes bevrucht en ik houd hoogstens een paar jonkies over. In dat geval kijken of ik daar wel weken/maanden werk in ga stoppen, of... ze teruggeef (ahum, terugvoer) aan hun ouders en een nieuwe lichting eitjes afwacht.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in allerlijl de laatste aankopen gedaan voor de visjes. Eenmaal thuis was ik de spullen klaar aan het maken en een waterverversing van hun volgende verblijf aan het doen en zo... Ik was van plan vanavond nog het broedbakje te verhuizen naar de Rio 240 zodat de eitjes daar zouden uitkomen. Maarrrr de visjes waren me voor. De meeste kwamen vanavond ineens uit hun ei. :D

Oeps. Ik dacht dat dat langer zou duren. Heb ik ze --half uit hun ei hangend-- toch maar even snel verhuisd nog. Klots klots klots, arme beestjes...

Voor zover ik ze de afgelopen dagen kon zien, leken de eitjes allemaal bevrucht. Ook nu met het uitkomen telde ik al gauw een visje of 10. Nog best een prima opbrengst als het daarbij zou blijven. Maar even kijken hoe ze de komende dagen doorkomen. Na wat uitproberen heb ik de artemiakweek nu door, dus hun voedsel zou klaar moeten staan als ze eenmaal beginnen met eten. We shall see.
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met je eerste babies! Dat is inderdaad snel gegaan zeg😀. En nu maar hopen dat ze zometeen goed gaan eten en voorspoedig opgroeien…
 
Ze zijn nu vrijzwemmend. :) Heb ze vanochtend voor het eerst gevoerd. Echt bijzonder om te zien dat zulke kleine beestjes al kunnen jagen, en aan alle kanten werkende onderdelen hebben zeg maar. Miniatuurvissen.

Ik telde 10 stuks. En nu heb ik er nog 9 denk ik.... want 10% van de populatie is per ongeluk tijdens het voeren ontsnapt in de Rio 240... Er kwam er een door een roostertje gezwommen, een buis in waar normaal gesproken de luchtsteen hangt die water in het bakje brengt. Ik zet die luchtsteen tijdens het voeren uit en dan is er geen stroming meer om zo'n visje tegen te houden...

Ik zag hem nog zwemmen en ben snel ergens een grote waterspuit gaan pakken om hem mee op te kunnen zuigen. Maar toen ik terug was, vond ik hem niet meer. Denk dat de zwarte goudvis hem te pakken heeft. Ongelukkige timing dat de visjes precies vandaag zijn gaan zwemmen, want vanmiddag verhuist die grote vis naar een ander baasje. Anders had ik het baby'tje wellicht nog terug kunnen zetten.

Het voeren van die artemia geeft wel echt een t**ingzooi in de Rio. 95% van wat ik voer, slingert doelloos de bak rond en gaat in filters en hoeken en gaten lopen rotten. Superblij mee. xD

En ondertussen zijn in de grote bak vader en moeder goudvis alweer bezig aan paring nummer zoveel.
 
Laatst bewerkt:
Arme kleine, maar we troosten ons maar met de gedachte dat ie zich heeft aangesloten bij de babyslobbers van @michelle1 die in het riool aan het plotten zijn in het kader van global flooding.

Gaaf om te lezen hoe het zich ontwikkelt met die kleine visjes! Alle geluk gewenst ook ermee!
Zou een appelslak iets kunnen oplossen wat betreft het voedseloverschot?
 
Hahahaha, ik zie het al helemaal voor me, de fishy rioolgang. :DD

Precies mijn gedachte, van die slakken. Ik ga er dit weekend wat bij elkaar sprokkelen om de voedseltroep in de Rio om te laten zetten in poepseltroep. Garnalen waren ook handig geweest, maar de filters zijn niet helemaal baby shrimp proof ben ik bang.
 
Precies mijn gedachte, van die slakken. Ik ga er dit weekend wat bij elkaar sprokkelen om de voedseltroep in de Rio om te laten zetten in poepseltroep. Garnalen waren ook handig geweest, maar de filters zijn niet helemaal baby shrimp proof ben ik bang.
De appelslakken hebben bij mij inmiddels de posthoornslakken er uit geconcurreerd. Beiden zijn mega goede opruimers. Zou dan wel de appels nemen en geen posthoorns, omdat ze makkelijker uit te vangen zijn, en die posthoorns, daar kom je lastig weer van af als je ze eenmaal in de bak hebt zitten.
 


Ze zijn nu een week oud. :) Ik heb er uiteindelijk bijna de hele week 11 geteld. Nu zijn het er 10; geen idee waar nummer 11 gisteren heen is gegaan, maar hij is weg. ^^'

Door mijn werk kan ik ze maar "2,5" voederbeurt per dag geven. 3 of 4 keer zou net wat beter zijn, maarja, ik kan er niks anders van maken. Ze doen het best okee volgens mij. Temperatuur op 22 graden. Af en toe wat troep uit het bakje halen met een pipet. De artemia broed ik nu eigenlijk maar 1x per 2 dagen uit en bewaar ik dan telkens levend in de koelkast tot de nieuwe batch er is. Water verversen van de Rio doe ik niet meer dan voorheen.

Al met al is het niet eens zoveel werk. Ik moet de komende maand wel elke ochtend en avond thuis zijn om te voederen, dat is even de verplichting die je aangaat. ;)
 
Haha ja, ze vreten zich helemaal vol. Al het oranje-achtige in hun lijf is artemia. 2 kilo per visje per dag denk ik. 😜 En maar door het water schuifelen met dat buikje...
 
Wat leuk Gino en wat groeit dat snel in een weekje.:oops: Van stokje en nu echt als visvormpje in een week, niet voor te stellen.

In welk aquarium hangen ze nu, de 180? Zit daar nog iets in qua vis?

Misschien dat number 11 bedacht dat de wereld groter was dan het bakje en over de rand van de breeder is gesprongen? Anders had je toch wel een stoffelijk overschot gevonden. Zwemmen ze uberhaupt wel boven in of blijven ze op de bodem scharrelen?
 
Wat leuk Gino en wat groeit dat snel in een weekje.:oops: Van stokje en nu echt als visvormpje in een week, niet voor te stellen.

In welk aquarium hangen ze nu, de 180? Zit daar nog iets in qua vis?

Misschien dat number 11 bedacht dat de wereld groter was dan het bakje en over de rand van de breeder is gesprongen? Anders had je toch wel een stoffelijk overschot gevonden. Zwemmen ze uberhaupt wel boven in of blijven ze op de bodem scharrelen?
Bizar hè hoe hard dat gaat. 12 dagen terug waren ze elk nog een zaadje en een eitje.

Ik wist niet dat ik ook een Rio 180 had? Jottem. :p Nee ze hangen in de Rio 240. Er zit in die bak qua vis alleen nog een Agamyxis pectinifrons, een meerval die 99,9% van de tijd in zijn hol zit. Waar ik een beetje bang voor ben (als de goudvisjes eenmaal los kunnen in die bak) is de overgebleven 0,1% van de tijd, want hij heeft een grote bek... Ik denk haast dat ik toch die 4e bak een keer op moet zetten. Vind het in de grote bak te druk worden om hem daar nog bij te plaatsen. (Maar ik denk sowieso dat ik als tussenstap de goudjes nog in een kleine bak ga plaatsen, kunnen ze nog wat groeien voor ze "los" mogen.)

Over die vermiste #11: ik heb net z'n lijkje zien drijven in het bakje. Rest in peace. En ik vond gisteren in de Rio 240 tegen een sponsfilter aan ook iets wat op een dood visje leek, hmmm. Zou dat de ontsnapte nummer #12 zijn? Kan ook een garnalenvelletje zijn, het was eigenlijk nauwelijks nog te herkennen.

Ja ze zwemmen ook wel boven hoor. :) Het scharrelen onderin doen ze vooral als ze eten zoeken. Daar ligt altijd nog wel artemia.
 
Hoe is het inmiddels met je baby-vinions?

Over die vermiste #11: ik heb net z'n lijkje zien drijven in het bakje. Rest in peace. En ik vond gisteren in de Rio 240 tegen een sponsfilter aan ook iets wat op een dood visje leek, hmmm. Zou dat de ontsnapte nummer #12 zijn? Kan ook een garnalenvelletje zijn, het was eigenlijk nauwelijks nog te herkennen.
Sorry to read that, dat is jammer.
Denk dat het goed is voor de gemoedsrust om er maar van uit te gaan dat #12 z'n dood in scene gezet heeft, en nu op een klein gouden troontje ergens in het riool door wat slobbers beschouwd wordt als de reïncarnatie van Fishnu.
 
:ROFLMAO:(y) Wat een gouden fantasie heb jij!

Ach ja, shit happens. Ik ga er maar van uit dat het normaal is dat een klein percentage uitvalt. Je zult er altijd visjes tussen hebben met een afwijking. Of met snode plannen voor fishy world domination dus. ;)

Het gaat wel lekker volgens mij. De resterende 10 eten flink door. De vinnen beginnen zich meer te ontwikkelen en je ziet al kleine verschillen ontstaan in de basiskleur; de ene is wat geliger en de andere meer grijs, met lichte ogen of wat donkerder. Hieronder maar weer even een filmpje. Op HD zie je het redelijk scherp. :)

Eén vis heeft een kleine verdikking of een knikje bij zijn hoofd, moeilijk te zien. Als dat zich doorzet sluit ik niet uit dat die op een gegeven moment uitgeselecteerd wordt. Ook dat soort dingen horen erbij helaas.

 
Tjee wat gaaf zeg om te zien die kleine ukjes! Bijna doorschijnend. Wonderschoon! Wat leuk dat je dit plaatst!

Eén vis heeft een kleine verdikking of een knikje bij zijn hoofd, moeilijk te zien. Als dat zich doorzet sluit ik niet uit dat die op een gegeven moment uitgeselecteerd wordt. Ook dat soort dingen horen erbij helaas.
Naar een vinternaat in Israël bedoel je, waar hij gaat leren autorijden? Omdat zijn hersenen zo goed doorontwikkeld zijn? Geef je gelijk, beter vroeg beginnen met dat soort dingen.
 

Terug
Bovenaan