Wat is er nieuw

Glas dik genoeg?

LoydLilith

Well-known member
Lid geworden
14 oktober 2011
Berichten
235
Locatie
Spijkenisse
Ik ga binnenkort weer met een nieuw projectje beginnen. Het word een terrarium met groot water gedeelte.

Onderin komt een waterbak van +/- 180 x 50 x 40 (lxbxh). De waterhoogte zal +/- 35cm zijn. Nu wil ik het geheel van 8mm dik glas laten maken maar zit ik met de vraag: is dit dik genoeg?
Er komt ook nog een flinke achterwand in wat ook behoorlijk wat liters zal schelen. Neemt niet weg dat er waarschijnlijk toch wel zo'n 200-250 liter in komt.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt! En ik zal uiteraard foto's plaatsen zodra ik met het project begin!
 
Het bouwen van een volglas aquarium start met de keuze van de maatvoering. Hierbij is de waterhoogte bepalend voor de glasdikte. Als norm voor de glasdikte gelden de volgende maten:

Waterhoogte < 50 cm - 8 mm glasdikte

Waterhoogte < 60 cm - 10 mm glasdikte

Waterhoogte < 75 cm - 12 mm glasdikte

Waterhoogte < 95 cm - 15 mm glasdikte

Waterhoogte < 115 cm - 19 mm glasdikte

Waterhoogte < 130 cm - 25 mm glasdikte

Waterhoogte < 150 cm - 38 mm glasdikte

Deze norm is de ondergrens, die door veel aquariumbouwers wordt gehanteerd, dikker is altijd veiliger.


Bron : http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... 2C+volglas
 
Bedankt, dit had ik eerder al ergers gelezen, maar is het niet zo dat omdat de bak zo breed is dat het dikker moet zijn?
Wat ik trouwens ook vergeten ben, ik kan helaas geen stabilisatie stroken laten plaatsen gezien de hele bovenkant open zal zijn. Is dit een heel groot probleem?
In het aller aller ergste geval kan ik in het midden wat kwijt maar dat is echt als het echt niet anders kan..

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
 
Geen stabilisatiestrips valt te compenseren door dikker glas.
Maar waarom bij een open bak strips niet zouden kunnen is me eigenlijk een raadsel. Of is dat puur de esthetiek?

~ Ivo
 
Het is inderdaad puur voor het zicht. De glazen bak komt als het ware in een grote ombouw van 230x50x90. Stabilisatie strips zouden direct in het zicht komen en zullen ook in de weg zitten. Ik zou in het midden wat strips kunnen laten plaatsen van over de breedte van de bak (dus op het 50cm deel). Zou dat voldoende zijn?

Ik heb in het midden een stuk van 50cm wat "loze" ruimte is. Wilde hier wat anders mee doen maar denk dat ik genoodzaakt ben hier strips te plaatsen.
Liever heb ik het echter niet..

Heb eerder ook een terrarium met waterbak gemaakt, daar was de waterbak 120x50x30 (25cm) waterhoogte zonder stabilisatie strips. volgens meerdere mensen van 6mm ruim voldoende maar ben toen voor de zekerheid voor 8mm gegaan (was nergens voor nodig). Bruto is die bak 150 liter echt zit er na aftrek van achterwand en decoratie max 100 liter in.

De reden dat ik graag 8mm wil is omdat dit nog enigzins betaalbaar is.. Voor 10mm betaal ik bijna het dubbele als voor 8mm..
 
maar is het niet zo dat omdat de bak zo breed is dat het dikker moet zijn?

De waterdruk op de ruiten van een aquarium is everedig met de hoogte van het waterpeil.

Heb je een aquarium van 60 breed en 40 cm hoog dan is de druk op je ruit even hoog dan in een aquarium van 300 cm en 40 cm hoog.
Dit is basis fysica

Hydrostatische druk is de druk die uitgeoefend wordt door een statische vloeistof op een lichaam op bepaalde diepte in die vloeistof.

Deze druk werkt in alle richtingen, is constant in een horizontaal vlak en wordt uitgedrukt in de eenheid Pascal. De druk is aanwezig in stilstaande (statische) vloeistoffen en is een belangrijke eigenschap in de hydrostatica. Daarnaast kunnen er nog allerlei drukken ontstaan in bewegende vloeistoffen, en die worden bestudeerd in de vloeistofdynamica.

Hydrostatische druk
 
Jb Malawi zei:
De waterdruk op de ruiten van een aquarium is everedig met de hoogte van het waterpeil.

Heb je een aquarium van 60 breed en 40 cm hoog dan is de druk op je ruit even hoog dan in een aquarium van 300 cm en 40 cm hoog.
Dit is basis fysica

Ik kan het me bijna niet voorstellen dat bovenstaande klopt maar moet eerlijk toegeven dat ik weinig kennis van fysica bezit... 😉
 
Dat waterdruk afhankelijk is van de hoogte klopt wel degelijk.

Echter wordt mijns inziens in het voorbeeld weggelaten (al dan niet bewust) het feit dat een langere ruit juist vanwege die lengte ook 'makkelijker' door kan buigen, ook al is het onder dezelfde druk.
Vergelijk het met een brug. Als je een plank over een beekje van 2 meter breed legt en je gaat erop staan dan zakt die verder door als een plank van hetzelfde materiaal over een beekje van 1 meter breed.

~ Ivo
 
Heb inmiddels contact gehad met een aquarium bouwer. Deze geeft aan dat het met 10mm goed moet gaan zonder stabilisatie strips. 8mm durft die niet te garanderen. Bij deze bouwer Is 10mm maar een heel klein beetje duurder dus is het het risico niet waard om voor 8mm te gaan. Bij andere bouwers was 10mm bijna het dubbele in prijs vergelijken met 8mm. Met andere woorden ik ga voor 10mm.

Wil iedereen in iedergeval bedanken voor het meedenken 🙂

Zal binnenkort een topic openen over de bouw van de bak. Het frame staat inmiddels al in elkaar.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat waterdruk afhankelijk is van de hoogte klopt wel degelijk.

Echter wordt mijns inziens in het voorbeeld weggelaten (al dan niet bewust) het feit dat een langere ruit juist vanwege die lengte ook 'makkelijker' door kan buigen, ook al is het onder dezelfde druk.
Vergelijk het met een brug. Als je een plank over een beekje van 2 meter breed legt en je gaat erop staan dan zakt die verder door als een plank van hetzelfde materiaal over een beekje van 1 meter breed.

~ Ivo

Klopt helemaal natuurlijk... dom van me! :stom:
 
Waarom laat je onderaan op de bodem rondom geen strips plakken?
Is toch veel sterker dan?
 
Maakt dat zoveel verschil dan?

Aquarium bouwer had het ook al over een multiplex plaat onder de bodem glasplaat, maar ik kit het aquarium vast op de bodem van terrarium dus op 18mm betonplex heeft dit niet hetzelfde effect?
 
Ik bedoel deze strips binnen op de bodemplaat kitten, normaal doe je dit onderaan en bovenaan,
bovenaan wil je niet, onderaan zie je het niet omdat de omlijsting/afkassing er rond zit.
 
Zal dat wel veel helpen dan? Bovenin kan ik me goed voorstellen dat het helpt maar onder zorgt de bodemplaat toch wel dat de boel niet doorbuigt?
Heb niet zoveel verstand van dit soort dingen 😛
 
Volgens mij(maar ik kan ook verkeerd zijn)helpt dit wel.
Stel dat er ergens een zwakke plek is bij het plakken van de bak, dan zorgt deze strips voor een extra veiligheid.
maar of dit 100% nodig is weet ik niet.
 
In mijn Trofis 180 cm zitten er ook strips op de bodem over de lange kant. Denk als je boven ook een strook doet over de lengte, je toch meer sterkte krijgt dan zonder.
 
Maar bovenstaande heeft geen invloed op de glasdikte van zijn bak (strips op de bodem)
Dan mag de naad wel sterker worden , de waterhoogte blijft gelijk .

Mascha&Ivo zei:
Dat waterdruk afhankelijk is van de hoogte klopt wel degelijk.

Echter wordt mijns inziens in het voorbeeld weggelaten (al dan niet bewust) het feit dat een langere ruit juist vanwege die lengte ook 'makkelijker' door kan buigen, ook al is het onder dezelfde druk.
Vergelijk het met een brug. Als je een plank over een beekje van 2 meter breed legt en je gaat erop staan dan zakt die verder door als een plank van hetzelfde materiaal over een beekje van 1 meter breed.

~ Ivo

De vergelijking van de plank over een sloot is eigenlijk verkeerd (ik snap uw redenering wel) , waterdruk is een heel andere belasting . Onderaan volle druk op de ruit, op de waterspiegel = 0 .
 
Maar houd dat in dat stabilisatie strips aan de bovenkant ook geen zin hebben? Want daar is de druk 0 zoals ik uit jou verhaal begrijp? Of heb ik het nu fout?
 
erwin2 zei:
De vergelijking van de plank over een sloot is eigenlijk verkeerd (ik snap uw redenering wel) , waterdruk is een heel andere belasting . Onderaan volle druk op de ruit, op de waterspiegel = 0 .
De vergelijking is inderdaad niet 100% correct, maar deze was dan ook ter illustratie 😉

~ Ivo
 
LoydLilith zei:
Maar houd dat in dat stabilisatie strips aan de bovenkant ook geen zin hebben? Want daar is de druk 0 zoals ik uit jou verhaal begrijp? Of heb ik het nu fout?

Weet jij wat er later gebeurt.? Ja, daar is het 0 ,ja.
Als jij struikelt en je grijpt je vast, is het 100-150.trekkracht.
Zat er nu maar een strip.
 
Bertus zei:
LoydLilith zei:
Maar houd dat in dat stabilisatie strips aan de bovenkant ook geen zin hebben? Want daar is de druk 0 zoals ik uit jou verhaal begrijp? Of heb ik het nu fout?

Weet jij wat er later gebeurt.? Ja, daar is het 0 ,ja.
Als jij struikelt en je grijpt je vast, is het 100-150.trekkracht.
Zat er nu maar een strip.

Ik snap wat je bedoelt alleen in dit geval staat de bak in een houten frame, ben er niet zo bang voor dat er zoiets zal gebeuren. Als de bak stevig genoeg in om de druk aan te kunnen als die volledig gevuld is dan zal die het zeker volhouden in het terrarium waar het waterniveau ruim onder de rand van de bak zit en er nog een zeer groot aantal liters wegvalt door de achterwand. Aquarium bouwer gaf aan dat die de bak wel durfde te bouwen van 10mm zonder strips. Hij was er van overtuigd dat dit geen problemen oplevert. Heb hem overigens niks verteld over het aantal liters dat wegvalt door de achterwand.

Maar om even terug te komen op het verhaal over de druk (vind het wel interessant). Die strips zitten er dus eigenlijk alleen voor dat soort ongelukjes? In theorie zou een bak dus prima zonder strips gebouwd worde zolang die onder maar stevig genoeg is? Excuses als ik het helemaal fout heb ik probeer het te begrijpen 😛
 
De strip bovenin moet er zeker in , want dat komt omdat de ruit bovenaan niet gesteund is .
De ruit gaat zeker bollen zonder trekstrip omdat de krachten dan wel spelen .
Bv. in mijn houten bak zou deze overbodig zijn , ik heb hem er wel inzitten , al is het maar qua overdimensionering en ik kan er gelijk mijn verlichting op laten rusten .
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan